ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ

Σπύρος Μεσσήνης: “Τα έργα μου αποτυπώνουν τα συναισθήματα της καραντίνας» – Το Σάββατο 10 Ιουλίου τα εγκαίνια της έκθεσής του

 

 

Της Βιβιάννας Βαρδή

Με τον Σπύρο Μεσσήνη συναντιόμαστε όταν φτάνει η ώρα που κάτι έχει να πει… Φυσικά τα  τελευταία χρόνια ότι έχει να πει το λέει μέσα από τα έργα του… Έτσι λοιπόν λίγο πριν τα εγκαίνια της έκθεσης του που θα γίνουν το Σάββατο 10 Ιουλίου (μεθαύριο) ήρθε εκείνη η στιγμή να μιλήσουμε για τη νέα του δουλειά, για τα έργα που ξεκίνησε και ολοκλήρωσε μέσα στην καραντίνα αλλά και για το πώς βίωσε την ίδια την καραντίνα μια και για καλλιτέχνες σαν το Σπύρο Μεσσήνη ο κατ οίκον περιορισμός μάλλον λειτούργησε εποικοδομητικά. Μεγάλα έργα , τα περισσότερα, με έντονα συναισθήματα και δύσκολες έννοιες… αποτέλεσμα της καταπίεσης του ψυχισμού του και της επιβολής …περιοριστικών μέτρων.. . Πως άλλωστε να βάλεις περιορισμούς σε ένα δημιουργό;  Θα αντιδράσει… Και αντέδρασε έντονα , χρησιμοποιώντας στο τελάρο ακόμη και τα χέρια του…

Άρα θα δούμε μια άλλη τεχνοτροπία , θα δούμε έργα που θα χρειαστούμε σίγουρα την ξενάγηση του καλλιτέχνη αλλά στο τέλος η τέχνη θα δώσει τις δικές της εξηγήσεις … Μπορούμε να τα ονομάσουμε και έργα καραντίνας ή απλά “Ατελείωτα όνειρα”;

 

Είναι έργα της καραντίνας. Κάποια από αυτά είναι καταθλιπτικά και βγάζει το συναίσθημα του καταπιεσμένου που όλοι είχαμε εκείνο το διάστημα. Κάποιες αναλαμπές που είχαμε με έχουν βοηθήσει να βγάλω κάτι πιο ευχάριστο , ενθαρρυντικό θα έλεγα περισσότερο. Κατά το πλείστον όμως αποτυπώνουν τα συναισθήματα εκείνης της εποχής οπότε και μερικά από αυτά δεν θα τα βάλω. Είναι κάτι σαν  το λυκαυγές. Είναι αυτό που κάποιες φορές βλέπεις φως και κάποιες άλλες σκοτάδι.

Πόσα είναι αυτά τα έργα που θα εκθέσετε;

Γύρω στα 15 -20 περίπου. Έχω κάποια που είναι μικρά και ποιο παλιάς εποχής αλλά θα τα βάλω γιατί  είναι πιο προσιτά στον επισκέπτη. Τα άλλα έργα μου είναι λίγο δύσκολα. Είναι μεγάλα και δυσανάγνωστα. Χρειάζεται εικαστική εκπαίδευση για να τα προσεγγίσει κάποιος, οπότε στην έκθεση θα υπάρχουν και τα μικρά. Δύσκολα το κοινό της Λευκάδας θα αγοράσει ένα μεγάλο έργο που δεν  θα βολεύει να τοποθετηθεί στον τοίχο…

Άρα δεν σκέφτεστε  και πολύ εμπορικά. Κάνετε έργα για δική σας  καλλιτεχνική εκτόνωση….μια και πολλά είναι μεγάλα.

Ακριβώς. Κάνω αυτό που σκέφτομαι εκείνη τη στιγμή, εκείνο που μου αρέσει, που με ικανοποιεί ως αποτέλεσμα. Δεν φτιάχνω πλέον πίνακες –αντιγραφή. Θα δω ας πούμε ένα καράβι, ένα μύλο και θα το αντιγράψω.  Δεν το κάνω πια. Κάνω έργα που αισθάνομαι , που έχουν να πουν  κάτι πρωτ’ απ’ όλα σε μένα. Γι αυτό και τα έργα μου πλέον καθυστερώ να τα ολοκληρώσω γιατί τα δουλεύω πολύ. Εμπλέκω και τα συναισθήματά μου σε αυτό… Μπορεί να κάνω και πάνω από μία εβδομάδα πολύωρης καθημερινής δουλειάς για να τον τελειώσω. Και πάντα κάτι μου βγάζει. Πάντα θέλω να συμπληρώσω ίσως και να αφαιρέσω κάτι.

Και φυσικά αφού μιλάμε για έκθεση μπαίνει και το θέμα της τιμής των έργων. Αυτά τα μεγάλα σας έργα πόσο τα έχετε κοστολογήσει;

Έχω φτάσει σε ένα σημείο που αγαπώ τόσο πολύ τα έργα μου που δεν θα με ένοιαζε και να μην τα πουλήσω. Σε κάποια έργα που δεν θέλω με τίποτε να τα δώσω αλλά θέλω να τα εκθέσω να τα δει ο κόσμος, και ίσως  να μείνουν στα παιδιά μου, θα βάλω υψηλές τιμές. Γιατί ίσως δεν με ενδιαφέρει να τα πουλήσω. Κάποιοι άλλοι τους οποίους έχω κορνιζάρει και είναι πιο εύκολο να μπουν σε ένα χώρο  άρα  θα έχουν και πιο προσιτές τιμές.

Με όσα λέτε καταλαβαίνω ότι σας ενδιαφέρει περισσότερο να εκθέσετε τα έργα σας παρά να πουλήσετε…

Ένοιωθα τρομερή ανάγκη να βγάλω αυτά τα δύο χρόνια που δούλευα και δημιουργούσα στον κόσμο. Να τα δει ο κόσμος.

Πως ένας δημιουργός σαν εσάς βιώνει μια καραντίνα; Έτσι όπως τη ζήσαμε…

Υπάρχει άπλετος χρόνος για να δημιουργήσεις αλλά ο ψυχισμός σου είναι τόσο καταπιεσμένος και τόσο «μαύρος» που τα αποτελέσματα δεν είναι πάντα ευχάριστα. Και τότε καμιά φορά αποτυπώνονται πιο δύσκολα πράγματα … Ίσως σε άλλη περίπτωση να έβλεπες κάποια πράγματα σε ένα πίνακα με την πρώτη ματιά… Τώρα θα πρέπει να τον μελετήσεις περισσότερο. Επίσης έχω να σας πω ότι πλέον μου αρέσει να γράφω κιόλας. Να διευκρινίσω. Μου αρέσει να γράφω κάτω από τον πίνακα. Να γράφω αποφθέγματα, να γράφω σκέψεις μου. Στους περισσότερους πίνακες κάτι γράφω από κάτω…

  • Στην έκθεση που θα δούμε χρησιμοποιείται κάποια καινούρια τεχνοτροπία;

 

Σε αυτά τα έργα έχω βάλει και τα χέρια μου. Πέρα από το πινέλο και τη σπάτουλα χρησιμοποιώ και τα δάχτυλά μου… Γιατί δεν έχει σημασία, όπως είπε και ένας μεγάλος ζωγράφος, τι χρησιμοποιείς για να φτιάξεις ένα έργο αρκεί να είσαι ολόκληρος πάνω στο έργο. Άρα κάποια από τα έργα μου έχουν αυτή την τεχνοτροπία.

 

Κάτι τελευταίο… Αν κάνατε ένα flash back στη ζωή σας. Η ζωγραφική θα είχε τη θέση που έχει τώρα ;

 

Σίγουρα όχι. Και δε νομίζω να είχα και αυτά τα αποτελέσματα. Αν κάποια άλλη εποχή μου έλεγε κάποιος ότι θα έκανα αυτά που κάνω τώρα δεν θα τον πίστευα καν… Τώρα πια έχω κατασταλάξει …Γι αυτό άλλωστε  και απορροφά τόσες ώρες από τη ζωή μου η ζωγραφική. Παλαιότερα μάλλον έκανα πιο επιφανειακά πράγματα.