ΚΟΙΝΩΝΙΚΑ

Ford: Το όραμα. Η ιστορία. Οι αξίες

Η Ford είναι από τις πλέον ιστορικές, αλλά και μεγαλύτερες αυτοκινητοβιομηχανίες. Το όνομα της το πήρε από τις πιο εμβληματικές ίσως προσωπικότητες του αυτοκινήτου, τον Henry Ford, έναν άνθρωπο, με βαθιά γνώση και όραμα. Γεννημένος στο τέλος Ιουλίου του 1863, έζησε και μεγάλωσε στο Michigan, σε μια πολυμελή οικογένεια, δείχνοντας από νωρίς τις ανησυχίες του.

Πριν καν ενηλικιωθεί, στα 15 του χρόνια είχε κατασκευάσει τον πρώτο του κινητήρα ατμού. Η εξέλιξή του ήταν ραγδαία και στα 30 του άρχισε να κατασκευάζει κινητήρες εσωτερικής καύσης, δείχνοντας το… δρόμο. Μόλις τρία χρόνια μετά από αυτό το επίτευγμα, το 1893, ξεκίνησε και ολοκλήρωσε την κατασκευή του πρώτου του αυτοκινήτου.

Μετά από πολλές επιτυχίες, αλλά και κάποιες αποτυχίες, που όμως δεν στάθηκαν εμπόδιο στο όραμά του, ο Henry Ford ίδρυσε την Ford Motor Company. Ήταν στις αρχές του προηγούμενου αιώνα, τον Ιούνιο του 1903 όταν συστήθηκε το καταστατικό της αυτοκινητοβιομηχανίας που έμελλε να γράψει μεγάλη ιστορία και μάλιστα με χρυσά γράμματα.

Το πρώτο αυτοκίνητο πάτησε τους τροχούς του κάτω ένα μόλις μήνα μετά. Τότε τα αυτοκίνητα κατασκευάζονταν στο χέρι και απαιτούνταν αρκετός χρόνος για την ολοκλήρωσή τους. Ο Ford ήταν αυτός όμως που έκανε τα πράγματα πιο εύκολα, καθιερώνοντας, τον Απρίλιο του 1913, τη γραμμή παραγωγής.

Μια διαδικασία επαναστατική για την εποχή, η οποία απλοποίησε, αλλά και επιτάχυνε την κατασκευή ενός αυτοκινήτου. Παράλληλα, μειώθηκε σημαντικά το κόστος παραγωγής. Μια διαδικασία που ακολουθείται μέχρι και σήμερα, από όλες τις αυτοκινητοβιομηχανίες και όχι μόνο.

Χαρακτηριστικό παράδειγμα της εφαρμογής της γραμμής παραγωγής αποτέλεσε η κατασκευή του Ford Model T. Αρχικά, απαιτούνταν 12 ώρες για την κατασκευή του, ενώ στη γραμμή παραγωγής ο χρόνος αυτός μειώθηκε στη μία ώρα και 30 λεπτά.

Έτσι, με αυτόν τον τρόπο μειώθηκε σημαντικά το κόστος παραγωγής, το οποίο μετακύλησε στο κόστος του αυτοκινήτου. Η τιμή του έπεσε δραστικά, σχεδόν στο 1/3 της αρχικής του και με αυτόν τον τρόπο έγινε πιο προσιτό στο ευρύ κοινό. Γεγονός που αντικατοπτρίζεται και στις πωλήσεις του Model T που στα επόμενα σχεδόν 15 χρόνια ξεπέρασαν τα 15 εκατομμύρια μονάδες. Αριθμός συνταρακτικός για την εποχή εκείνη.

Το 1967 έγινε το μεγάλο άλμα, με την Ford Motor Company να περνάει στην άλλη όχθη του Ατλαντικού και να δημιουργεί μια θυγατρική. Η Ford Ευρώπης ξεκίνησε από την Ιρλανδία και με διαφορετική φιλοσοφία, προσαρμοσμένη στις ανάγκες των αγοραστών της Γηραιάς Ηπείρου, δημιούργησε αυτοκίνητα που είχαν οδηγοκεντρικό χαρακτήρα. Κάτι που χαρακτηρίζει ακόμα και σήμερα τις κατασκευές με σήμα το μπλε οβάλ.

Ιστορικά, το πρώτο μοντέλο επί ευρωπαϊκού εδάφους ήταν το Escort, ενώ λίγο αργότερα προστέθηκαν στη γκάμα το πιο σπορ Capri και το μεγαλύτερο Cortina. Από το 1970 η παραγωγή γίνονταν και στη Γερμανία, όπου και βρίσκεται σήμερα η έδρα της Ford. Ένα από τα σημαντικότερα μοντέλα της Ford σχεδιάστηκε και κατασκευάστηκε το 1976. Αποτέλεσε το best seller της φίρμας, ενώ συνεχίζει να είναι ακόμα και σήμερα η αιχμή του δόρατος για την Ford.

Η Ford δεν στέκεται όμως μόνο στο «φαίνεσθαι», αλλά επενδύει μεγάλα χρηματικά ποσά στα μηχανικά μέρη. Κάτω από το μανδύα, σε σημεία, όπως η ανάρτηση, τα φρένα, η ακαμψία του πλαισίου, αλλά και η ποιότητα, εκεί που άλλοι κόβουν κόστος, αυτοί «σπαταλούν» χρόνο και χρήμα για να τα εξελίξουν στο μέγιστο βαθμό τους και να προσφέρουν ένα αυτοκίνητο που απολαμβάνεις να οδηγείς.

Και αυτό δεν αφορά μόνο τα κορυφαία μοντέλα της πλούσιας γκάμας της Ford, αλλά και τα απλά, καθημερινά αυτοκίνητα. Από τα supermini, όπως το Fiesta, που είναι το μοντέλο αναφοράς στην κατηγορία του, μέχρι και τα μικρά πόλης, αλλά και τα μεγαλύτερα SUV, που έχουν όλα ως κοινό παρονομαστή την οδηγική απόλαυση και την ποιότητα που τα χαρακτηρίζει στο τρόπο που κινούνται.