ΠΡΩΤΟΣΕΛΙΔΑ

Θοδωρής Σολδάτος, βουλευτής Λευκάδας «ΠΕΤΥΧΑΜΕ ΤΗ ΔΙΑΤΗΡΗΣΗ ΤΟΥ ΝΟΣΟΚΟΜΕΙΟΥ»

  Σε όλα αυτά τα δυσάρεστα και κακά που συμβαίνουν στη ζωή όλων μας ήρθε και ένα ακόμη να ανησυχήσει και την Λευκάδα, όπως πολλές περιοχές στην Ελλάδα. Ο νέος υγειονομικός χάρτης της χώρας που , αν και σε πρωτογενή φάση, περιλάμβανε  και την κατάργηση του νοσοκομείου. Αυτό θα σήμαινε πολλά δεινά για τον τόπο. Από την ασφάλεια και προστασία των ασθενών μέχρι την τουριστική μας υποβάθμιση, το μοναδικό, ουσιαστικά,  προϊόν μας. Η παρέμβαση του βουλευτή με την έκθεση που συνέταξε  και η συνάντησή του με τον υπουργό Υγείας φαίνεται ότι έσωσε την κατάσταση. Αλλά πως φτάσαμε ως εδώ και γιατί το νοσοκομείο της Λευκάδας κινδύνεψε να χαθεί όταν την ίδια ώρα ξεκινά η ανέγερση του νέου νοσοκομείου; Κάποιες συγκεκριμένες ερωτήσεις στο βουλευτή, Θοδωρή Σολδάτο, για το θέμα δίνουν και τις απαντήσεις για το τι περιείχε η έκθεση που τελικά κατατέθηκε στο επιτελείο του Υπουργείου Υγείας.           Πως φτάσαμε κατά τη γνώμη σας να έχουμε μια τόσο αρνητική έκθεση για το νοσοκομείο Λευκάδας από τον καθηγητή Λιαρόπουλο;       Η μελέτη Λιαρόπουλου που έγινε και παραδόθηκε κατά την προηγούμενη διακυβέρνηση, επί Λοβέρδου, αναφέρεται στο σύνολο των νοσοκομείων της χώρας.   Δεν γνωρίζω τη στόχευση απολύτως, είμαι βέβαιος όμως, ότι υπήρξε στόχευση στη διαδικασία αναθεώρησης του Χάρτη Υγείας όλης της επικράτειας.   Σε κάθε περίπτωση ωστόσο, μου προξένησαν εντύπωση οι παράμετροι που χρησιμοποιήθηκαν και που οδηγούσαν το Νοσοκομείο Λευκάδας σε μειονεκτική κατάταξη.   Γνωρίζοντας ότι υπήρχαν ευνοϊκά στοιχεία άλλων μελετών, τα αναζήτησα, προκειμένου να υποστηρίξω τη διατήρηση του νοσοκομείου ως αυτόνομης νοσοκομειακής μονάδας, με το σημερινό καθεστώς λειτουργίας της.       Πως καταφέραμε και φτάσαμε τελικά στην ευχάριστη είδηση του να μη μετατραπεί το νοσοκομείο σε ένα απλό Κέντρο Υγείας;       Σε συνεργασία με φίλους μου τεχνοκράτες του χώρου της Υγείας, προχώρησα στη σύνταξη υπομνήματος αναφερομένου στο Γενικό Νοσοκομείο Λευκάδας, το οποίο παρέδωσα προσφάτως στον  Υπουργό Υγείας κ. Ανδρέα Λυκουρέντζο.   Στο υπόμνημα που κατετέθη, αμφισβητήθηκε το σκεπτικό του επικεφαλής της επιτροπής συγχωνεύσεων, καθηγητή Οικονομικών της Υγείας, Λυκούργου Λιαρόπουλου, που οδηγούσε στην υποβάθμιση του νοσοκομείου.   Στην επιχειρηματολογία υπέρ της διατηρήσεως του νοσοκομείου, χρησιμοποιήθηκαν στοιχεία της μελέτης που εκπόνησε η Εθνική Σχολή Δημόσιας Υγείας, (ΕΣΔΥ), υπό την εποπτεία του Κοσμήτορός της, Καθηγητή Οικονομικών της Υγείας, Γιάννη Κυριόπουλου, το 2010.   Επίσης χρησιμοποιήθηκαν στοιχεία που περιέχονται στην «πρόταση της  6ης Υγειονομικής Περιφέρειας, για τη συνένωση υγειονομικών δυνάμεων και την αναδιάταξη του Υγειονομικού Χάρτη στα πλαίσια του ΕΣΥ», – Μάιος του 2011, – καθώς επίσης και επιχειρηματολογία σχετική με τις ειδικές συνθήκες που επικρατούν στις τουριστικές περιοχές, σε συνδυασμό με την εξέλιξη που υπάρχει στη δημοπράτηση του υπό ανέγερση νοσοκομειακού συγκροτήματος στη Λευκάδα           Ποια είναι τα στοιχεία στα οποία στηριχτήκατε;       Α. Αμφισβήτηση και διαφωνία με το σκεπτικό Λιαρόπουλου.      

  1. Πληρότητα κάτω του 50%:

      Παρά το γεγονός ότι στο Γ.Ν. Λευκάδας, (Γ.Ν.Λ. από τώρα και στο εξής), η πληρότητα της Παθολογικής βρίσκεται διαρκώς άνω του 80%, ο μηδενικός δείκτης της Καρδιολογικής σε συνδυασμό με χαμηλούς δείκτες άλλων κλινικών, συντελούν στη συνολική πληρότητα κάτω του 50%.   Όμως ο μηδενικόςδείκτης της Καρδιολογικής, οφείλεται στο γεγονός της μη υπάρξεως καρδιολόγου στο Γ.Ν.Λ. και όχι στην πλημμελή λειτουργία της κλινικής.   Το ίδιο συμβαίνει και με άλλες κλινικές, στις οποίες ο αριθμός των γιατρών δεν επαρκεί για την κάλυψη εφημεριών και επομένως οι ασθενείς μεταφέρονται σε άλλα νοσοκομεία.   Η έλλειψη γιατρών όμως βαρύνει την πολιτεία και δεν είναι ορθό να προκύπτουν επιβαρυντικά στοιχεία για τη λειτουργία του Γ.Ν.Λ. σε θέματα που το κράτος έχει ευθύνη.   Ακόμη και σήμερα με σημαντικές ελλείψεις στο Γ.Ν.Λ., έχουν αποσπαστεί σε άλλα νοσοκομεία της 6ης Υ.ΠΕ. ένας παθολόγος και ένας παιδίατρος, παρά τις αντιρρήσεις του Δ.Σ. του Γ.Ν.Λ., ενώ προσφάτως μετακινήθηκε ορθοπαιδικός κάνοντας χρήση ευνοϊκής τροπολογίας, χωρίς να αναπληρωθεί.      

  1. Αξιολόγηση “-4”:

      Η βαθμολογία βασίζεται τόσο σε αντικειμενικά στοιχεία προσμέτρησης (Συγκέντρωση πληθυσμού, Μέγεθος Νοσοκομείου, Παλαιότητα), όσο και στην διαχειριστική ικανότητα των εκάστοτε επικεφαλής παραγόντων, (Αξιοποίηση υποδομών, Οικονομική αποδοτικότητα).       Ο παραπάνω δείκτης δε μπορεί να είναι στοιχείο αναφοράς, δεδομένου ότι αφενός το κτιριακό του Γ.Ν.Λ.  βρίσκεται εν εξελίξει, αφετέρου το διοικητικό είναι κυρίως ευθύνη της πολιτείας με τις εκάστοτε επιλογές της σε πρόσωπα.           Β. Παρουσίαση στοιχείων Μελέτης Κυριόπουλου.       Συγκριτικά στοιχεία μεταξύ του Γ.Ν.Λ.  και του Πανεπιστημιακού Γ.Ν. Ιωαννίνων (Π.Γ.Ν.Ι.). Πιστεύω ότι και μόνο η σύγκριση καταδεικνύει τον αγώνα των εργαζομένων του Γ.Ν.Λ., δεδομένης της διαφοράς μεγέθους.          

Απόσπασμα Πίνακα 2.1: Συγκεντρωτικά στοιχεία δραστηριότητας

Γενικών Νοσοκομείων 6ης ΥΠΕ, 2009

Νοσοκομείο

Κλίνες

Ιατρικό Προσωπικό

Τεπ

Τει

Εργαστηριακές Εξετάσεις

Π.Γ.Ν.Ι.

891

519

35.354

166.763

928.535

Γ.Ν.Λ.

87

46

17.383

40.044

407.449

                 

Απόσπασμα Πίνακα 2.3: Νοσηλευτικοί δείκτες Γενικών Νοσοκομείων 6ης ΥΠΕ, 2009

Νοσοκομεία

Εισαγωγές Τεπ/ Ιατρό

Εισαγωγές Τει/ Ιατρό

Πανεπιστημιακό Γ.Ν. Ιωαννίνων

71,71

338,26

Γ.Ν. Λευκάδας

377,89

870,52

      Τελικό συγκεντρωτικό αποτέλεσμα, από την χρήση όλων των στοιχείων και της επεξεργασίας τους, με την Data Envelopment Analysis και το οποίο παρουσιάζεται στον Πίνακα που ακολουθεί. (ΤΕ: Τεχνική Αποδοτικότητα, PTE: Καθαρά Τεχνική Αποδοτικότητα, SE: Αποδοτικότητα Κλίμακος, OCP: Δείκτης Πληρότητας, ALS:  Μεση Διάρκεια Νοσηλείας.):      

ΝΟΣΟΚΟΜΕΙΟ

 

TE

PTE

SE

OCP

ALS

Γ.Ν. ΛΕΥΚΑΔΑΣ UN122 82 91 91 46% 3,8
To νοσοκομείο χαρακτηρίζεται από σχεδόν άριστη αποδοτικότητα κλίμακας (91%), από σχεδόν άριστη τεχνική αποδοτικότητα (91%) και υψηλή ολικά τεχνική αποδοτικότητα (82%). Από τα παραπάνω στοιχεία συνεπάγεται ότι το νοσοκομείο μπορεί να παράγει το ίδιο νοσηλευτικό έργο με 18% λιγότερες ποσότητες πόρων ή με τις ίδιες ποσότητες πόρων για να αξιολογηθεί ως βέλτιστα αποδοτικό πρέπει να παράγει 18% περισσότερο νοσηλευτικό έργο και υπηρεσίες. Το ΓΝ ΛΕΥΚΑΔΑΣ διαθέτει κατάλληλο μέγεθος. Αντίστοιχα, καλή είναι και η αξιοποίηση των παραγωγικών συντελεστών. Ο δείκτης που επιδέχεται μικρές βελτιώσεις είναι αυτός του παραγόμενου αποτελέσματος. Επίσης, πρέπει να επισημανθεί η χαμηλή πληρότητα που παρουσιάζει το νοσοκομείο, βάσει της οποίας παραμένει ανεκμετάλλευτο το 54% των διαθέσιμων κλινών του.

      Στη μελέτη Κυριόπυλου, επισημαίνεται η χαμηλή πληρότητα που παρουσιάζει το νοσοκομείο, βάσει της οποίας παραμένει ανεκμετάλλευτο το 54% των διαθέσιμων κλινών του. Παρουσιάζεται ανά εισροή η χρησιμοποιούμενη ποσότητα  και συνεπακόλουθα η απαιτούμενη μείωση και ο στόχος προκειμένου η μονάδα να γίνει 100% αποδοτική.       Τέλος, η μελέτη Κυριόπουλου, προτείνει για το Γ.Ν. Λευκάδας:       «Λόγω της ιδιαίτερα υψηλής τουριστικής κίνησης αλλά και της δυνατότητας οδικής διασύνδεσης με περιοχές της Δυτικής Ελλάδας κρίνεται σκόπιμο να εξεταστεί η δημιουργία ενός νέου νοσοκομείου στη Λευκάδα.»       Γ. Πρόσθετη Επιχειρηματολογία.      

  1.        Στην πρόταση της  6ης Υγειονομικής Περιφέρειας, το Μάιο του 2011, για τη  συνένωση υγειονομικών δυνάμεων και την αναδιάταξη του Υγειονομικού Χάρτη στα πλαίσια του ΕΣΥ, στην ενότητα «Αναλυτική παρουσίαση κατά Περιφερειακή Ενότητα», αναφέρεται για τη Λευκάδα:

      «Περιφερειακή Ενότητα Λευκάδας       Α΄ τετραμ. 2011      

Πληθυσμός 21.888
Αριθμός Κλινών 80
Νοσηλευθέντες / εισαχθέντες (Μ.Ο/Μήνα) 302,75
ΤΕΠ / ΤΕΙ (Μ.Ο/Μήνα)                         / 3967,25
Προσωπικό (Συνολικά) ΙΑΤΡΙΚΟ 42 ΝΟΣΗΛΕΥΤΙΚΟ 104 ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΟ κ.λπ. 76

      Πρόταση:       Δημιουργείται Νοσοκομειακή Περιφερειακή Ενότητα (Ν.Π.Δ.Δ.)  αποτελούμενη από το Νοσοκομείο Λευκάδας.»      

  1.        Η αναφορά στο  “δείκτη πληρότητας” νοσοκομείων τουριστικών περιοχών, σε ετήσια βάση, οδηγεί σε λανθασμένα συμπεράσματα, δεδομένου ότι τους καλοκαιρινούς μήνες ο πληθυσμός αυξάνεται κατακόρυφα και επομένως τα όποια στατιστικά, αποτελούν Μέσο Όρο της υπερπληρότητας της θερινής περιόδου και της ελλειμματικής σε πληρότητα χειμερινής.

  Ειδικά στη Λευκάδα, ο πληθυσμός το καλοκαίρι υπερτριπλασιάζεται και επομένως η ανάγκη λειτουργίας β/θμιου Νοσοκομείου καθίσταται επιτακτική.   Πέραν αυτού, δε νοείται τουριστική περιοχή χωρίς Νοσοκομειακή Υποδομή, η οποία είναι προϋπόθεση για το μελλοντικό επισκέπτη της χώρας.      

  1.        Εντός της προσεχούς περιόδου, αναμένεται η δημοπράτηση της κατασκευής του νέου Νοσοκομείου Λευκάδος, το οποίο έχει ενταχθεί στο ΕΣΠΑ.

  Οποία αντίφαση, να κατασκευάζεται νέο νοσοκομειακό συγκρότημα και ταυτόχρονα να προτείνεται κατάργηση του Νοσοκομείου.       Τι είναι αυτό από όλα τα στοιχεία το οποίο πιστεύετε ότι ήταν τόσο ισχυρό ώστε να παρθεί μια τόσο θετική για την Λευκάδα, απόφαση;       Τόσο η μελέτη Κυριόπουλου, (2009), όσο και η «Αναλυτική παρουσίαση κατά Περιφερειακή Ενότητα» της 6ης Υγειονομικής Περιφέρειας, (2011), βοήθησαν καθοριστικά στη διατήρηση του Νοσοκομείου.   Το γεγονός επίσης ότι βρισκόμαστε κοντά στην κατασκευή των νέων κτιριακών εγκαταστάσεων με χρηματοδότηση από το ΕΣΠΑ, είναι επίσης σημαντικό.               Αισθάνομαι ιδιαίτερα περήφανος για το γεγονός ότι κατά την 1η μου θητεία ως βουλευτής, χρηματοδοτήθηκε η μελέτη ανεγέρσεως νέου νοσοκομείου και ως ώριμο έργο στη συνέχεια εντάχθηκε στο ΕΣΠΑ.   Ακόμη και πολιτικοί της Λευκάδας, από χώρους εκτός Νέας Δημοκρατίας μάλιστα, έχουν αναγνωρίσει δημοσίως τον καθοριστικό ρόλο που είχα για την επικείμενη κατασκευή του.       Θα γίνει το νέο νοσοκομείο;                 Το νέο Νοσοκομείο θα γίνει, περιμένουμε την τελική απόφαση της μείζονος συνθέσεως του Ελεγκτικού Συνεδρίου, (απαντώ με την ευκαιρία και σε πρόσφατο ερώτημα της εφημερίδας σας), η οποία σύμφωνα με πληροφόρηση που έχω θα είναι θετική και αμέσως μετά ξεκινά η ανέγερση.         Πιστεύετε ότι η λειτουργία του νοσοκομείου μπορεί να βελτιωθεί;       Ασφαλώς ναι. Στη μελέτη Κυριόπουλου αναδεικνύονται και προτάσεις. Από κει και μετά είναι θέμα συντονισμένης διαδικασίας μεταξύ της Διοίκησης, των εργαζομένων και των τοπικών παραγόντων.   Βιβιάννα Βαρδή