ΠΡΩΤΟΣΕΛΙΔΑ

Το ταξίδι στον κόσμο με ένα ιστιοπλοϊκό ξεκίνησε από την Λευκάδα – Που βρίσκεται οκτώ μήνες μετά το ζευγάρι των Ελβετών ιστιοπλόων (φωτο)

Παραμονή Χριστουγέννων στην ανοιχτή θάλασσα

της

Βιβιάννας Βαρδή

Αρχές Μαΐου του 2022 αποχαιρετήσαμε από το λιμάνι της Λευκάδας δύο θαρραλέους Ελβετούς Λευκαδολάτρες ιστιοπλόους ( ΕΔΩ ) τον Roger και την  Brigitte Bauer οι οποίοι ξεκίνησαν για να κάνουν το όνειρό τους πραγματικότητα. Να γυρίσουν τον κόσμο με το ιστιοπλοϊκό τους. Άφησαν πίσω τους παιδιά, εγγόνια , ολοκλήρωσαν με τις επαγγελματικές τους δραστηριότητες και ελεύθεροι πια άρχισαν το ταξίδι τους στον κόσμο. Ήταν  ένα όνειρο ζωής και προετοίμαζαν το σκάφος τους πολλά χρόνια για να είναι έτοιμο να αντιμετωπίσει όλες τις θάλασσες. Έλυσαν κάβους  και το FANTASIA ξεκίνησε την φανταστική του περιπέτεια. Και το υπέροχο αυτό ζευγάρι υποσχέθηκε ότι το ταξίδι αυτό θα ολοκληρωθεί ,μερικά χρόνια μετά, πάλι στην Λευκάδα . Που βρίσκονται όμως ο Roger και η Brigitte ; Πως έχουν περάσει αυτούς τους οκτώ μήνες και ποιες χώρες έχουν επισκεφθεί; Με την βοήθεια των αγαπημένων τους φίλων από το Manos Yachting (τους ευχαριστούμε πολύ)  καταφέραμε να έρθουμε σε επαφή μαζί τους. Μας έστειλαν πολλές φωτογραφίες από το ονειρικό τους ταξίδι , από τη ζωή τους στο σκάφος, την επίσκεψη των παιδιών και εγγονών τους, τις γιορτές κάπου στο Πράσινο Ακρωτήρι. Και φυσικά μας μίλησαν για όσα έχουν περάσει αυτούς τους μήνες. Όλες οι φωτογραφίες έχουν λεζάντες και προσδιορίζουν το ταξίδι.

Όλα ξεκίνησαν πριν από οκτώ μήνες στις 6 Μαΐου στη Λευκάδα. Πολύς καιρός!

Ναι και όχι. Το FANTÀSIA είναι το σπίτι μας εδώ και οκτώ μήνες. Μας φαίνεται περίπου σαν 2 μήνες. Ο καιρός πέρασε τόσο γρήγορα με όλες τις εμπειρίες και τις εντυπώσεις. Από την άλλη, όταν αναπολούμε όλες τις καλές στιγμές, έχει περάσει πολύς καιρός από τότε που φύγαμε.

Όμως 8 μήνες στη θάλασσα είναι κάτι το ιδιαίτερο!

Ναι, αλλά δεν πρέπει να έχουμε λάθος ιδέα για τη ζωή μας στο ιστιοπλοϊκό . Το ιστιοπλοϊκό μας είναι μεταφορικό μέσο και ταυτόχρονα το σπίτι μας. Όπως για παράδειγμα ένα τροχόσπιτο . Περνάμε τον περισσότερο χρόνο μας σε λιμάνι ή κόλπο. Είμαστε στη θάλασσα για ίσως ένα μήνα. Τον υπόλοιπο χρόνο τον περάσαμε με επισκέψεις στην ξηρά, επισκευές, συντήρηση και βελτιστοποίηση του ιστιοπλοϊκού, ψώνια και καθημερινές δουλειές όπως καθάρισμα, μαγείρεμα, ακρόαση της πρόγνωσης του καιρού κ.λπ.

Τι επισκευές έπρεπε να κάνετε και τι βελτιώσεις κάνατε;

Κατά τη διάρκεια των επισκευών χρειάστηκε να αντικαταστήσουμε το μετρητή βάθους (echosounder). Δυστυχώς, χρειάστηκε να βγάλουμε το πλοίο από το νερό για να το κάνουμε αυτό, το οποίο συνδέεται με υψηλό κόστος. Γι’ αυτό, ανανεώσαμε ταυτόχρονα και τη τσιμούχα στεγανοποίησης του άξονα, για να είμαστε ασφαλής. Χρειάστηκε επίσης να αντικαταστήσουμε τα ξύλα της πασαρέλας, τα οποία ήταν σπασμένα, οι γραμμές σύνδεσης από το εργοστάσιο αφαλάτωσης στις δεξαμενές νερού είχαν διαρροή, τα φώτα ναυσιπλοΐας είχαν χαμηλή φωτεινότητα, το σχοινί του πανιού της τζένοα έσπασε και ούτω καθεξής. Επιπλέον, μας χτύπησε ένα παρασυρόμενο ιστιοφόρο τη νύχτα ενώ βρισκόμασταν στην άγκυρα. Εκτός από μικρή ζημιά στο πλαϊνό του σκάφους, το στήριγμα άγκυρας ήταν λυγισμένο, το οποίο έπρεπε να ισιωθεί από έναν μεταλλουργό.

Όσον αφορά τη βελτιστοποίηση, η προστασία του πιλοτηρίου 3 όψεων είναι η κορυφαία προτεραιότητα. Αυτό το κάναμε στη Λευκάδα. Χωρίς αυτό, η ζωή στο πλοίο θα ήταν διαφορετική. Παρά τη βροχή, τον άνεμο και τον κρύο καιρό, χρειάστηκε να φάμε στο σαλόνι μόνο τέσσερις φορές σε αυτούς τους οκτώ μήνες. Χάρη στη βεράντα μας, μπορούμε να περάσουμε τον υπόλοιπο χρόνο στο πιλοτήριο και να μην χρειάζεται να τρώμε στο «κελάρι» όπως τα γειτονικά μας πλοία. Αυτή είναι μια υψηλή ποιότητα ζωής. Αξίζει επίσης το βάρος του σε χρυσό όταν οδηγείτε τη νύχτα και περνάτε τα κύματα. Οιυπόλοιπες είναι πιο τεχνικές και προστατευτικές τροποποιήσεις, όπως εξωτερικές κεραίες WiFi και δορυφορικές κεραίες, φώτα κίνησης, κάλυμα λέμβου, προστασία εξωλέμβιας και γκριλ και ούτω καθεξής.

Αναφέρατε επισκέψεις στην ξηρά. Πώς να το φανταστούμε εμείς;

Από τη μία, η «κανονική» επίσκεψη στο μέρος όταν βρισκόμαστε σε λιμάνι ή κόλπο. Από την άλλη, έχουμε επίσης πραγματοποιήσει πολλές επισκέψεις στη κάθε χώρα νοικιάζοντας αυτοκίνητο ή χρησιμοποιώντας τα μέσα μαζικής μεταφοράς (τρένο, λεωφορείο, πλοίο) για να μετακινηθούμε. Επισκεφτήκαμε λοιπόν τη Σικελία για 4 ημέρες, τις ισπανικές πόλεις Βαλένθια, Μούρθια, Γρανάδα, Κόρδοβα, Σεβίλλη και τον λευκό δρόμο στην ΠορτογαλίαΈβορα, Σίντρα, Πόρτο και Λισαβόνα, τα πορτογαλικά νησιά Πόρτο Σάντο και Μαδέρα και στα Κανάρια Νησιά νησιά Λανθαρότε, Γκραν Κανάρια, Τενερίφη και Λα Πάλμα. Μένουμε και σε απλά καταλύματα, όπως AirB&B’s. Επίσης κάναμε και πεζοπορίες πολλών ωρών.

Πόσα ναυτικά μίλια έχετε διανύσει μέχρι τώρα;

Συνολικά είναι 4.780 ναυτικά μίλια, δηλαδή πάνω από 8.800 km. Από αυτά, τα 1.630 ναυτικά μίλια (περίπου 3.000 km) υπολογίζονται με μηχανή.

Πού περάσατε τα Χριστούγεννα και την Πρωτοχρονιά;

Η κλιματική αλλαγή αλλάζει και τον καιρό εδώ στον Ατλαντικό. Θα πρέπει κανονικά να επικρατούν βορειοανατολικοί άνεμοι στα Κανάρια Νησιά με ξηρό ηλιόλουστο καιρό. Κατά τη διάρκεια των 4 εβδομάδων μας στα Κανάρια Νησιά, είχαμε κυρίως νότιους ανέμους σε συνδυασμό με βροχές. Ως αποτέλεσμα, υπήρχαν μόνο πολύ λίγοι καταφύγιοι κόλποι, οπότε έπρεπε κυρίως να αναζητήσουμε καταφύγιο σε μαρίνες. Ξαφνικά, στις 20 Δεκεμβρίου, υπήρχε ένας ευνοϊκός άνεμος για τα σχεδόν 800 ναυτικά μίλια μέχρι το Πράσινο Ακρωτήριο(CapeVerde) . Φύγαμε λοιπόν αμέσως, γνωρίζοντας ότι θα περάσουμε τα Χριστούγεννα στην ανοιχτή θάλασσα. Ο άνεμος ήταν τόσο ευνοϊκός που φτάσαμε στο νησί Σαλ το πρωί της ημέρας των Χριστουγέννων. Στη συνέχεια γιορτάσαμε άνετα για δύο στο πλοίο μας. Γιορτάσαμε την Πρωτοχρονιά μαζί με άλλα δύο πληρώματα στον κόλπο της Σάντα Μαρία (νησί Σαλ) με πυροτεχνήματα και φυσαλίδες!

Ποιες ήταν οι πιο δύσκολες στιγμές σας σε αυτό το μεγάλο ταξίδι;

Ψυχολογικά: Μετά τις Βαλεαρίδες Νήσους έπρεπε να δέσουμε κυρίως σε μαρίνες, με αντίστοιχο κόστος. Οι προστατευμένοι κόλποι είναι πολύ σπάνιοι και όταν υπάρχουν, συχνά συνδέονται με μόνιμο κυματισμό, κατά συνέπεια μόνιμο κούνημα του σκάφους και κατά την διάρκεια της νύχτας και επικίνδυνα βράχια τριγύρω.

Ιστιοπλοΐα: Όταν το βυθόμετρο σταμάτησε να λειτουργεί και έπρεπε να βγάλουμε το πλοίο από το νερό για να εγκαταστήσουμε ένα νέο.

Ποιο περιστατικό έχετε επισημάνει στο ημερολόγιό σας;

Μια σκέτη τρέλα: Μετά από 36ωρη διέλευση από την Απουλία στη Σικελία, φτάσαμε χαρούμενοι και κουρασμένοι στο λιμάνι των Συρακουσών στις 5 μ.μ. την Πέμπτη και το αναφέραμε στο λιμενικό μέσω ασυρμάτου. Ήταν ακόμα η εποχή του Covid. Δεν μας επέτρεψαν να δέσουμε στην προκυμαία και, ελλείψει του υπεύθυνου αξιωματικού, έπρεπε να διανυκτερεύσουμε αγκυροβολημένοι στον κόλπο. Το επόμενο πρωί, μετά από πολύωρες συζητήσεις, μας παρέπεμψαν στο υγειονομικό γραφείο και μας είπαν ότι έπρεπε να συμπληρώσουμε ένα έγγραφο εκ των προτέρων. Αφού υποβάλαμε αυτό το έγγραφο μαζί με τα πιστοποιητικά εμβολιασμού μας για τον Covid, ο υπεύθυνος είχε ήδη φύγει και έπρεπε να περιμένουμε άλλη μια νύχτα στην άγκυρα. Το επόμενο πρωί, ενώ ήταν Σάββατο, ειπώθηκε ότι το αρμόδιο γραφείο ήταν κλειστό και δεν θα ανοίξει ξανά μέχρι τη Δευτέρα. Αυτό ήταν υπερβολικό για εμάς. Υποστηρίξαμε ότι μας τελείωσε το νερό χθες και θα πεθάνουμε από τη δίψα μέχρι τη Δευτέρα. Δώσαμε στον αξιωματικό μια ώρα να πάρει την άδεια, αλλιώς θα βγούμε στη στεριά χωρίς άδεια και θα τον λογοδοτήσουμε. Τότε αυτό βοήθησε. Μέσα σε μισή ώρα είχαμε τα απαραίτητα έγγραφα και μετά από 40 ώρες μπορέσαμε τελικά να βγούμε στη στεριά!

Πόσα άλλα λιμάνια θα επισκεφθείτε πριν το τέλος αυτού του μοναδικού ταξιδιού;

Δεν έχουμε ιδέα. Δεν ξέρουμε ακόμα πού θα μας οδηγήσει το ταξίδι μας και πόσο θα διαρκέσει. Αυτή τη στιγμή ο προορισμός μας είναι η Βραζιλία, πιο συγκεκριμένα το Salvador de Bahia, όπου γίνεται το καρναβάλι στα μέσα Φεβρουαρίου. Θα θέλαμε να το επισκεφτούμε αυτό. Μετά από αυτό, η ιδέα είναι να πάμε βόρεια κατά μήκος της ακτής της Βραζιλίας στο δέλτα του Αμαζονίου και μέσω της Γαλλικής Γουιάνας, του Σουρινάμ και της Γουιάνας στο Τρινιντάντ-Τομπάγκο. Μπορούμε να επισκεφτούμε την Καραϊβική μόνο από τον Δεκέμβριο του 2023, μετά το τέλος της εποχής των τυφώνων. Και μετά?

Δεν το γνωρίζουμε ακόμη. Είτε στον Ειρηνικό είτε πίσω στην Ευρώπη μέσω ΗΠΑ και Αζορών.

Ποιες άλλες εντυπώσεις από το ταξίδι σας θα θέλατε να μοιραστείτε;

Ναι, υπάρχουν αμέτρητες, για παράδειγμα:

– Η εκπληκτικά καλή ποιότητα του νερού στα ιταλικά λιμάνια που επισκεφτήκαμε

– Δωρεάν χρήση σημαδούρων στα Ισπανικά Καταλανικά Θαλάσσια Εθνικά Πάρκα

– Η συχνότητα της ομίχλης το καλοκαίρι στη Μεσόγειο

– Η μαρίνα κοστίζει στηνIbiza (400 € / διανυκτέρευση και δεν υπάρχει διαθέσιμος χώρος!!!)

– Το μεγάλο κύμα του Ατλαντικού σε σύγκριση με τα σύντομα κύματα στη Μεσόγειο

– Συναντήσεις δελφινιών και φαλαινών

– Αμέτρητες Ανατολές και ηλιοβασιλέματα

– Δύο φορές μας επισκέφτηκαν φίλοι για δύο εβδομάδες κάθε φορά. Επιπλέον, στα βόρεια της Σαρδηνίας, μείναμε για μια εβδομάδα με όλη την οικογένεια και τα 5 εγγόνια μας. Η κόρη και η οικογένειά μας ναύλωσαν ένα δεύτερο ιστιοφόρο και ο γιος και η οικογένειά μας έμειναν μαζί μας.

– Και φυσικά, η συντροφικότητα

Σας λείπει κάτι;

Ναι, φυσικά υπάρχουν πράγματα που μας λείπουν.

Βλέπουμε και ακούμε τα παιδιά και τα εγγόνια μας μόνο μέσω του Facetime, όπως και τους φίλοι μας. Η επανένωση κατά την επίσκεψή μας στην Ελβετία τον Οκτώβριο ήταν ακόμη μεγαλύτερη και πιο συναισθηματική. Δυστυχώς, το ίδιο και ο αποχαιρετισμός. Από την άλλη, πραγματοποιούμε ένα όνειρο που δεν μπορούσαμε να το αναβάλλουμε άλλο λόγω ηλικίας. Η ζωή μας αποτελείται από συμβιβασμούς. Μερικές φορές πρέπει να πάρουμε αποφάσεις που δεν είναι πάντα εύκολες.

Έχοντας στην καρδιά μας την ελληνική ατμόσφαιρα με τα νησιά, τους όρμους και τα μικρά ψαροχώρια, γνωρίζουμε πλέον ότι αυτό δεν θα το βρούμε πουθενά στον κόσμο. Εκπληρώνεται για εμάς το ταξίδι σε άλλους πολιτισμούς, άλλες χώρες και θάλασσες. Η συνειδητοποίηση ότι η δύναμη του ανέμου μας έχει φέρει μέχρι εδώ τώρα είναι συναρπαστική και διαρκής ταυτόχρονα.

Στην Αγγλική:

Interview by Roger Bauer, captain of the Sailing Yacht FANTÀSIA

1. It all started eight months ago on May 6th on Lefkada. A long time!

Yes and no.FANTÀSIA has been our home for eight months. It seems more like 2 months to us.

The time has passed so quicklywith all the experiences and impressions.On the other side, when we think back to all the good times, it’s been a long time since we left.

1. But 8 months at sea is something special!

Yes, but we mustn’t get the wrong idea about our life on the ship either. Our ship is a means of transportation and athome at the same time. To compare with a camper. We spend most of our time in a harbor or bay. We were actuallyon the way for maybe a month. The rest of the time we spent with shore visits, repairs,maintenance and optimizationof the ship, shopping and daily chores such as cleaning, cooking, listening to the weather forecast, and so on.

1. What repairs did you have to make and what improvements did you made?

During the repairs we had to replace the depth gauge (echo sounder). Unfortunately, we had to take the ship out of thewater to do this, which is associated with high costs. That’s why we also renewed the transmission shaft seal at thesame time, just to be on the safe side. We also had to replace the gangway decks, which were broken, the connectinglines from the desalination plant to the water tanks were leaking, the driving lights had loose contact, the genoa’sreturn line snapped, and so on. In addition, we were rammed by a drifting sailing ship at night while lying at anchor. Inaddition to minor damage to the gel coat, the anchor bracket was bent, which had to be straightened out by a metalworker.

When it comes to optimization, our 3-sided cockpit protection is the top priority. We had this done in Lefkas. Withoutthis, life on the ship would be different. Despite the rain, wind and cold weather, we only had to eat in the saloon fourtimes in those eight months. Thanks to our veranda, we can spend the rest of the time in the cockpit and don’t have toeat in the “cellar” like our neighboring ships. This is a high quality of life. It is also worth its weight in gold when drivingat night and breaking waves. The other is more technical and protective tweaks, like external WiFi and satelliteantennas, motion lights, dinghy coverage, outboard and grill protection, and so on.

1. You mentioned land visit. How should we imagine that?

On the one side, the “normal” visit to the place when we are in a harbor or bay. On the other side, we have also

repeatedly made extended country visits by renting a car or using public transport (train, bus, ferry) to get around. Sowe visited Sicily during 4 days, the Spanish cities of Valencia, Murcia, Granada, Cordoba, Seville and the white road,in Portugal Evora, Sintra, Porto and Lisbon, the Portuguese islands of Porto Santo and Madeira and in the CanaryIslands the islands of Lanzarote, Gran Canaria, Tenerife and La Palma. Then we also stay in simple accommodations,such as AirB&B’s. We also went on hikes lasting several hours.

1. How many nautical miles have you covered so far?

In total there are 4,780 nm, i.e. over 8,800 km. Of this, 1,630 nm (approx. 3,000 km) are accounted for under the

engine.

1. Where did you spend Christmas and New Year?

Climate change is also changing the weather here in the Atlantic. Northeast winds should normally prevail in the

Canary Islands with dry sunny weather. During our 4 weeks in the Canary Islands, we had mostly southerly winds

combined with rain showers. As a result, there were only very few sheltering bays, so we mostly had to seek shelter inmarinas. Suddenly, on December 20th, there was a favorable weather window for the almost 800 nm to Cape Verde.So we left immediately, knowing that we will be spending Christmas on the high seas. The wind was then so favorablethat we arrived on the island of Sal on the morning of Christmas Day. We then celebrated comfortably for two on ourship.We celebrated the New Year together with two other crews in the bay of Santa Maria (Island of Sal) with appropriatefireworks and bubbles.

1. What were your most difficult moments on this long journey?

Mental: After the Balearic Islands we mostly had to moor in marinas, with corresponding costs. Sheltered bays arevery rare and when they do exist, they are often associated with a lot of swell and corresponding rocking.

Sailing: When the echo sounder stopped working and we had to take the ship out of the water to install a new one.

1. Was there a moment when you said you were quitting because what you are doing is difficult?

There were awkward situations, such as the crossing from Sardinia to Menorca. The lateral wind was ideal, but therewas also a steep, high wave, which hit the ship again and again for 2 days and, of course, nights. Cooking andsleeping like this is exhausting and uncomfortable. But the thought of quitting never crossed our minds and has neverbeen addressed.

1. What incident have you highlighted in your journal?

Official madness: after a 36-hour crossing from Apulia to Sicily, we arrived happy and tired in the port of Siracusa at 5p.m. on Thursday and reported to the port police by radio. It was still the time of the Covid. We were not allowed tomoor at the quay and, in the absence of the officer in charge, we had to spend the night at anchor in the bay. The nextmorning, after long discussions, we were referred to the sanitary office and told that we had to fill out a documentbeforehand. After submitting this document along with our Covid vaccination certificates, the officer in charge wasalready gone and we had to wait another night at anchor. The nextmorning, meanwhile it was Saturday, it was saidthat the responsible office was closed and would not open again until Monday. That was too much for us. We claimedthat we ran out of water yesterday and will be dead of thirst by Monday. We gave the officer one hour to get thepermit, otherwise we will go ashore without a permit and hold him accountable. Then that helped. Within half an hourwe had the necessary documents and after 40 hours we were finally able to go ashore.

1. How many more ports will you call at before the end of this unique voyage?

No idea. We don’t yet know where our journey will take us and how long it will take. At the moment our destination isBrazil, more precisely Salvador de Bahia, where the carnival takes place in mid-February. We would like to visit thisone. After that, the idea is to go north along the Brazilian coast to the Amazon delta and on via French Guyana,Suriname and Guyana to Trinidad-Tobago. We can only visit the Caribbean from December 2023, after the end of thehurricane season.And then?

We do not know that, yet. Either the Pacific or back to Europe via the USA and the Azores.

1. What other impressions of your trip would you like to share?

Yes, there are countless, for example:

– The surprisingly good water quality in the Italian ports we visited

– Free use of buoy fields in the Spanish Catalan Marine National Parks

– The frequency of fog in summer in the Mediterranean

– Marina costs on Ibiza (€ 400 / night and no space available!!!)

– The big Atlantic wave compared to the short waves in the Mediterranean

– Dolphin and whale encounters

– Sunrises and sunsets

– 2 times we were visited by friends for 2 weeks each. In addition, in the north of Sardinia, we stayed for a week withthe whole family and our 5 grandchildren. Our daughter and family chartered a second sailing ship and our son andfamily stayed with us.

– And of course, the togetherness

1. Are you missing something?

Yes, of course there are things that we miss.

We only see and hear from our children and grandchildren via Facetime, as do our friends. The reunion during our visitto Switzerland in October was all the bigger and more emotional. Unfortunately, so did the farewell. On the other hand,we are realizing a dream that we shouldn’t put off any longer because of our age. Our life is made up of compromises.Sometimes we have to make decisions that are not always easy.

And there is also the Greek ambience with its islands, bays and small fishing villages. Knowing that we will not find thisanywhere in the world, traveling to other cultures, other countries and seas was confirmed for us. The awareness thatthe power of the wind has brought us so far is fascinating and lasting at the same time.