ΠΡΩΤΟΣΕΛΙΔΑ

Θαλάσσιος Τουρισμός . «Πεδίον δόξης λαμπρόν»

Του

Θανάση Αγγελή

Αρκετές φορές έχω σκεφτεί ότι πρέπει να σταματήσω να γράφω, αλλά και πάλι δεν μπορώ μετά από 20 και χρόνια να μην εκφράζω δημόσια τις απόψεις μου.
Είναι συνήθεια, είναι εμμονή, είναι αγάπη προς τον τόπο μου;
Ξέρω ότι μπορεί να έχω στεναχωρήσει αρκετούς με διάφορα άρθρα μου γράφοντας αυτονόητα πράγματα που δεν αρέσουν ειδικά σε κάποιους….για δικούς τους…λόγους .
Οι δυσκολότερες όμως περιπτώσεις είναι αυτών που η όποια ιδεολογία τους, έχει μετατραπεί σε ιδεοληψία.
Ακόμη και η περίπτωση οικονομικών συμφερόντων μπορεί να παρακαμφθεί αν πείσεις τον άλλο ότι μελλοντικά θα έχει μεγαλύτερο όφελος από αυτό που έχει σήμερα.
Η ιδεοληψία όμως στον υπερθετικό βαθμό γίνεται ανίκητη βλακεία. Σίγουρα όμως πέραν αυτών έχω κάνει και εγώ τα δικά μου λάθη… Πριν πάρα πολλά χρόνια έλεγα ότι ο τουρισμός είναι το μέλλον του τόπου μας, πολύ πριν αρχίσω να αρθογραφώ …
Ήταν τότε που Υπουργοί και Βουλευτές μιλούσαν για πρωτογενή τομέα με προϊόντα το λάδι και το κρασί λες και η Λευκάδα ήταν η Καμπανία στο κρασί και η Ισπανία στην ελαιοκαλλιέργεια .
Όχι δεν απαξιώνω τα παραπάνω προϊόντα αλλά επειδή το νησί μας με το Μεγανήσι , Κάλαμο , Καστό έχουν πολύ περιορισμένη έκταση ζητούσα να υπάρξει ένα πρόγραμμα με ορίζοντα 20ετίας ώστε να παράγουμε οικολογικά προϊόντα που σε συνάρτηση με τον τουρισμό που αυξανόταν με αλματώδης ρυθμούς να γίνουμε πρότυπος προορισμός.
Για να καταλάβουν οι 30ρηδες – 40ρηδες αναγνώστες τι γινόταν θα αναφέρω ένα παράδειγμα.
Όταν κάποια οικογένεια από την ορεινή Λευκάδα πάντρευε ένα κορίτσι της έδιναν για προίκα χωράφια κοντά στην θάλασσα που ήταν <<βαρκά>> δηλαδή κάτι σαν έλος π.χ κάμπος Νυδριού και τα λιοστάσια που ήταν κοντά στο χωριό μέσα σε λαγκάδια και γκρεμούς τα έδιναν στους αρσενικούς απογόνους…..
Έπρεπε να περάσουν 40-50 χρόνια για να καταλάβουν , γιατί κάποιοι τότε αγόραζαν παραθαλάσσια λιγάτα από τους γαμπρούς..
Κάτι ανάλογο με διαφορετική προσέγγιση συμβαίνει με τον Θαλάσσιο Τουρισμό.
Πριν 20 χρόνια ‘Αθηναίοι’ επιχειρηματίες προέβλεψαν το θαλάσσιο μέλλον της Λευκάδας σε ότι αφορά τον ιστιοπλοϊκό τουρισμό και όχι μόνο.
Η θέση της Λευκάδας που φρόντισε η φύση να έχει αυτά που έχει αυτή την στιγμή είναι από τις κορυφαίες μεσογειακές επιλογές των ιστιοπλόων .
Στην ευρύτερη περιοχή της θαλάσσιας λεκάνης Λευκάδας , Καλάμου , Καστού, Μεγανησίου, Ιθάκης, Κεφαλονιάς , λιγότερο Ζακύνθου και Πρέβεζας(που λειτουργεί και ως Καρνάγιο στο Άκτιο) δραστηριοποιούνται περίπου 5.000 σκάφη που αν συνυπολογισθούν και τα της Κέρκυρας έχουμε 7.000 κότερα.
Ας δούμε εμείς σαν Λευκάδα όμως τι υποδομές έχουμε για όλο αυτό τον στόλο.
Έχουμε την οργανωμένη μαρίνα της Λευκάδας με 680 θέσεις ελλιμενισμού. Το λιμάνι της Λευκάδας με 200 θέσεις, που χρόνια δεν οργανώθηκε και λειτουργούσε όποιος προλάβει και ότι πάρει δωρεάν, ρεύμα- νερό- ελλιμενισμό κτλ.
Μόνο η προηγούμενη λιμενική επιτροπή επί προεδρίας Τάκη Αραβανή ξεκίνησε να βάλει κάποια τάξη ως προς τις παροχές νερό , ρεύμα, λιμανιάτικα και κάποιες μελέτες για πλωτές προβλήτες χωρίς όμως να υπάρξει η αναμενόμενη πρόοδος σε σχέση πάντα με την αύξηση των σκαφών .
Ο νυν Πρόεδρος Κώστας Βλάχος είναι αισιόδοξος ότι θα καταφέρει να εισπράξει από ΌΛΟΥΣ αυτά που πρέπει να πληρώνουν…. Τουλάχιστον για το λιμάνι και τις όποιες παροχές υπάρξουν.. Ίδωμεν ….
Στη συνέχεια Νικιάνα, ελλιμενισμός 30 σκαφών όποιος προλάβει…
Νυδρί: Ημερόπλοια και οι άλλοι ότι τους καπνίσει…
Βλυχό, πονεμένη ιστορία με 200-300 σκάφη αρόδου στην άγκυρα και κάτι λίγα πλαγιοδετιμένα για να μην χωράνε πολλά …
Στο Βλυχό όμως αν τοποθετούσαν πλωτές προβλήτες με τις προβλεπόμενες παροχές θα είχαμε άλλη μια μαρίνα 500-600 σκαφών.
Σύβοτα: Εκεί όλα λειτουργούν με την ευγενική ‘χορηγία’ των καταστηματαρχών -εστιατόρων … για καμιά 100 σκάφη πρυμνοδετημένα και άλλα τόσα αρόδου μέσα στον όρμο.
Βασιλική: Εδώ τα πράγματα δείχνουν ότι πάνε καλά με την κατασκευή του νέου λιμένα, αλλά περιορισμένου αριθμού σκαφών.
Μεγανήσι: Μια οργανωμένη μαρίνα για περίπου 60 σκάφη στο Βαθύ και καμιά 30 στο λιμάνι και άλλα 30 στο ντόκο του Ζ.Τσολάκη.
Σπήλια-Σπαρτοχώρι: Στις πλωτές του Π.Κονιδάρη καμιά 60αριά και στο υπόλοιπο λιμάνι περίπου 40.
Κάλαμος: περίπου 30 θέσεις ελλιμενισμού που ο Γιώργος(!!!) τις κάνει 80 ως καβοδέτης. Εδώ νερό γιοκ…
Καστός: Περίπου 10-12 θέσεις νερό απ’τα ίδια
Αν λοιπόν συνυπολογισθούν οι θέσεις ελλιμενισμού με την θεωρία του ‘χάους’ δεν υπερβαίνουν τις 1500 μαζί με Πάλαιρο , Μύτικα .
Αν δούμε όμως και τα σκάφη που παραμένουν αρόδου σε κάποιους όρμους είναι πολύ μεγάλος αριθμός και δεν μπορεί να εξυπηρετηθεί σε λιμάνια. Σχεδόν άλλες δύο μαρίνες Λευκάδος… Βλέπουμε λοιπόν ότι υπάρχει πεδίον δόξης λαμπρό για επιχειρείν.
Γιατί όμως ενώ το αγώι ζητά αγωγιάτη δεν προχωρά;
Πόσες θέσεις εργασίας θα δημιουργούνταν;

Ο Σόϊμπλε φταίει ή εμείς;
Το να λαμβάνω 800 ευρώ σύνταξη και να μου παίρνεις τα 250 ευρώ για να τα δώσεις στον άλλο παίρνει 300 αυτό είναι κοινωνική πολιτική;
Έτσι θα βγούμε από την κρίση;
Το θα κάνουμε , το θα μελετήσουμε , το θα δούμε, θα, θα θα, αν θέλουμε από χθες πρέπει να τα καταργήσουμε από το λεξιλόγιο της πολιτικής.

Ήδη υπάρχει πρόταση ιδιωτών για κατασκευή μαρίνας και εμείς λέμε ΌΧΙ σε τοπικό επίπεδο , γιατί; Υπάρχει πολιτική αντιπαλότητα;

ΥΓ1: Πριν 3 χρόνια παγκόσμια προσωπικότητα σε σχέση με τον ναυταθλητισμό (προπονητής ξένων εθνικών ομάδων) με ρώτησε αν λειτουργούν τον χειμώνα παραθαλάσσια ξενοδοχεία για να φέρει την Εθνική ομάδα Ιστιοπλοΐας χώρας του Βορρά για προπονήσεις στην θαλάσσια περιοχή μας…
Πρέπει να καταλάβουν οι ιθύνοντες ότι η θάλασσα μας έχει πολύ ψωμί αν την προσέξουμε…

ΥΓ2:Το λιμάνι του Κάλαμου σε επτά χρόνια δεν θα μπορεί να δεχθεί ιστιοπλοϊκά γιατί κάθε χρόνο μειώνεται το βάθος του 10-15 εκατοστά ανάλογα με τις καιρικές συνθήκες του χειμώνα.
Ο-ΝΗΡΙΚΟΣ