ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ

ΠΩΣ ΜΠΟΡΩ ΝΑ ΕΝΘΑΡΡΥΝΩ ΤΟ ΠΑΙΔΙ ΜΟΥ ΣΤΗ ΜΑΘΗΣΗ

     Η σχολική επίδοση αποτελεί αντικείμενο διαρκούς ανάλυσης και ανησυχίας. Οι γονείς μπορούν να επηρεάσουν πολύ την απόδοση των παιδιών τους στο σχολείο, γιατί με τη στάση, το ενδιαφέρον και τη συμμετοχή τους δείχνουν ότι το σχολείο είναι σημαντικό και πρέπει να λαμβάνεται υπόψη.

 

Ένα πρόγραμμα μελέτης στο σπίτι απαιτεί την παρέμβαση των γονιών, μέχρι που η μελέτη να γίνει συνήθεια στο παιδί. Πρόκειται για μια μακρόχρονη προσπάθεια που δε θα αποφέρει καρπούς αμέσως. Τα αποτελέσματά της θα φανούν στην πορεία. Σκοπός είναι η αυτοπειθαρχία του μαθητή στο διάβασμα. Δηλαδή, το ίδιο το παιδί να θέλει να μελετήσει και να αγαπήσει το διάβασμα.

Υπάρχουν μερικοί γενικοί παράγοντες που επηρεάζουν τη μελέτη του παιδιού στο σπίτι.

•Η καλή συνεργασία με τους εκπαιδευτικούς: διευκολύνεται η δουλειά των γονέων και παρέχεται στο παιδί μια σταθερότητα και ομοιότητα ανάμεσα στο σχολείο και τους γονείς

•Η σχέση των ίδιων των γονέων με τα σχολικά καθήκοντα, τα προσωπικά τους βιώματα σαν μαθητές και οι προτιμήσεις τους ή αντίθετα, η δυσκολία που οι ίδιοι έχουν απέναντι σε κάποια μαθήματα, επηρεάζουν το παιδί ως προς τη στάση που θα αναπτύξει απέναντι στις σχολικές του υποχρεώσεις

•Οι προσωπικές επιθυμίες και προσδοκίες των γονέων, πώς δηλαδή οραματίζονται το μέλλον του παιδιού τους

•Η οικογενειακή ατμόσφαιρα, οι σχέσεις ανάμεσα στους δύο γονείς, η κοινή στάση των γονέων απέναντι σε τρόπους διαπαιδαγώγησης, συμβάλλουν σε μία κατάσταση που προωθεί την αυτοσυγκέντρωση και τη διάθεση για εργασία ή, αντιθέτως, μια κατάσταση έντασης και άγχους που αποδιοργανώνει τη μελέτη του παιδιού

•Σεβασμός στο ρυθμό του παιδιού: το κάθε παιδί έχει το δικό του ρυθμό. Οποιαδήποτε υπερβολική πίεση μπορεί να επηρεάσει αρνητικά την απόδοση

•Καθορισμός χρονικής διάρκειας για τη μελέτη των μαθημάτων: σε παιδιά μεγαλύτερων τάξεων μπορεί να γίνεται (στην αρχή σε συνεργασία με τους γονείς και στη συνέχεια κάθε παιδί μόνο του) ένα χρονοδιάγραμμα. Έτσι το παιδί θα μπορέσει να συνειδητοποιήσει πόσο χρόνο χρειάζεται και να αυξομειώσει, αν αυτό είναι απαραίτητο, το ρυθμό του, αλλά και να μπορέσει να υπολογίσει τον ελεύθερο χρόνο που έχει 

•Σταθερότητα στο ρυθμό μελέτης: είναι καλό να υπάρχει μια σταθερότητα στις ώρες που το παιδί διαβάζει και γενικότερα στο ημερήσιο πρόγραμμά του. Κάτι τέτοιο βοηθά το ίδιο το παιδί να οργανωθεί καλύτερα

•Σεβασμός στις προτιμήσεις του: φυσικά το παιδί είναι εκείνο που θα αποφασίσει με ποια μαθήματα θα ασχοληθεί πρώτα. Αν θέλει να ξεκινήσει πρώτα με τα «εύκολα» μαθήματα και στη συνέχεια με τα «δύσκολα» ή το αντίθετα θα το καθορίσει μόνο του

•Συγκεκριμένος χώρος για μελέτη, καθαρότητα χώρου, κατάλληλος φωτισμός: τρεις σημαντικοί παράγοντες που συμβάλλουν στην καλύτερη οργάνωση, στη δημιουργία ευχάριστης και ήρεμης ατμόσφαιρας και συνεπώς στην καλύτερη επίδοση

•Γνώση των ικανοτήτων και των αδυναμιών του: όταν ο μαθητής γνωρίζει τις ικανότητές του αλλά και τις δυσκολίες του μπορεί να καθορίζει ανάλογα και τις απαιτήσεις του και έτσι να αποφεύγει άσκοπες απογοητεύσεις

•Προώθηση της αυτονομίας και της σκέψης του παιδιού και όχι της εξάρτησης και της απομνημόνευσης

•Ατμόσφαιρα ηρεμίας και χιούμορ: η μελέτη καλό είναι να μη γίνεται σε ένα αυστηρό περιβάλλον. Το χιούμορ ακόμη και σε δυσκολίες που έχει ο μαθητής τον βοηθά να χαλαρώσει και να ξαναδοκιμάσει.

 

     Ένα πρόγραμμα μελέτης στο σπίτι χρειάζεται συνεχή προσπάθεια και από τους γονείς και από τα παιδιά. Γι αυτό ας μην απογοητεύονται οι γονείς και ας κάνουν υπομονή. Και ας μην ξεχνάμε ότι αρκετά καλός γονιός σημαίνει στέκομαι με ενδιαφέρον δίπλα στο παιδί στην προσπάθεια που κάνει να οργανώσει το διάβασμά του. Ας δοκιμάσουν, λοιπόν, οι γονείς ένα διαφορετικό και πιο αποτελεσματικό τρόπο προσέγγισης των παιδιών τους. Και πως μπορεί να γίνει η αρχή; Ας δεχτούμε τα παιδιά μας όπως είναι και όχι όπως θα θέλαμε ή θα έπρεπε να είναι, γιατί οι άνθρωποι δε βελτιωνόμαστε αν δεν νιώσουμε αποδοχή  και δεν έχουμε την αισιοδοξία ότι μπορούμε να βελτιωθούμε.  

 

 

Γεωργάκη Μαρία, Στέλεχος 

 του Κέντρου Πρόληψης 

           «Δίαυλος»

 

 

 photo flowmagazine.gr