ΠΡΩΤΟΣΕΛΙΔΑ

ΤΟ ΣΗΡΙΑΛ ΔΙΑΥΛΟΣ …ΔΕΝ ΕΧΕΙ ΤΕΛΟΣ

Του 

Θανάση Αγγελή 

Όταν εγκρίθηκε η διάνοιξη του διαύλου πολλοί Λευκαδίτες αλλά και της ευρύτερης περιοχής κάτοικοι ένοιωσαν ανακούφιση , μιας και η απόφραξη του διαύλου  αποτελούσε μεγάλο εμπόδιο για τη διέλευση – ελλιμενισμό τουριστικών σκαφών αλλά και μεγάλων αλιευτικών.  Βλέπετε η διάνοιξη του διαύλου είναι συνυφασμένη με την οικονομία της περιοχής μας. 

 

Είχαμε λοιπόν την αρχική αδειοδότηση και τις εγκρίσεις που ενέκριναν την εκτέλεση του έργου με τις εγκρίσεις που θα ακολουθούσαν. Δημοπρατήθηκε το έργο και μετά από ενστάσεις επί ενστάσεων ανάδοχος αναδείχτηκε η TERNA A.E , ελληνική εταιρεία με διεθνή κατασκευαστική εμπειρία σε όλο τον πλανήτη. Περιληπτικά το έργο προβλέπει τα εξής:

Από το μικρό φανάρι της αμμόγλωσσας (πράσινο)  και με κατεύθυνση προς Πρέβεζα θα τοποθετηθούν τρεις υποθαλάσσιοι ύφαλοι , περίπου παράλληλοι ώστε να συγκρατούν την άμμο που έρχεται από δυτικά και φράζει το βόρειο στόμιο του διαύλου. 

Θα αφαιρεθούν τα 2/5 περίπου της αμμόγλωσσας με βάθος εκσκαφής πάνω από 5 ½ μ. Για προστασία του Ενετικού φρουρίου της Αγίας Μαύρας θα γίνει πασαλόμπηξη μέχρι το πέραμα (τη γέφυρα δηλαδή), από εκείνη την πλευρά. 

Η άμμος που θα αφαιρεθεί και η οποία θεωρείται περιουσία του κράτους δεν έχει αποφασισθεί που θα πάει γιατί δεν υπήρχε σχετική μελέτη. (νομοθεσία 1937). 

Στη συνέχεια παραμένει ο δίαυλος ως έχει από την γέφυρα μέχρι και την μαρίνα και μετά από εκεί ξεκινά διαπλάτυνση και εκβάθυνση μέχρι το νότιο στόμιο του διαύλου. Βάθος 6μ. και πλάτος 70 μ. Όταν η διαπλάτυνση φτάσει στις Αλυκές Αλεξάνδρου θα γίνει νέα πασαλόμπηξη για να συγκρατηθεί ο δρόμος των Αλυκών. 

Το τμήμα του διαύλου από γέφυρα μέχρι μαρίνα είναι  σε άλλη μελέτη μαζί με το δρόμο που θα ενώνει την Λευκάδα με γέφυρα ή τούνελ στον Περιφερειακό, προέκταση της Φιλοσόφων όπου είναι  το ΚΤΕΛ σήμερα . Δηλαδή υπάρχει μελέτη που προβλέπει κατασκευή δρόμου μέσα στο μεγάλο ιχθυοτροφείο Αβλέμων και που ξεκινά λίγο πριν την στροφή του Ενετικού κάστρου παράλληλα και σε απόσταση 80-100 μ. από την ξερολιθιά νότια αυτής. Εκεί προβλέπεται , μετά την εκβάθυνση να δημιουργηθεί προβλήτα για μεγάλα γιοτ. 

Αυτά βέβαια είναι άλλο έργο και δεν γνωρίζει κανείς σε πόσους από εμάς θα επιτρέψει ο Θεός να το δούμε. 

Ας πάμε όμως πάλι σε αυτό που αναφέραμε ότι έχει αδειοδοτηθεί    και χρηματοδοτηθεί από το ΕΣΠΑ και είναι σε εξέλιξη ως έργο. 

Έχουμε τον εργολάβο με την αδειοδότηση, τη χρηματοδότηση και τις εγκρίσεις που ενέκριναν την εκτέλεση του έργου αλλά και τις εγκρίσεις που θα ακολουθούσαν….

Οι δεύτερες εγκρίσεις λοιπόν προβλέπονται από τις πρώτες εγκρίσεις αλλά δε προβλέπουν την έγκριση που θα ενέκρινε την εγκατάσταση και απραγία του εργολάβου που θα κρίνει την έναρξη του έργου.  Την τρέλα μου, την τρέλα μου και την γραφειοκρατοδημοκρατία ομπρέλα μου… δηλαδή. 

Δηλαδή η έγκριση , της έγκρισης, την έγκριση , ω έγκριση…

Τελικά ο εργολάβος εγκαταστάθηκε δίπλα στο ΤΑΟΛ από το Σεπτέμβριο του 2013 περιμένοντας τις δεύτερες εγκρίσεις από: Γενικό Επιτελείο Πολεμικού Ναυτικού (υπηρεσία Φάρων) , από Λιμενική επιτροπή – Λιμεναρχείο Λευκάδας, από αρχαιολογική υπηρεσία και συγκεκριμένα από Εφορείες Κλασσικών, Βυζαντινών, Εναλίων Αρχαιοτήτων και την Κτηματική Υπηρεσία. 

Οι δύο πρώτες εγκρίσεις δόθηκαν γρήγορα αλλά οι λοιπές σκοντάφτουν στην Ελληνική πραγματικότητα. 

Τη μία οι αρχαιολόγοι απεργούν την άλλη δε βουτάνε οι δύτες της υπηρεσίας γιατί τους έκοψαν το καταδυτικό επίδομα, την άλλη ανακαλύπτουν πως δεν υπάρχει μηχάνημα για βιντεοσκόπηση του βυθού, την άλλη ο Γιάννης δεν μπορεί την άλλη ο κότσος του πονεί… 

Η Κτηματική προβάλλει δικαιολογημένες αντιρρήσεις γιατί δεν υπάρχει μελέτη για το που θα μεταφερθεί η άμμος  από την αμμόγλωσσα που αποτελεί περιουσία του κράτους. 

Αβάρα και άμπωνε , που λέγανε και οι μπουρανέλοι. 

Με τα πολλά βρέθηκαν ιδιώτες δύτες από λίστα της αρχαιολογικής υπηρεσίας για βουτιές στο δίαυλο. Βαθυσκάφος δεν βρέθηκε γιατί του ΚΟΥΣΤΩ (ΘΕΤΙΣ) ήταν στον ειρηνικό ωκεανό αλλά, ευτυχώς, καταφέραμε να βρεθεί κάποιο άλλο , όχι ακριβώς βαθυσκάφος, αλλά τέλος  πάντων  να μπορεί να βιντεοσκοπήσει το βυθό σε βάθος άνω των 50 μ. ανοιχτά της  Γυράπετρας, μη τυχόν και τα βαθυκορύματα που θα πέσουν στα ανοιχτά σκεπάσουν την Ατλαντίδα και τα πλοία από το βυθισμένο στόλο της Κλεοπάτρας…

Υπήρξε και σκέψη να ζητηθεί βοήθεια από τη NASA που με τους δορυφόρους της μπορούσε να μας καλύψει αλλά δε δέχτηκαν οι έλληνες καθηγητές να συνομιλήσουν με το Νανόπουλο της NASA…( Ναι είναι αυτός που έγινε διευθυντής στη NASA αλλά εδώ δε δέχτηκαν να τον κάνουν καθηγητή πανεπιστημίου….)

Το ειδικό σκάφος πάντως που περιμέναμε για τη βιντεοσκόπηση , τη Δευτέρα, δεν ήρθε και ελπίζουμε να μη χάθηκε στη θάλασσα της γραφειοκρατίας. 

Σύμφωνα με πληροφορίες από ψάρια της περιοχής αμμόγλωσσα,  πιθανόν να ξεκινήσει η διάνοιξη σε λίγες ημέρες και όσοι θέλουν να φωτογραφήσουν το παλιό οινοποιείο του ΤΑΟΛ να σπεύσουν πάραυτα γιατί εκεί θα τοποθετηθεί η άμμος και μάλιστα συρματοπεριφραγμένη. 

Τσάμπα εκεί στον Αη Γιάννη έκαναν όνειρα για αμμουδιά… 

Για δε το δίαυλο εκεί κοντά στο νότιο άκρο στις σπίθες, αν δε βοηθήσει ο Μωυσής θα χρειαστούν  τσαπιά και φτυάρια , κειμήλια από τις πάλαι ποτέ Αλυκές Αλεξάνδρου για την εκβάθυνση…

Αν σκεφτούμε ότι η TERNA που είναι μια από τις μεγαλύτερες εταιρείες και δεν μπορεί να ξεκινήσει το έργο , τι θα γινόταν αν το είχε κάποια μικρότερη;

Πάντως αν το έργο δεν τελειώσει σε 28 μήνες (οι τέσσερις ήδη πέρασαν άπραγοι) επειδή η χρηματοδότηση είναι από το ΕΣΠΑ  η Ευρωπαϊκή  Ένωση θα ζητήσει   τα ευρώ πίσω…

Σαν δε ντρέπονται οι Ευρωπαίοι που έβαλαν χρονικό ορίζοντα για το έργο μόνο 28 μήνες. Τουλάχιστον 28 χρόνια έπρεπε να είναι η διάρκεια αποπεράτωσης με δικαίωμα επιμήκυνσης από τη δική μας πλευρά.  

Υ.Γ. 

Προς αποφυγήν παρεξηγήσεων: Είναι σωστό να γίνεται έλεγχος για όλα τα έργα αλλά η τυπολατρία του δέντρου σε σχέση με το δάσος δε βοηθά την πάταξη της τρελογραφειοκρατίας και ας λέει ο Σαμαράς τα δικά του περί αντιθέτου.