ΠΡΩΤΟΣΕΛΙΔΑ

Ο Περιφερειάρχης στο lefkadapress για τη σύνδεση Κεφαλονιάς – Λευκάδας , για τα έργα αποκατάστασης των σεισμών, για τον τουρισμό…

Συνέντευξη
στην Βιβιάννα Βαρδή

Για το πρόβλημα που έχει δημιουργηθεί με τη σύνδεση Κεφαλονιάς – Λευκάδας, λόγω των έργων στο λιμάνι της Βασιλικής , την πορεία των έργων από τους σεισμούς, τα υδατοδρόμια στο Ιόνιο, την εξέλιξη του πρωτογενή τομέα στα νησιά μας, αλλά και την τουριστική εικόνα το καλοκαίρι που έρχεται, μας μίλησε ο Περιφερειάρχης Ιονίων Νήσων , Θόδωρος Γαλιατσάτος ο οποίος βρέθηκε στην Λευκάδα με αφορμή το διήμερο που οργάνωσε η Περιφέρεια για τον πρωτογενή τομέα.
κ. Περιφερειάρχα, θα ήθελα να ξεκινήσουμε με ένα πολύ σημαντικό θέμα που αφορά τη Λευκάδα και την Κεφαλονιά και έχει να κάνει με την σύνδεση των δύο νησιών. Είχατε ακόμη μία συνάντηση εδώ στην Λευκάδα γι αυτό.

Υπάρχει μια αγωνία σε όλους τους παράγοντες της υπόθεσης αυτής και στους θεσμικούς όπως εμείς, στους πλοιοκτήτες αλλά και στο κομμάτι εκείνο των παραγόντων όπου ασχολούνται με τον τουρισμό γιατί εφέτος έχει παρουσιαστεί μια δυσκολία να συνεχιστεί το δρομολόγιο που συνδέει τη Λευκάδα με την Κεφαλονιά και την Ιθάκη.
Πράγματι είχαμε μια συνάντηση με τον Δήμαρχο, τον Αντιπεριφερειάρχη της Λευκάδας τον κ. Χαλικιά και τον αντιπεριφερειάρχη τουρισμού τον κ. Γαλιατσάτο καθώς και έναν εκ των πλοιοκτητών. Εξετάστηκαν οι σκέψεις που μπορούν ενδεχομένως να υλοποιηθούν και τις επόμενες ημέρες θα εξελιχθεί μια γρήγορη ενημέρωση και των άλλων παραγόντων που παίζουν κάποιο ρόλο , δηλαδή και του αναδόχου που κατασκευάζει το λιμάνι στη Βασιλική, γιατί και αυτός θα παίξει ρόλο προκειμένου να μπορέσει να γίνει παράλληλα η εκτέλεση των έργων αλλά και τα δρομολόγια να εκτελούνται.

 

Στο δημοτικό συμβούλιο ο δήμαρχος στην ενημέρωση που έκανε είπε ότι αρνείται ο λιμενάρχης την λύση που προτάθηκε για να δένουν τα καράβια της γραμμής λίγο πιο πέρα από εκεί που εκτελούνται τα έργα.

Είναι γεγονός ότι ο λιμενάρχης φέρνει ως εμπόδιο το γεγονός ότι χρειάζονται ειδικές άδειες για την συγκεκριμένη παρέμβαση. Δεν μπορεί κανείς να διαγνώσει και δεν είναι ώρα να πει κανείς αν αυτό είναι μια πραγματική δυσκολία ή είναι μια υπερβολική ευαισθησία του αρμόδιου λιμενάρχη. Σε κάθε περίπτωση αυτό που θέλουμε να γνωρίζουν όλοι είναι ότι δεν επιθυμούμε σε καμία περίπτωση αυτή η γραμμή που είναι κομβική για τη συνοχή της Περιφέρειας και λειτουργεί για μεγάλο χρονικό διάστημα, να τραυματιστεί ή να διακοπεί ίσως με οποιοδήποτε τρόπο. Άρα εργαζόμαστε για να βρούμε λύση , την καλύτερη λύση. Και για φέτος είναι λύσεις προσωρινές μέχρι να ολοκληρωθούν τα έργα στην Βασιλική. Και ο στόχος μας είναι να βρεθεί μια λύση η οποία θα είναι οριστική και θα εξασφαλίσει την συνέχεια στην επικοινωνία των νησιών της Περιφέρειας. Θέλω να προσθέσω εδώ, τόσο στο χωροταξικό σχεδιασμό, ο οποίος υπάρχει όσο και στον χωροταξικό σχεδιασμό που είναι υπό συζήτηση αυτή την περίοδο , δηλαδή η αναθεώρηση του και η γνωμοδότηση που ήδη έχει κάνει το περιφερειακό συμβούλιο, η συγκεκριμένη γραμμή εντάσσεται άμεσα στην λογική της συνέχειας της Περιφέρειας. Δεν υπάρχει λοιπόν περίπτωση εμείς ως Περιφέρεια να ανεχθούμε την οποιαδήποτε προσπάθεια για οποιοδήποτε λόγο ή συμφέρον να διακοπεί. Θα εξασφαλίσουμε την συνέχεια της. Σας είπα λοιπόν ότι έχουμε ένα σχέδιο σε εξέλιξη, θα προτιμούσα να μην σας πω τις λεπτομέρειες.  Θα βρούμε τη λύση και σε συνεννόηση και με τον ανάδοχο, το Δήμο αλλά και το Υπουργείο Εμπορικής Ναυτιλίας. Φυσικά υπάρχουν ευθύνες και στο Υπουργείο Εμπορικής Ναυτιλίας το οποίο γνωρίζει και δεν είναι δυνατόν να μην συμβάλει στην εξεύρεση λύσης.

Υπάρχουν αντιδράσεις για τη λύση του Νυδρίου….

Εμείς, ως Περιφέρεια το Νυδρί δεν το βλέπαμε ποτέ ως λύση γιατί στην πραγματικότητα μεγαλώνει η χρονική διάρκεια του ταξιδιού και έτσι δυσκολεύει την επικοινωνία . Και εκτός των άλλων με βάση το ίδιο το έγγραφο του λιμενάρχη όπου κυκλοφόρησε, από την παρουσία, κατά την θερινή περίοδο, δύο πλοίων θα δημιουργηθούν μεγάλα προβλήματα στην μέχρι τώρα οικονομική αλλά και κοινωνική λειτουργία της περιοχής. Επομένως δεν πάμε να αποφύγουμε ένα πρόβλημα που έχουμε στη Βασιλική δημιουργώντας ένα νέο πρόβλημα στο Νυδρί και χωρίς αποτελεσματικότητα. Άρα η γνώμη μας είναι πως δεν είναι λύση το Νυδρί, που δεν την βλέπαμε έτσι κι αλλιώς εμείς από την αρχή, είναι η ίδια η Βασιλική με αντιμετώπιση των δυσκολιών που πραγματικά υπάρχουν.

Το άλλο μεγάλο θέμα για την Λευκάδα είναι κατά πόσο προχωράνε τα θέματα των σεισμών και της αποκατάστασης όσον αφορά την Περιφέρεια.

Είναι σε εξέλιξη ο σχεδιασμός. Υπάρχουν ήδη συμβάσεις με συγκεκριμένους αναδόχους που εκτελούν έργα βελτίωσης της κατάστασης και συνεχώς προχωρούμε σε νέες δημοπρατήσεις με βάση το σχεδιασμό που είχε γίνει και από το Περιφερειακό συμβούλιο και είχε ανακοινωθεί στους κατοίκους της περιοχής για την μακροπρόθεσμη αντιμετώπιση των προβλημάτων. Και του δικτύου αλλά και των κτηρίων όπου απαιτείται. Η προσπάθεια γίνεται και σε άλλη κατεύθυνση που είναι πολύ σημαντική. Σε ότι αφορά την αποζημίωση των επαγγελματιών της περιοχής. Η Περιφέρεια είχε καταγράψει τότε με τις υπηρεσίες της τις ζημιές.. Σε ένα νόμο όμως που είχε ψηφισθεί το 2011 από τις αποζημιώσεις των επαγγελματιών εξαιρούνται οι υποθέσεις των σεισμών. Παραδόξως έχει ψηφισθεί μια τέτοια διάταξη και επομένως είναι πολύ πιθανόν να έχουμε άρνηση από το Υπουργείο Οικονομικών να αποζημιώσει τους επαγγελματίες. Στρεφόμαστε σε μία άλλη λύση για την οποία αύριο θα σταλεί μια νέα επιτολή μου στον Υπουργό Οικονομικών και στον Υπουργό Ανάπτυξης ώστε να χρησιμοποιηθεί η λύση της στήριξης των επιχειρήσεων κατά το μοντέλο που είχε εφαρμοστεί και στην Κεφαλονιά στο σεισμό του 2014 με τη λειτουργία του ΕΤΕΑΝ (Εθνικό Ταμείο Επιχειρηματικότητας και Ανάπτυξης) δηλαδή ένα ειδικό ταμείο στήριξης των επιχειρήσεων, το οποίο ξεπερνάει το εμπόδιο που σας είπα πριν. Έτσι λοιπόν, έχουμε και αυτό το κομμάτι όπου προσπαθούμε να εξελιχτεί κατά το καλύτερο δυνατό τρόπο έτσι ώστε να βοηθηθούν κι αυτοί οι επαγγελματίες που υπέστησαν πράγματι ζημιές.

Υπάρχει μια μεγάλη  αγωνία , επειδή πλησιάζει καλοκαίρι και οι περιοχές που έχουν πληγεί είναι αμιγώς τουριστικές …

Είναι γεγονός. Εμείς προσπαθούμε, στο κομμάτι που μας αναλογεί, να είμαστε όσο πιο εντάξει μπορούμε. Δηλαδή να έχουμε αποδώσει τις υποδομές στην καλύτερη εικόνα που χρειάζεται και να μην υπάρχουν προβλήματα στην πρόσβαση. Εκείνο που μας έχει σε μια ένταση και αγωνία όλους , είναι το θέμα της πρόσβασης προς τις ακτές. Αυτή η διαδικασία είναι σε εξέλιξη όπως είχαμε πει ότι θα γίνει από το αρμόδιο υπουργείο, γιατί δεν μπορούσε να γίνει διαφορετικά. Ελπίζω τουλάχιστον οι πρώτες ενέργειες που απαιτούνται, να γίνουν μέσα στο Μάιο. Και αυτό για να έχουμε μια εξασφαλισμένη και ασφαλή πρόσβαση, χωρίς βέβαια να έχει ολοκληρωθεί το σύνολο του έργου. Γιατί αυτό με ένα πιο οριστικό τρόπο θα γίνει στην πορεία. Θα έχουν ολοκληρωθεί όμως τα έργα για την πρόσβαση ούτως ώστε να μην πληγεί η περιοχή οικονομικά. Αυτό είναι ένα στοίχημα, υπάρχει μια προσπάθεια της Περιφέρειας και του Δήμου σε αυτή την κατεύθυνση, κινητοποιούμε και το υπουργείο γιατί κι αυτό πρέπει να πάρει θέση. Ελπίζουμε ότι όλα θα πάνε κατ ευχήν έτσι ώστε να μπορέσει η τραυματισμένη αυτή περιοχή της Λευκάδας να απαντήσει με θετικό τρόπο και στα θέματα της οικονομίας.

Προσφάτως είχατε φέρει  στο περιφερειακό Συμβούλιο και το θέμα των υδατοδρομίων. Σε ποιο στάδιο βρισκόμαστε;

Μετά την ψήφιση από το Περιφερειακό Συμβούλιο και την έγκριση των προγραμματικών συμβάσεων με τα λιμενικά ταμεία και τους δήμους, περνάμε στο επόμενο στάδιο που είναι η ανάθεση της διαδικασίας αδειοδότησης από συγκεκριμένη εταιρεία για να υλοποιηθεί ο σχεδιασμός. Αισιοδοξούμε ότι την επόμενη περίοδο θα γίνει και αυτό , εφόσον βοηθήσουν και τα αρμόδια υπουργεία, γιατί η μεγάλη καθυστέρηση οφείλεται στην γραφειοκρατία. Έχουμε πάρει διαβεβαιώσεις ότι και αυτοί θα συνδράμουν, θα δώσουν περισσότερη προσοχή και θα είναι πιο αποφασιστικοί στις διαδικασίες. Ελπίζουμε η νέα περίοδος να μας βρει με ένα δίκτυο υδατοδρομίων, έτοιμο να προσφερθεί για την όποια επένδυση. Γιατί αυτό είναι το ζητούμενο και αυτός ήταν ο στόχος μας.

Που αλλού έγκειται αυτή η καθυστέρηση;

Όταν ξεκινήσαμε υπήρξε το εξής πρόβλημα. Στείλαμε μια επιστολή την άνοιξη του 2015 στα λιμενικά ταμεία για να μας απαντήσουν σε αυτό το θέμα και η απάντηση ήρθε ένα χρόνο μετά. Η τελευταία επιστολή μας ήρθε το Μάρτη του 2016 που μας είπαν ναι. Και τι τους λέγαμε ουσιαστικά; Eλάτε να σας βοηθήσουμε… Kαι αυτό πήρε ένα χρόνο. Και γιατί το λέω αυτό; Όχι για να κατηγορήσω κανένα, γιατί κάθε φορέας έχει τις δικές του δυσκολίες, όμως είναι ένα γεγονός και πρέπει να μας προβληματίσει για το πώς αντιλαμβανόμαστε όλοι τις υποχρεώσεις μας σε αυτό το δημόσιο χώρο. Εάν εμείς είχαμε πάρει μέσα σε δύο μήνες την απάντηση από τα λιμενικά ταμεία κι τους δήμους τώρα θα μπορούσαμε να μιλάμε φέτος για αδειοδοτούμενα υδατοδρόμια. Ενώ τώρα πάμε ένα χρόνο μετά.

* Βρεθήκατε στην Λευκάδα με αφορμή το διήμερο αφιερωμένο στον πρωτογενή τομέα ο οποίος είναι σε δεύτερη μοίρα σε ότι αφορά τον τριτογενή… Τον τουρισμό δηλαδή.

Πράγματι είναι γεγονός αυτό, από αναλύσεις που έχουμε της οικονομικής κατάστασης και της οικονομικής λειτουργίας της Περιφέρειας Ιονίων Νήσων, τη δεκαετία 2000 -2010 είχαμε μια μεγάλη μείωση και μεταστροφή και στον πρωτογενή και στον δευτερογενή τομέα υπέρ του τριτογενούς, που κυρίως είναι ο τουρισμός. Αυτό δείχνει και την δυναμική που έχει η Περιφέρεια μας και στον τουρισμό και στην παροχή υπηρεσιών αλλά δείχνει και τα όρια της ανάπτυξης της Περιφέρειας, τις δυσκολίες δηλαδή. Εμείς μπαίνουμε σε μια λογική, που το έχουμε και είχαμε σαν πρωταρχικό σκοπό, ότι πρέπει να επέμβουμε στο βαθμό που μπορούμε στους παραγωγικούς συντελεστές της οικονομίας. Να διορθώσουμε τα πράγματα. Γιατί για εμάς αυτό είναι μια στρέβλωση η οποία μπορεί για ένα χρονικό διάστημα να αποδίδει αλλά από ένα σημείο και μετά, εάν δεν διορθωθεί και δεν επανέλθει με έναν τρόπο που μπορεί να αξιοποιήσει όλους τους πόρους, τότε μπορεί στο τέλος να καταλήξει να καταπιέζει και οικονομικά και να δημιουργεί υφεσιακά φαινόμενα στην τοπική μας οικονομία. Γι αυτό λοιπόν λέμε και νομίζω φαίνεται και από τις συναντήσεις, πόσο προωθημένη είναι αυτή η λογική, που λέει αξιοποιούμε πλήρως αυτό το θησαυρό που έχουμε στα τοπικά μας προϊόντα, τις δυνατότητες που υπάρχουν λόγω του κλίματος της περιοχής κι προσπαθούμε να δημιουργήσουμε τις προϋποθέσεις ούτως ώστε να έχουμε παραγωγή ποιοτική και αντίστοιχη συσκευασία των προϊόντων η οποία να είναι ελκυστική και ταυτόχρονα αξιοποίηση των προϊόντων αυτών στην τουριστική οικονομία. Πέρα δηλαδή από τον ντόπιο πληθυσμό να μπορεί να αξιοποιηθεί αυτό το προϊόν στην τουριστική οικονομία. Αυτό κατά τη γνώμη μας μπορεί να απογειώσει την οικονομική κατάσταση της Περιφέρειας γιατί θα συνδυάσει δυο πολύ δυναμικά πράγματα. Δεν μπορείς να έχεις προϊόντα της Ιόνιας Γης όπως είναι η Ρομπόλα, οι φακές Εγκλουβής, το κουμ κουατ , η σταφίδα, το λάδι, και αυτά τα προϊόντα να τα έχουμε σε μια ύπνωση. Οφείλουμε να τα αξιοποιήσουμε, να βγουν στην επιφάνεια. Έτσι δημιουργούμε τις προϋποθέσεις να γίνουν γνωστά, να τα μάθουν και παράγοντες της οικονομικής ζωής, παράγοντες όπως αυτό το διήμερο που είναι εδώ, επιμελητήρια, πρεσβείες χωρών. Άρα να ανοίξουμε δρόμους για την εξαγωγική πορεία των μικρών επιχειρήσεων μας και κυρίως να δημιουργήσουμε την συνείδηση σε όλους τους παράγοντες αυτής της υπόθεσης, είτε είναι παραγωγοί είτε είναι δημόσιος χώρος, είτε επιχειρήσεις σουπερ μαρκετ ή ξενοδοχειακές μονάδες, ότι αυτή η προσπάθεια στο να δημιουργήσουμε ένα όνομα γύρω από τα προϊόντα της Ιόνιας Γης μπορεί να υπάρξει αλλά δεν έχουμε ακόμη δημιουργήσει τις προϋποθέσεις. «Ιόνια γη», ένα όνομα λοιπόν το οποίο θα δώσει την ευκαιρία να δημιουργηθούν σταθερές θέσεις εργασίας στον πρωτογενή τομέα και να στηρίξουμε την τοπική οικονομία και να νοιώσουμε όλοι πιο ασφαλείς. Μακριά από κρίσεις που μπορούν να πλήξουν το ένα ή το άλλο κομμάτι της οικονομίας. Πιστεύω ότι αυτό το διήμερο συνέβαλε ουσιαστικά σε αυτό άλλωστε όλες οι κριτικές που δεχόμαστε είναι θετικές για αυτές τις εκδηλώσεις και δεν είναι οι πρώτες.

Παρακολούθησα ότι στην εισήγηση που κάνατε μιλήσατε για ένα βασικό στοιχείο, τον χωροταξικό σχεδιασμό στα Ιόνια Νησιά που έχει να κάνει με την εξέλιξη του πρωτογενή τομέα.

Ο χωροταξικός σχεδιασμός είναι ένα πολύ μεγάλο εργαλείο για να κάνεις πολλά πράγματα γιατί κατοχυρώνει τις δραστηριότητες και λιγοστεύει τα εμπόδια , την γραφειοκρατία. Δίνει γρήγορες λύσεις και εμποδίζει τις συγκρούσεις. Εμείς έχουμε τροποποιήσει τον χωροταξικό σχεδιασμό, έχουμε γνωμοδοτήσει που σημαίνει ότι σε κάθε περιοχή έχουμε κανόνες. Δηλαδή ποια περιοχή θα χρησιμοποιείται για τον πρωτογενή τομέα, ποια για τουρισμό, ποιες θα είναι μικτές. Αυτό δυστυχώς δεν έχει γίνει ακόμη νόμος του κράτους , ισχύει το παλιό χωροταξικό του 2003. Είμαστε σε συνεννόηση με τον Υπουργείο Περιβάλλοντος και περιμένουμε αυτή η διαδικασία να ολοκληρωθεί. Φυσικά ο Περιφερειακός χωροταξικός σχεδιασμός για τον οποίο μιλάμε εμείς δεν φτάνει στην γειτονιά κάθε περιοχής. Χρειάζεται από εκεί και μετά ο δήμος να μεταφέρει αυτό το σχεδιασμό σε κάθε χωριό , σε κάθε περιοχή και να πει τι θέλει να κάνει με βάση αυτό το σχέδιο. Ένα στοιχείο για να ευδοκιμήσει ο πρωτογενής τομέας είναι να ξέρει που μπορεί να σταθεί και τι να παράγει ο κάθε παραγωγός.

Τελειώνοντας μια και είμαστε πριν την τουριστική περίοδο ποια είναι τα μηνύματα που παίρνετε για φέτος;

Τα μηνύματα είναι καλά, έως πάρα πολύ καλά. Έχουμε μηνύματα από τους tour operators αλλά και από τις προκρατήσεις των αεροπορικών εισιτηρίων ότι φέτος θα είναι μια πολύ δυνατή χρονιά για τον τουρισμό στα Ιόνια Νησιά. Και θα είναι και καλή χρονιά και για τον θαλάσσιο τουρισμό. Κάποιοι λένε ότι είναι οι συγκυρίες, κυρίως λόγω Τουρκίας. Ισχύει και αυτό. Όμως δεν είμαστε οι μόνοι αποδέκτες, που καλούνται οι τουρίστες να διαλέξουν . Υπάρχει και η Ισπανία και η Ιταλία. Ότι υπάρχει ζήτηση για το Ιόνιο είναι και αποτέλεσμα της συνολικής προσπάθειας που γίνεται τα τελευταία χρόνια για να προβληθεί το Ιόνιο ως τουριστικός προορισμός. Γίνεται μια προσπάθεια και στο επίπεδο τη τουριστικής προβολής όπου για πρώτη φορά φύγαμε από τα καθιερωμένα και πήγαμε με καινούριες μεθόδους . Αυτό δεν το λέω για να ευλογήσουμε εμείς τα γένια μας , το λένε οι ειδικοί τουρισμού όπως ο ΣΕΤΕ. Μάλιστα μας είπαν χαρακτηριστικά πριν κάποιες ημέρες σε μια συνάντηση που είχαμε, ότι το Ιόνιο και η ΠΙΝ τους ξάφνιασε ευχάριστα διότι έκανε μια τεράστια έκπληξη στην διαφημιστική του προβολή. Έφυγε από παρωχημένες μεθόδους που δεν αποδίδουν πια, και πήγε σε μια πρακτική, που είναι το διαδίκτυο η όποια είναι αυτή που οφείλουμε όλοι να ακολουθήσουμε. Τους έκανε μεγάλη εντύπωση ότι φύγαμε πολύ γρήγορα από αυτό. Το Ιόνιο, λοιπόν, είναι θησαυρός περιβαλλοντικός, θησαυρός αισθητικός, θησαυρός πολιτιστικός και για αυτό έχει μέλλον. Για αυτό πρέπει αν το στηρίξουμε όλοι .