ΠΡΩΤΟΣΕΛΙΔΑ

Βρες την διαφορά…

του Αλέξανδρου Τυρολόγου (πολιτικός μηχανικός)

Σε συνέχεια του “παράδοξου” με το άδειο parking (βλέπε εδώ), το φαινόμενο των παράνομα σταθμευμένων αυτοκινήτων μπροστά από το Πνευματικό κέντρο σε μια απόσταση μόλις 20 μέτρων από τις κενές θέσεις στάθμευσης δεν είναι τίποτα λιγότερο από παράλογο. Συνεχίζοντας όμως επί της παραλιακής Σικελιανού, ψάχνουμε τη διαφορά στις παρακάτω ενδεικτικές περιπτώσεις παραλιακών μετώπων σε περιοχές όπως Χανιά και Ρέθυμνο Κρήτης, Μυτιλήνη, Ρόδος, Ζάκυνθος, Πρέβεζα και τέλος Λευκάδα.

1

2

3

 

4

5

6

7

8

 

Είναι εύκολο να αντιληφθεί κάποιος ότι η διαφορά βρίσκεται στο ότι σε όλες τις περιπτώσεις εκτός της Σικελιανού η παραλιακή ζώνη είναι ελεύθερη από αυτοκίνητα και αποδίδεται στον πεζό. Σε καμία περίπτωση δεν δημιουργήθηκε parking. Ούτε μπορεί κάποιος να μας κατηγορήσει ότι εμείς πήγαμε και δημιουργήσαμε parking στη ζώνη αυτή δίπλα στο κανάλι. Αντιθέτως, υπάρχει εμφανέστατη σήμανση απαγόρευσης στάσης και στάθμευσης. Μάλιστα η ευαισθησία μας φαίνεται και στο ότι υπάρχει σήμανση για parking ποδηλάτων απέναντι από την ξύλινη γέφυρα, που προφανώς και αυτή παραβιάζεται.

Παράλληλα η ζώνη αυτή είναι η μόνη στην πόλη που μπορεί να περπατήσει κάποιος έχοντας εντελώς ανεμπόδιστη θέαση προς το υγρό στοιχείο-θάλασσα-λιμνοθάλασσα, καθώς δεν είναι δυνατή η είσοδος στο κανάλι ψηλών ταχύπλοων και ιστιοφόρων (π.χ. στη ανατολική παραλία μπορεί κάποιος να περπατήσει δίπλα στο λιμάνι αλλά όχι με απρόσκοπτη θέα λόγω των ιστίων). Υπάρχουν και περιπτώσεις όπου στο παραλιακό μέτωπο υπάρχει, αποτρεπτικό για στάθμευση, υπερυψωμένο πεζοδρόμιο και δίπλα του πραγματοποιείται στάθμευση. Το βλέπουμε και εδώ, βόρεια δίπλα από την είσοδο και στο parking του Λιμενικού Ταμείου (Πάλι καλά που υπάρχει αλλιώς θα παρκάραμε και εκεί μέχρι το χείλος…). Αν κατασκευαζόταν εξαρχής υπερυψωμένο το αντίστοιχο παραλιακό τμήμα στη Σικελιανού θα απέτρεπε τη στάθμευση. Επίσης είναι ένα κανάλι με ψαρόβαρκες, ενταγμένο στην μικρή κλίμακα της παλιάς πόλης, με διάσημη θέα προς τη λιμνοθάλασσα και το ηλιοβασίλεμα και πιο γραφικό σε σχέση με μεγαλύτερα λιμάνια και προβλήτες άλλων περιοχών. Είναι από τα πιο σημαντικά σημεία ενδιαφέροντος της πόλης. Είναι άλλωστε από τα πιο πολύ-αποτυπωμένα φωτογραφικά. Δεν νομίζω να υπάρχει κάποιος ιδιοκτήτης τουριστικού καταλύματος που να μην το προτείνει, σε συνδυασμό με τον κεντρικό πεζόδρομο, σε ερώτημα τουριστών για σημείο επίσκεψης στην πόλη. Είναι μία από τις βιτρίνες της παλιάς πόλης και του νησιού. (Στα αξιόλογα τουριστικά καταλύματα ο χώρος εισόδου και υποδοχής είναι εξέχουσας αισθητικής σημασίας). Θα ήταν ενδιαφέρον να δούμε αν υπάρχει κάποιος που να είναι σύμφωνος με την αισθητική αυτής της εικόνας.

9

Ταυτόχρονα και πιο σημαντικά, είναι πρακτικά εντελώς αδύνατο να περπατήσει κάποιος ή να κάνει ποδήλατο σε έναν από τους πιο όμορφους κοινόχρηστους χώρους όλου του Δήμου Λευκάδας. Κάποιος μπορεί να αντιτείνει ότι μπορεί να περπατήσει ανενόχλητος στην απέναντι ζώνη που είναι ίδια. Η απάντηση είναι απλή. Γιατί όχι και στις δύο…. Άλλωστε θα πρέπει να απομακρύνουμε τα αυτοκίνητα και όχι τους πεζούς από σημεία ενδιαφέροντος. Οι δρόμοι με την μεγαλύτερη εμπορική αξία είναι συνήθως πεζόδρομοι.

Ας θεωρήσουμε ως πολυτέλεια να μπορεί πάντα να περπατά κάποιος παραλιακά ανενόχλητα. Με τα σταθμευμένα αυτοκίνητα συχνά εκατέρωθεν της Σικελιανού, είναι άραγε εφικτό να περπατήσει μια οικογένεια με μικρά παιδιά ή να κινηθούν άτομα με κινητικά προβλήματα έστω και στο τμήμα που απομένει με διερχόμενα αυτοκίνητα και προς τις δύο κατευθύνσεις με ασφάλεια και άνεση????

10

Θεωρείται από πολλούς, ότι την παραλιακή Σικελιανού πιο χαμηλά δεν θα μπορούσαμε να τη ρίξουμε….Βρίσκεται πλέον στο επίπεδο του ντροπιαστικού.

 

Μπορεί να αντιμετωπιστεί και να αποτρέπεται η παράνομη στάθμευση με την τοποθέτηση εμποδίου όπως κολωνάκια και ορθοστάτες. Η απόσταση μεταξύ τους για να μην μπορεί να εισέρχεται αυτοκίνητο θα πρέπει να είναι όχι μεγαλύτερη από 2 μέτρα. Σε μια απόσταση μήκους καναλιού 400 μέτρων μη υπολογίζοντας τα σημεία όπου υπάρχουν παγκάκια, κάδοι απορριμμάτων, ιστοί φωτισμού ίσως να δημιουργηθεί ένα αμφίβολο και μονότονο αισθητικό αποτέλεσμα όσο καλαίσθητα κι αν είναι τα κολωνάκια. Επιπλέον θα σημαίνει και την οικονομική επιβάρυνση για την αγορά και την τοποθέτηση. Άλλωστε ας φανταστούμε την εικόνα ότι όπου θέλουμε να απαγορεύουμε τη στάθμευση, να τοποθετούνταν κολωνάκια από οποιοδήποτε υλικό…

11

Υπάρχει και η κατασταλτική μέθοδος της γνωστής επιβολής προστίμου για την παράνομη στάθμευση, από το Λιμεναρχείο με τα έσοδα να συγκεντρώνονται στο Λιμενικό Ταμείο και να έχουν ανταποδοτική χρήση.

Πάντως το αποτρεπτικό διαχωριστικό στοιχείο εφαρμόζεται σε πολλές περιοχές με επιτυχία και καθίσταται πολλές φορές αναγκαίο. Το ρόλο αυτό θα μπορούσαν να το έχουν και ξύλινα διπλά παγκάκια έχοντας έτσι και δεύτερη χρήση.

12

Παράλληλα με όλα τα παραπάνω, το parking δίπλα από το Πνευματικό κέντρο παραμένει και περιμένει άδειο!!!

13

Σίγουρα μπορεί να βελτιωθεί με παρεμβάσεις για την αύξηση της ασφάλειας για στάθμευση (πρωτίστως προς όφελος των μόνιμων κατοίκων). Η απόσταση του μέχρι το μέσο του μήκους της παραλιακής δεν είναι και τόσο αποτρεπτική, περίπου 300 μέτρα. Αντιδιαμετρικά υπάρχει μια περιοχή με πολλά περιθώρια και επιλογές ανάπλασης για καλύτερη διαχείριση και δημιουργία ασφαλών θέσεων στάθμευσης (πάλι με προτεραιότητα για μόνιμους κατοίκους). Είναι προτιμότερο να μειωθεί μια με ελάχιστη χρήση πλατεία δημιουργώντας ένα οπτικά διακριτικό με βλάστηση χώρο στάθμευσης παρά να καταλαμβάνεται η παραλιακή ζώνη.

14

Πολλές φορές η πρώτη ανάπλαση μπορεί να επιτευχθεί με απλή απομάκρυνση αυτοκινήτων και όχι με προσθήκες αποτρεπτικών στοιχείων. H άμεση αισθητική αναβάθμιση μπορεί να υλοποιηθεί με αφαίρεση, καθαίρεση και απομάκρυνση πολλών ανενεργών, αχρείαστων και αντιαισθητικών (πολλές φορές παράνομων) στοιχείων από τους κοινόχρηστους χώρους στο ιστορικό κέντρο και την περιμετρική του περιοχή. Και μάλιστα χωρίς την επιβάρυνση του δημοτικού προϋπολογισμού και χωρίς επιδίωξη ευρωπαϊκών κονδυλίων. Με συλλογικές αυτονόητες κινήσεις αρχών και δημοτών  μειώνονται οι απαιτήσεις για δημοτικές δαπάνες και αυξάνονται οι ανταποδοτικές δυνατότητες με προσθήκες ωφέλειας και χρησιμότητας παρά αποτρεπτικότητας.

 

Άλλωστε αυτές είναι και ενέργειες που συνάδουν με τον περίφημο Λιτό Βίο…