ΠΡΩΤΟΣΕΛΙΔΑ

ΕΛΜΕ Λευκάδας: εκδήλωση με θέμα «Η οικονομική κρίση, η άνοδος του φασισμού και ο ρόλος της εκπαίδευσης. Μπορούμε να μάθουμε από το παρελθόν;»

Το ΔΣ της ΕΛΜΕ Λευκάδας διοργάνωσε χθες εκδήλωση-συζήτηση με θέμα «Η οικονομική κρίση, η άνοδος του φασισμού και ο ρόλος της εκπαίδευσης. Μπορούμε να μάθουμε από το παρελθόν;» Κεντρικός ομιλητής ήταν ο αναπληρωτής καθηγητής της Φιλοσοφικής Σχολής του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων, Χάρης Αθανασιάδης.   Η εκδήλωση, στην σχεδόν γεμάτη από εκπαιδευτικούς και μη αίθουσα του Πνευματικού Κέντρου, ξεκίνησε με μια σύντομη εισήγηση από το ΔΣ της ΕΛΜΕ, το οποίο σχεδίαζε τη διοργάνωση της εκδήλωσης με αφορμή όχι μόνο τις διώξεις των εκπαιδευτικών στο Νυδρί αλλά και την αύξηση των επεισοδίων που σχετίζονται με την άνοδο του φασιστικού ρεύματος τόσο γενικά όσο και στο χώρο των σχολείων. Μερικά χαρακτηριστικά αποσπάσματα της εισήγησης «Μέσα στις συνθήκες κρίσης αναγεννώνται διάφορα φασιστικά μορφώματα. Στη χώρα μας η επανεμφάνιση αυτή γίνεται με έντονα νεοναζιστικά, ρατσιστικά χαρακτηριστικά, με λόγο λαϊκίστικο-δημαγωγικό, με θρασύδειλες πράξεις βίας κατά κυρίως μεταναστών. Όλα τα παραπάνω γνωρίσματα βρίσκουν την πολιτική τους έκφραση στη Χρυσή Αυγή. Η οργάνωση αυτή διεκδικεί εκτός των άλλων ρόλο εθνικού παιδαγωγού και οιονεί επιθεωρητή εκπαίδευσης.», « Τα πρόσφατα γεγονότα στο Νυδρί με τις διώξεις των εκπαιδευτικών έδειξαν αφενός τις επιδιώξεις του φασισμού, αφετέρου την αξία του οργανωμένου εκπαιδευτικού και λαϊκού κινήματος που απέτρεψε σε μεγάλο βαθμό την τιμωρία των συναδέλφων», «Είναι μείζονος σημασίας θέμα οι εκπαιδευτικοί, οι μαθητές, οι ακαδημαϊκοί δάσκαλοι, οι φοιτητές να λειτουργήσουν με κάθε νόμιμο και θεμιτό τρόπο και κάθε μέσο που διαθέτουν ως ανάχωμα στο σκοταδισμό και τη μισαλλοδοξία. Είναι ιερή υποχρέωση της εκπαιδευτικής κοινότητας να περιφρουρήσει την ελπίδα της χώρας μας που είναι οι νέοι και την ελεύθερη και δημοκρατική εκπαίδευση».   Στη συνέχει πήρε το λόγο ο Χ. Αθανασιάδης. Η ομιλία του κινήθηκε σε τρεις άξονες όπου απάντησε αντίστοιχα ερωτήματα. Α. Υπάρχει σχέση μεταξύ της οικονομικής κρίσης και της ανόδου του ναζισμού; Β. Ποιος είναι ο πυρήνας της ναζιστικής ιδεολογίας και ποιες είναι οι πρακτικές που της επιτρέπουν να ανέρχεται σε περιόδους κρίσης. Γ. Ποιες είναι οι πρακτικές των νεοναζί στο χώρο της εκπαίδευσης και πώς μπορούμε να τις αντιμετωπίσουμε;   Η παρουσίαση του θέματος, η ανάλυση των θέσεων και η επιχειρηματολογία του ομιλητή  παρουσίασαν μεγάλο ενδιαφέρον. Από μία αποκαλυπτική σκιαγράφηση πτυχών της ναζιστικής ιδεολογίας και την άνοδο του ναζισμού στη Γερμανία της δεκαετίας του ’30 σε περιστατικά ρατσιστικής βίας και παρεμβάσεων ακροδεξιών κύκλων στο εκπαιδευτικό έργο που συμβαίνουν στις μέρες μας, και από την τεκμηρίωση με αποσπάσματα από κείμενα της Χ.Α. έως αναφορές στον Gramsci και την κριτική της «θεωρίας των δύο άκρων» η ομιλά έδωσε έναυσμα για μεγάλο αριθμό ερωτήσεων και τοποθετήσεων στη συζήτηση που ακολούθησε.       Ρ.Χ.Τ.