ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ

ΠΟΛΥΣ ΚΟΣΜΟΣ ΜΕ ΛΙΓΑ ΛΕΦΤΑ ΑΡΗ… Του Θανάση Αγγελή

Πνίγηκε η Λευκάδα από τουρίστες. Επισκέπτες από τις αρχές Αυγούστου, σύμφωνα μ’ αυτά που βλέπουμε. Υπάρχουν ακόμη και τώρα που γράφοντα αυτές οι γραμμές μεγάλα ποσοστά επισκεπτών. 

 

Υπάρχουν όμως και αυτά που δεν βλέπουν οι πολλοί, είτε γιατί δεν γνωρίζουν από τουρισμό ή τους μένει η εντύπωση του τελευταίου μήνα. 

Κόσμος ήρθε τελικά τον Αύγουστο αλλά το τι άφησαν από ευρώ μάλλον δεν συνάδει με την πληθώρα των επισκεπτών.

Σαλάτα για τρεις με ένα τζατζίκι και άντε γεια…Σίγουρα δεν ήταν όλοι έτσι.

Δεν μπορεί καμία επιχείρηση στον κόσμο με δύο μήνες δουλειά να επιβιώνει για 12 μήνες το χρόνο.

Είναι πολλά τα έξοδα και λίγα τα λεφτά Άρη…

Ας ελπίσουμε τουλάχιστον να είναι καλός ο Σεπτέμβρης και να μην πιάσουν οι βροχές γιατί ο Ιούνιος και ο Ιούλιος ήταν χάλια από έλευση τουριστών.

Πάντως από τη στήλη αυτή έχουμε επισημάνει από τις αρχές του 2013 ότι θα μας λείψουν Έλληνες και ποιοτικοί τουρίστες που δεν μπορούν να αναπληρωθούν με Βαλκάνιους. Οι γείτονες Ιταλιάνοι παρά τις δυσμενείς προβλέψεις ήρθαν, συνεπείς όπως πάντα αλλά σε μικρούς αριθμούς σε σχέση με παλαιότερα.

Στις Αρχές τις δεκαετίας του ’80, αποδείχθηκε πλέον εκ των πραγμάτων ότι κάναμε λάθος στον «υποτιθέμενο σχεδιασμό» σε ότι αφορά τον τουρισμό. 

Σε όλο αυτό το διάστημα μέχρι και σήμερα, πλην ελαχίστων περιπτώσεων, όλοι είχαν οδηγό τον προσωπικό τους αυτόματο πιλότο. Μείναμε στην εποχή των διαφημιστικών εντύπων, όταν το διαδίκτυο είναι ο νέος τρόπος επικοινωνίας και διαφήμισης. 

Ήταν θέμα χρόνου να επιστρέψουμε στη δεκαετία του 80 από άποψη ποιότητας τουριστών. 

Απλά η οικονομική κρίση ήταν η αφορμή να γίνει μια ώρα νωρίτερα.

Τα αίτια υπήρχαν δεκαετίες χωρίς να υπάρξει μέριμνα να διορθωθούν τα κακώς κείμενα της αρχικής μας επαφής με τον επιχειρηματικό τουρισμό.

Υπήρχε εφησυχασμός ότι είμαστε στεριανό νησί και πάντα θα έρχεται κόσμος αλλά το τι κόσμος δεν μας απασχόλησε.

Η καφενειακού επιπέδου αναλύσεις για το μέλλον του τουρισμού ήταν ατέρμονες συζητήσεις για να περνά η ώρα.

Αλεξιπτωτιστές επαγγελματίες της αρπαχτής με νεόκοπους ιδιοκτήτες καταλυμάτων λειτουργούσαν και έβλεπαν όσα βλέπει ο συμπαθής ρινόκερος.

Τώρα τους φταίει το κράτος για την ποιότητα. Ποιο κράτος; Αυτό που τους επιδότησε με 70% τις επιχειρήσεις και με τις υπερτιμολογήσεις έφτανε 100% μαζί με το μουράτο αυτοκίνητο;

Βεβαίως και δεν είναι όλοι έτσι οι επιχειρηματίες και φαίνονται σήμερα οι σωστοί που ακόμα και στους δύσκολους καιρούς τα καταφέρνουν.

Είναι ώρα λοιπόν να ψαχτούμε και να δούμε τι Λευκάδα έχουμε και τι τουρισμό θέλουμε.

Το να έρχεται κόσμος με 100ευρώ  το άτομο για μια εβδομάδα μπορεί να είναι στην οικονομική δυσπραγία, αλλά μελλοντικά η Λευκάδα θα το πληρώσει αν και αυτό θα φανεί τον επόμενο Οκτώβρη όταν θα κάνουμε ταμείο και θα είναι πολύ μείον…για την πλειονότητα αυτών που δραστηριοποιούνται στον τουρισμό.

Το να κατασκευάζεις τουριστικά καταλύματα δεν σημαίνει πως είσαι τουριστικός επιχειρηματίας.

Μόνο αν τα γεμίζεις με κόσμο ποιοτικό που θα σου δώσει δυνατότητα για απόσβεση κεφαλαίου και να σου μείνει ένα αξιοπρεπές κέρδος μπορείς να καμαρώνεις.

Διαφορετικά δουλεύεις για τις τράπεζες και κάνεις ζημιά στον σωστό επαγγελματία, με την προϋπόθεση ότι δεν θα σε βγάλουν στο σφυρί τα τοκογλυφικά ιδρύματα.

Τα παραπάνω ισχύουν και για όλες τις συναφείς δραστηριότητες που περιμένουν οι τουρίστες .

Εντύπωση πάντως προκαλεί το γεγονός χρόνια τώρα, ότι το λούκι για να έρθει κόσμος το περνάνε κατά κανόνα οι ιδιοκτήτες καταλυμάτων που τρέχουν έστω και λανθασμένα. Οι λοιποί κατά κανόνα ρωτάνε κάθε Μάιο: Τι γίνεται, θα έρθει κόσμος; Το ποιος θα τον φέρει δείχνει να μην τους απασχολεί ιδιαίτερα. Είναι αυτό που λέγαμε περί σχεδιασμού παραπάνω,

Επίσης δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι και ο θαλάσσιος τουρισμός αποτελεί μεγάλο κομμάτι από την πίτα και είναι καιρός να βγουν μπροστά όσοι επιχειρούν σ’ αυτό το είδους τουρισμού. Είναι απαράδεκτο να θέλουν να έρθουν ιστιοπλόοι στην Λευκάδα και να μην βρίσκουν θέσεις  σε αεροπλάνα τσάρτερ για Άκτιο. Ακόμη όμως και αν βρουν , τους στοιχίζει όσο θα πληρώσουν για μία εβδομάδα το ναύλο του σκάφους. 

Σύμφωνα με τις σημερινές εκτιμήσεις σε σύνολο για όλη την Λευκάδα με τα νησάκια της, οι εισπράξεις στο τέλος της σαιζόν θα είναι περίπου 20% και κάτω σε σχέση με πέρυσι. Αν γυρίσουμε 4 χρόνια πίσω, πόσο θα είναι;

 

Υ.Γ.1. Για του χρόνου αυξάνονται τα τσάρτερ για Άκτιο σε πέντε περίπου πτήσεις την εβδομάδα. Αυτό ισχύει αν θα συντρέχουν παράγοντες που θα επιτρέπουν να έρθουν τουρίστες στην Ελλάδα.

 2. Τα νέα για τον Σεπτέμβρη είναι καλά με την κατάσταση που έχει δημιουργηθεί στην Αίγυπτο και έκτακτες αφίξεις στο Άκτιο θα μας δώσουν επιπλέον ανάσες στο μικρό καλοκαίρι που ακολουθεί.