ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ

ΔΙΑΥΛΟΣ – ΔΙΩΡΥΓΑ – ΑΥΛΑΚΑΣ

  Εδώ και αρκετά χρόνια από αυτή τη στήλη γράφαμε και ξαναγράφαμε για τους δύο οικονομικούς «αγωγούς» που δίνουν τον οικονομικό «αέρα» στον τόπο μας.   Η πρώτη είναι η οδική πρόσβαση, που επιτρέπει να μας επισκέπτονται τουρίστες με τροχοφόρα, παρότι είμαστε νησί, με ευκολία, χάρη στην γέφυρα του αείμνηστου Γιώργου Κτενά.   Ο δεύτερος ήταν η θαλάσσια πρόσβαση (δίαυλος), που έδινε τη δυνατότητα να δεχόμαστε πληθώρα τουριστικών σκαφών που σε συνδυασμό  με την κατασκευή της μαρίνας βλέπουμε θαλάσσιο τουρισμό σε «νεκρούς» μήνες.   Μάλιστα ο δίαυλος δεν εξυπηρετούσε μόνο την πόλη της Λευκάδας, αλλά όλη την ευρύτερη περιοχή του Ιονίου, λόγω γεωγραφικής θέσης της νήσου.   Όμως παρότι όλοι έβλεπαν το πρόβλημα ουδείς αρμόδιος για πολλά χρόνια κατάφερε να το λύσει. Μόνο προσωρινές λύσεις από το λιμενικό Ταμείο. Τα τελευταία 5-6 χρόνια έδιναν δηλαδή ασπιρίνη για τον πονοκέφαλο.   Αφού πλέον στο Βορειοανατολικό στόμιο του διαύλου η αμμόγλωσσα ενώθηκε σχεδόν με το ενετικό φρούριο και το βάθος της θάλασσας έφτασε 1,80 – 2 μέτραξεκίνησε η διαδικασία διάνοιξης του διαύλου ως πλέον μεγάλο έργο.   Στις 12-2-2013 προκηρύχτηκε διαγωνισμός για όλο σχεδόν το δίαυλο.   Ω! του θαύματος…   Ουδείς όμως έδωσε προσφορά για το έργο…   Μήπως ήταν λίγα τα λεφτά  ;   Μήπως  είναι κόλπο, στον κόλπο της θάλασσας;   Ο επόμενος διαγωνισμός για ανακήρυξη αναδόχου θα γίνει 26-3-2013 και ίσως τότε να μάθουμε το όνομα του « γαμπρού».   Μην βιαστείτε όμως να χαρείτε, γιατί ακόμη και αν στον δεύτερο διαγωνισμό υπάρξει ανάδοχος, μηχανήματα για το έργο δεν πρόκειται να δούμε πριν το 2014.(βλέπε τουριστικό αγκυροβόλιο Βασιλικής Αυγ.2013 που ακόμη δεν πέρασε από το ελεγκτικό συνέδριο για έγκριση)   Εκτός και αν αναλάβουν «οι Τούρκοι», (την προηγούμενη φορά τη διάνοιξη έκαναν οι Ιταλοί επί κατοχής) και επισπευτεί η διαδικασία.   Θα μου πείτε εντάξει κάλλιο αργά παρά ποτέ. Μάλλον θα το έλεγα, αν δεν γνώριζα τα παρακάτω που πολλοί δεν γνωρίζετε.   Από την υπάρχουσα αμμόγλωσσα, θα αφαιρεθεί περίπου το ήμισυ αυτής όπως η μελέτη προβλέπει και ταυτόχρονα, θα κατασκευαστούν τρείς υποθαλάσσιοι τεχνητοί ύφαλοι από τον μικρό φάρο (πράσινο) με Β.Α. κατεύθυνση ώστε να μειώνουν την μετακίνηση άμμου προς την αμμόγλωσσα.   Εκείνο όμως που δεν προβλέπει η μελέτη είναι που θα μεταφερθεί ο όγκος της άμμου από την αμμόγλωσσα που θα βγάλουν!   Σύμφωνα με πληροφορίες μάλλον θα την εναποθέσουν στην παραλία τουριστικού περιπτέρου – παλιό οινοποιείο ΤΑΟΛ….   Δηλαδή η άμμος δεν πρόκειται να μεταφερθεί στις Β.Α. ακτές της Λευκάδας απ’ όπου έχει έρθει. Ναι αυτές οι ακτές που βλέπουμε σήμερα και όσοι τις γνωρίζαμε παλιότερα μας πιάνει θλίψη.   Μα είναι δυνατόν κανείς να μην σκέφτηκε το αυτονόητο; Εκτός και αν είναι κόλπο στους κόλπους της θάλασσας για νέες μελέτες πάνω στις ήδη υπάρχουσες για τη δυτική ακτογραμμή της Λευκάδας για να μην τελειώνουμε ποτέ.   Σύμφωνα με την : ΜΕΛΕΤΗ ΑΝΤΙΜΕΤΩΠΙΣΗΣ ΤΗΣ ΔΙΑΒΡΩΣΗΣ ΤΩΝ ΤΟΥΡΙΣΤΙΚΩΝ ΠΑΡΑΛΙΩΝ ΤΩΝ ΒΔ ΑΚΤΩΝ ΤΗΣ ΝΗΣΟΥ ΛΕΥΚΑΔΑΣ( Εθνικό Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών Τμήμα Γεωλογίας & Περιβάλλοντος 2008) στο κεφ.3.3 λέει:   « Στην περίπτωση ανάσυρσης του συνολικού όγκου της αμμόγλωσσας αυτός να τοποθετηθεί στο σύνολο του σε μία περιοχή (Αϊ Γιάννης) και όχι να τροφοδοτήσει με μικροποσότητες πολλές περιοχές…….»   Βέβαια αναφέρει και άλλα έργα που πρέπει να γίνουν. Για τα παραπάνω πολύ θα ήθελα να υπάρχει κρυφή ατζέντα, όπως λένε και οι πολιτικοί και ο γράφων να είναι αδιάβαστος ώστε να γίνει η αμμομεταφορά εκεί που πρέπει. Τότε θα έχουμε πετύχει το αδιανόητο για τα ελληνικά δεδομένα. Με ένα σμπάρο δύο καλά έργα, να περνάνε τα σκάφη και να γλιτώσει και η πόλη από μπουράσκα. Για το καλοκαίρι που έρχεται πιθανόν να τα καταφέρουμε με την βοήθεια του Τάκη και να μπορέσουμε να ανοίξουμε λίγο την μπούκα και να αυξήσουμε το βάθος σε εκείνο το σημείο.   Στους δύσκολους καιρούς που ζούμε δεν επιτρέπεται να χάσει η Λευκάδα και γενικά η ευρύτερη περιοχή τον θαλάσσιο τουρισμό. ¨όχι τίποτα άλλο να μην φθάσουμε στην εποχή Κ. Καλκάνη που οι μπουρανέλοι φώναζαν και ζητούσαν από τον υπουργό να τους ανοίξει τον Αύλακα……..       Υ.Γ. Για το πρόβλημα του φυσικού φαινομένου της αμμόγλωσσας θα πρέπει να υπάρχει μια μόνιμη αδειοδότηση ώστε κάθε χρόνο μετά την ολοκλήρωση του μεγάλου έργου να γίνεται « συντήρηση», αν θέλουμε να έχουμε δίαυλο-διώρυγα.       Θανάσης Αγγελής