ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ

ΤΡΑΜΟΥΝΤΑΝΑ ΤΡΕΜΟΥΝ ΟΛΟΙ…

  Πριν μια δεκαετία περίπου σε άρθρο μου είχα αναφερθεί ότι η παραλία του Αη Γιάννη θα γίνει «ΠΟΡΤΟ ΦΡΥΝΙ» με το ρυθμό που χάνονταν η άμμος στην παραλία. Μάλιστα κάποιος με διάθεση χιούμορ τοποθέτησε και κάποια πινακίδα που έγραψε ΠΟΡΤΟ ΦΡΥΝΙ  με αποτέλεσμα να κατηγορηθώ ως εμπνευστής της ιδέας. Ύστερα από αρκετό καιρό επί δημάρχου Γ. Γληγόρη μετά τον «Τηλέγραφο» τοποθετήθηκαν επί της παραλίας βράχια ως κυματοθραύστης για να μην κοπεί ο δρόμος.   Αυτή η εργασία έγινε το Σαββατοκύριακο διότι ο τότε δήμαρχος είχε δεχθεί έντονες αντιδράσεις από κρατική υπηρεσία με κίνδυνο ότι αν προβεί στο αυτονόητο θα βρεθεί στον εισαγγελέα για αυτόφωρο!!!       Κάποιες άλλες φορές με την συνδρομή του λιμενικού Ταμείου επί προεδρίας Τάκη Αραβανή ανοίγαμε λίγο την μπούκα της αμμόγλωσσας και μεταφερόταν καμιά δεκαριά χιλιάδες κυβικά μέτρα άμμου στην προαναφερόμενη παραλία και ταυτόχρονα άνοιγε προσωρινά ο δίαυλος.       Στην συνέχεια υπήρξε μελέτη του πανεπιστημίου Αθηνών για την ακτή από τους καθηγητές .Σ. Πούλο και  Βερυκίου κατόπιν ενεργειών του πρώην βουλευτή  Ξ. Βεργίνη, προϋπήρχε  όμως και σχετική μελέτη για τον θαλάσσιο χώρο από το ΕΛ.ΚΕ.ΘΕ. Μάλιστα στην μελέτη του Πανεπιστημίου αναφέρεται τρόπος παρέμβασης με τεχνητά έργα (υποθαλάσσιοι ύφαλοι) κλπ για να μειωθεί η διάβρωση. Ταυτόχρονα,  μεταφορά άμμου από την αμμόγλωσσα με εναπόθεσή της στις προβληματικές περιοχές με συγκεκριμένη κλίση 10 μοιρών ώστε να γίνεται σταδιακή απόσβεση της κυματικής ενέργειας.   Το ενδιαφέρον λοιπόν ήταν ότι πολλοί κατάλαβαν το πρόβλημα αλλά από εκεί και πέρα τίποτα. Απλά κάθε φορά που έχουμε ανέμους Βόρειους.(τραμουντάνα) ή Βόρειο Δυτικούς (μαΐστρο-τραμουντάνα) εντάσεως 7-8 μποφόρ παρατηρούμε ως θεατές την θάλασσα να ανεβαίνει στο δρόμο και να τον ξεπερνά ειδικά στην περιοχή Αη Γιάννη.       Δυστυχώς το πρόβλημα θα επιδεινώνεται αφού το λιθοτριβείο (κυματική ενέργεια) δεν τροφοδοτείται πλέον  με αδρανή υλικά από τις πλαγιές της Δ. Λευκάδας για την παροχή άμμου όπως παλιότερα. Αν σε αυτό προσθέσουμε και τις δυναμικές καθιζήσεις λόγω ρευστοποίησης ή και συνίζησης  των χαλαρών επιφανειακών  εδαφικών στρώσεων λόγω του σεισμού της 14-8-2003 (Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης 13-10-2003) το μέλλον είναι δυσοίωνο ειδικά για την πόλη χωρίς να παραβλέπουμε ότι πρόβλημα υπάρχει σε όλες τις Δ.- ΒΔ. ακτές του νησιού (Πευκούλια, Μύλος, Κάθισμα, Γιαλός Αθανίου, κλπ)   Αν αναλογιστούμε τις συνέπειες από αυτό που συμβαίνει μάλλον πρέπει να δράσουμε γρήγορα γιατί η φύση δεν έχει ωράριο εργασίας ούτε περιμένει.   Σκεφτείτε την δυτική Λευκάδα χωρίς παραλίες άμμου, τι επίδραση θα έχει στον τουρισμό που αποτελεί την κύρια ( κακώς ) πηγή εσόδων του τόπου.   Μην νομίζετε ότι αυτό θα αργήσει να γίνει. Επίσης αν σε κάποια στιγμή δεχτούμε ανέμους Β-ΒΔ 9 μποφόρ (ταχύτητα ανέμου 41 -47 κόμβους) η πόλη της Λευκάδας μπορεί να γίνει Βενετία με πριάρια γόνδολες αφού το κύμα θα υπερβεί άνετα την ακτογραμμή στην περιοχή των μύλων-γυράπτερας. Τα 9 και 10 μποφόρ τα έχει δει αρκετές φορές ο τόπος στο παρελθόν μόνο  που τότε το εύρος της παραλίας ήταν διπλάσιο στις παραπάνω περιοχές (31 Δεκ -1 Ιαν. ΄79 – 80) και παρόλα αυτά η θάλασσα είχε «μπουκάρει ζωντανή» μέσα στο μικρό ιχθυοτροφείο. Κάτοικοι του δυτικού μώλου σίγουρα θυμούνται το περιστατικό. Σήμερα λοιπόν με την άνοδο της στάθμης των θαλασσών παγκόσμια, ειδικά μετά το 1970 (IPCC 2007), και την οπισθοχώρηση της ακτογραμμής στην Λευκάδα λόγω των τοπικών γεωλογικών συνθηκών – ποτέ τραμουντάνα. Διαφορετικά αν δεν γίνουν τα δέοντα (μεταφορά αμμόγλωσσας και τοποθέτηση υποθαλάσσιων  υφάλων) στις προαναφερθείσες περιοχές θα λέμε « ΤΡΑΜΟΥΝΤΑΝΑ ΤΡΕΜΟΥΝ ΟΛΟΙ….» τη συνέχεια δεν τη γράφω.       ΥΓ Τις προάλλες είδα την ανεμότρατα που έβγαινε από το δίαυλο εκεί στην αμμόγλωσσα να «αναπηδά» όχι από τον κυματισμό αλλά επειδή έβρισκε στον πυθμένα…