ΚΟΙΝΩΝΙΚΑ

Θανάσης Καββαδάς: «Αυστηρό πλαίσιο για τη λειτουργία μη κρατικών πανεπιστημίων – Ζήτησα νομοθετική ρύθμιση σε επόμενο νομοσχέδιο ώστε να μπορούν τα Πανεπιστήμια να ιδρύουν νέα τμήματα»

Ομιλία στην ολομέλεια της Βουλής πραγματοποίησε ο Βουλευτής Ν. Λευκάδας, Θανάσης Καββαδάς, στο πλαίσιο της συζήτησης του νομοσχεδίου του Υπουργείου Παιδείας για την ενίσχυση του δημόσιου πανεπιστημίου και το πλαίσιο λειτουργίας μη κερδοσκοπικών παραρτημάτων ξένων πανεπιστημίων.

Στην εισαγωγή του ο Βουλευτής σχολίασε ότι η ελληνική κοινωνία και η μεγάλη πλειοψηφία των Ελλήνων πολιτών δείχνουν μεγαλύτερη ωριμότητα και αντίληψη της πραγματικότητας από πολιτικές δυνάμεις που επιμένουν σε ξεπερασμένες απόψεις, αφού μη κρατικά πανεπιστήμια υπάρχουν σε όλες τις χώρες του κόσμου ενώ στην Ελλάδα υπάρχουν αγκυλώσεις που μέχρι τώρα εμπόδιζαν τη λειτουργία τους.

Επεσήμανε ότι γι’ αυτό το λόγο, ένας πολύ μεγάλος αριθμός νέων ανθρώπων έφυγε και φεύγει από την Ελλάδα, φοιτώντας σε πανεπιστήμια του εξωτερικού, ενώ και μετά το τέλος των σπουδών τους ένας εξίσου μεγάλος αριθμός από αυτούς επιλέγει να μείνει στη χώρα που σπούδασε, με αποτέλεσμα η Ελλάδα να στερείται ένα ανθρώπινο κεφάλαιο υψηλής γνώσης και κατάρτισης.

Αναφέρθηκε ακόμα στην κοινωνική διάσταση, λέγοντας ότι χιλιάδες οικογένειες ξοδεύουν πολύ μεγάλα ποσά κάθε χρόνο για να σπουδάσουν τα παιδιά τους σε άλλες χώρες, κάτι που αποδεικνύουν και τα νούμερα αφού έχουμε στο εξωτερικό 40.000 Έλληνες φοιτητές – περισσότερους ακόμη και από την Αγγλία – με τις 20.000 από αυτούς να φοιτούν στην Κύπρο.

Παρατήρησε ότι οι αιτίες του brain drain δεν περιορίζονται μόνο στην οικονομική κρίση, αλλά οφείλονται και σε αγκυλώσεις του παρελθόντος που οδήγησαν σε αυτά τα φαινόμενα πολύ πριν από την κρίση και τα μνημόνια, ενώ παράλληλα τόνισε ότι δεν πρέπει να παραγνωρίζουμε το γεγονός της ενίσχυσης του ΑΕΠ μιας χώρας, μέσα από την ενίσχυση και αναβάθμιση της ανώτατης εκπαίδευσης.

Επανέλαβε το παράδειγμα της Τσεχίας, που έφερε ο Υπουργός Παιδείας, κ.Πιερρακάκης, κατά τη συζήτηση στις Επιτροπές της Βουλής, τονίζοντας ότι το 2004 είχε σχεδόν το μισό κατά κεφαλήν ΑΕΠ σε σχέση με την Ελλάδα, ενώ σήμερα μας έχει ξεπεράσει, γεγονός που εν μέρει οφείλεται και στο γεγονός ότι στην Τσεχία παράλληλα με τα 28 δημόσια πανεπιστήμια λειτουργούν 32 μη κρατικά πανεπιστήμια, τα 10 εκ των οποίων θεωρούνται από τα καλύτερα σε διεθνή κλίμακα. Επεσήμανε ότι στην Τσεχία σπουδάζουν 45.000 ξένοι φοιτητές σε εκατοντάδες σχολές, με προγράμματα που διδάσκονται στα αγγλικά ή σε άλλη γλώσσα.

Σχολίασε ότι η υπαναχώρηση του ΠΑΣΟΚ από την προγραμματική του θέση για τη λειτουργία μη κρατικών πανεπιστημίων αφορά μόνο το ίδιο, καθώς η χώρα έχει πολύ σοβαρότερα προβλήματα από το ποιος θα έρθει δεύτερος στην αναμέτρηση των ηττημένων μεταξύ ΠΑΣΟΚ και ΣΥΡΙΖΑ, και τόνισε ότι η χώρα πρέπει να προχωρήσει μπροστά.

Χαρακτήρισε το νομοσχέδιο ως ένα αποφασιστικό βήμα στο μέλλον, που διαμορφώνει ένα αυστηρό και λειτουργικό πλαίσιο για τη λειτουργία μη κρατικών πανεπιστημίων και, ταυτόχρονα, μέσα από ουσιαστικές διατάξεις, ενισχύει και αναβαθμίζει το δημόσιο πανεπιστήμιο.

Αναφορικά με το θέμα αντισυνταγματικότητας που τέθηκε, τόνισε ότι πρόκειται για μια γραμμή άμυνας της αντιπολίτευσης, η οποία έχει καταρρεύσει, αφού έγκριτοι συνταγματολόγοι, όπως οι κύριοι Βενιζέλος, Αλιβιζάτος και Μανιτάκης – οι οποίοι, όπως σχολίασε, δεν ανήκουν στη  Νέα Δημοκρατία- έχουν πάρει θέση με γνωματεύσεις τους, θεωρώντας ότι το περιεχόμενο του νομοσχεδίου δεν παραβιάζει τις διατάξεις του άρθρου 16 του Συντάγματος.

Ως προς το περιεχόμενο του νομοσχεδίου, ανέφερε ότι τα μη κρατικά πανεπιστήμιαθα αποτελούν παραρτήματα πανεπιστημίων του εξωτερικού που θα λειτουργούν στη χώρα μας και η λειτουργία τους θα διέπεται από ένα αυστηρό πλαίσιο προϋποθέσεων και κανόνων, όπως:

  • Θα πρέπει να είναι αναγνωρισμένα στη χώρα τους και πιστοποιημένα για την παροχή προγραμμάτων ανώτατης εκπαίδευσης και τη χορήγηση τίτλων σπουδών.
  • Θα πρέπει να περιλαμβάνονται στο Εθνικό Μητρώο Αναγνωρισμένων Ιδρυμάτων Ανώτατης Εκπαίδευσης της αλλοδαπής του ΔΟΑΤΑΠ.
  • Θα πρέπει να διαθέτουν τρεις τουλάχιστον σχολές, να έχουν κτιριακές εγκαταστάσεις, βιβλιοθήκη, υποδομές εργαστηρίων και έρευνας.
  • Θα ελέγχονται από την Εθνική Αρχή Ανώτατης Εκπαίδευσης και η άδειά τους θα ανακαλείται εάν δεν τηρούνται όλες αυτές οι προϋποθέσεις.
  • Η εισαγωγή των φοιτητών θα γίνεται μέσα από τις πανελλαδικές εξετάσεις, όπως γίνεται και με τα δημόσια πανεπιστήμια, και θα υπάρχει ελάχιστη βάση εισαγωγής.

Επανερχόμενος στην κριτική από την πλευρά της αντιπολίτευσης, σχολίασε ότι ακούγονται υποκριτικά επιχειρήματα σχετικά με το δημόσιο πανεπιστήμιο και ενδεχόμενη υποβάθμισή του, το οποίο, όπως είπε, είναι δεδομένο ότι δεν ισχύει αφού, το 2018 η χρηματοδότηση για τα λειτουργικά έξοδα των δημοσίων πανεπιστημίων ήταν 92.000.000 ευρώ, ενώ σήμερα είναι 133.000.000 ευρώ και επιπλέον οι δαπάνες για την παιδεία έχουν αυξηθεί στο 4,1% του ΑΕΠ, σύμφωνα με στοιχεία της Eurostat.

Παράλληλα, ανέφερε ότι το νομοσχέδιο αναβαθμίζει το δημόσιο πανεπιστήμιο, δίνοντας τη δυνατότητα σε αλλοδαπούς φοιτητές από τρίτες χώρες, εκτός Ευρωπαϊκής Ένωσης, να σπουδάσουν στα ελληνόγλωσσα προγράμματα σπουδών των δημοσίων πανεπιστημίων, καθώς και τη δυνατότητα να εγγραφούν στα αγγλόφωνα προγράμματα των ελληνικών πανεπιστημίων και φοιτητές πανεπιστημίων του εξωτερικού.

Τόνισε ότι έτσι ενισχύεται η εξωστρέφεια και η διεθνής προβολή των δημοσίων πανεπιστημίων, τα οποία θα χρηματοδοτηθούν με 60.000.000 ευρώ, μέσω του Ταμείου Ανάκαμψης για τη δημιουργία κοινών προγραμμάτων με μεγάλα πανεπιστήμια του εξωτερικούπου θα παρέχονται εξ ολοκλήρου στη χώρα μας, ενώ επιπλέον πάνω από 1 δις ευρώ θα διατεθούν για την ενίσχυση του δημόσιου πανεπιστημίου μέσα από το Ταμείο Ανάκαμψης, το ΕΣΠΑ και τα ΣΔΙΤ.

Ιδιαίτερη αναφορά έκανε στην πρόβλεψη διάθεσης 700.000.000 ευρώ για τη δημιουργία φοιτητικών εστιών, κάτι που, όπως είπε, αγγίζει και τη Λευκάδα, αφού υπάρχει σχέδιο ανέγερσης φοιτητικής εστίας στο νησί από το Ιόνιο Πανεπιστήμιο, προκειμένου να φιλοξενήσει τους μελλοντικούς φοιτητές καθώς, όπως είπε, η Λευκάδα, με την υποστήριξη του Ιονίου Πανεπιστημίου διεκδικεί τη λειτουργία πανεπιστημιακού τμήματος και μάλιστα με αξιώσεις, αφού πέρα από τη φοιτητική εστία προχωρά και η ανακατασκευή του κτιρίου για τη στέγαση του τμήματος.

Απευθυνόμενος στην παριστάμενη Υφυπουργό, ζήτησε με διάταξη σε επόμενο νομοσχέδιο να δοθεί η δυνατότητα στα πανεπιστήμια να μπορούν να συγχωνεύουν, να καταργούν και να ιδρύουν νέα τμήματα, έχοντας φυσικά ένα πλάνο βιωσιμότητας και σκοπιμότητας,πάνω στο οποίο θα γνωμοδοτεί θετικά ή αρνητικά η Εθνική Αρχή Ανώτατης Εκπαίδευσης και στη συνέχεια το Υπουργείο, σχολιάζοντας ότι αυτό θα ενισχύσει τα περιφερειακά πανεπιστήμια, όπως είναι το Ιόνιο Πανεπιστήμιο αλλά και την οικονομική ανάπτυξη των τοπικών κοινωνιών.

Έκλεισε λέγοντας ότι το νομοσχέδιο αυτό βάζει τη χώρα σε μια νέα εποχή και στηρίζεται από την πλειοψηφία των Ελλήνων πολιτών, ενώ η Ελλάδα κινείται πλέον σταθερά και αταλάντευτα στο δρόμο των μεγάλων μεταρρυθμίσεων και αφήνει πίσω της όσα την κράτησαν στο χθες.