Έπεσε η αυλαία για την 9η ετήσια έκθεση του Εικαστικού Εργαστηρίου

 

 

ΑΦΙΕΡΩΜΑ ΣΤΗ ΒΥΖΑΝΤΙΝΗ ΚΑΙ ΕΠΤΑΝΗΣΙΑΚΗ ΑΓΙΟΓΡΑΦΙΑ

Η αυλαία έπεσε για την 9η ετήσια έκθεση του Εικαστικού Εργαστηρίου, που εφέτος ήταν αφιερωμένη στην βυζαντινή και επτανησιακή αγιογραφία. Η έκθεση που φιλοξενήθηκε στην αίθουσα τέχνης “Θεόδωρος Στάμος” και διήρκεσε από τις 12 έως τις 24 Οκτωβρίου 2015 περιελάμβανε έργα είκοσι σπουδαστών του Εργαστηρίου και περισσότερες από πενήντα εικόνες βυζαντινής και επτανησιακής τεχνοτροπίας, δημιουργημένες πάντα με τις τεχνικές των παλαιών μαστόρων, με σεβασμό και μεράκι στην πίστη και την παράδοση. Η έκθεση κέρδισε ενθουσιώδεις θαυμαστές μεταξύ των εκατοντάδων επισκεπτών της και απέσπασε πολύ καλές κριτικές από ειδήμονες εικαστικούς και αγιογράφους. Πολύ σημαντική και η εκπαιδευτική της προσφορά, αφού ήταν ανοιχτή σε σχολεία, δέχθηκε μάλιστα την επίσκεψη των μαθητών του 1ου Γενικού Λυκείου Λευκάδας.

Το Εικαστικό Εργαστήρι συνεχίζει το έργο του εκπαιδεύοντας ενήλικες στην βυζαντινή και επτανησιακή αγιογραφία, την ζωγραφική και την χαρακτική, καθώς επίσης λειτουργώντας και τμήμα για παιδιά και εφήβους. Καθώς το ενδιαφέρον διαρκώς ανανεώνεται, οι εγγραφές στα παραπάνω τμήματα συνεχίζονται έως το τέλος Οκτωβρίου.

Το παρακάτω κείμενο συνόδευε και τεκμηρίωνε θεωρητικά την έκθεση:

ΒΥΖΑΝΤΙΝΉ ΚΑΙ ΕΠΤΑΝΗΣΙΑΚΗ ΑΓΙΟΓΡΑΦΙΑ:

Από την εκφραστική σιωπή στην συγκινητική πολυφωνία

Βυζαντινή τέχνη: Η βυζαντινή τέχνη εμπέδωσε τις κατακτήσεις των κλασικών και των ελληνιστικών πραγμάτων, τόσο στην τέχνη όσο και στη φιλοσοφία, διαφύλαξε χωρίς να το ξέρει το αρχαιοελληνικό πνεύμα από το οποίο εμπνεύστηκε και κατάφερε να δώσει μια αξεπέραστη μεσαιωνική τέχνη. Η αφαιρετικότητα, το συγκρατημένο πάθος, η τελετουργική μεγαλοπρέπεια, ο έντονος συμβολιστικός χαρακτήρας της βυζαντινής τέχνης εκφράστηκε μέσα από την απάλειψη του βάθους και της σωματικότητας, για να επιτευχθεί η εσωτερικότητα της έκφρασης και η πνευματικότητα των συνθέσεων. Τα πανάρχαια υλικά (ξύλο, αυγοτέμπερα, φυσικά χρώματα, κ.λ.π.) που εξακολουθούν εδώ να χρησιμοποιούνται για να περιγράψουν την πίστη σε όλο της το μεγαλείο, δίνουν μορφή σε έναν κόσμο τόσο άυλο και άλλο τόσο υπαρκτό, όπως τον φαντάστηκε και τον βίωσε ο πιστός τεχνίτης, ο αγράμματος λαϊκός ή ο ευσεβής ιερέας, μεταμορφώνοντας και ανανοηματοδοτώντας ασυνείδητα ή συνειδητά μια μακραίωνη παράδοση.

Επτανησιακή τέχνη: Με τις δραματικές αλλαγές που έφερε η Αναγέννηση, είχε έρθει η ώρα να αποτινάξει η Ευρώπη τη βαριά σκιά του Μεσαίωνα, διψώντας για ανανέωση. Για άλλη μια φορά, βέβαια, ξεδίψασε στις αρχαιοελληνικές πηγές. Έτσι, η μεγαλόπρεπη ακινησία των βυζαντινών μορφών αντικαθίσταται από τη ρεαλιστική ελευθερία της κίνησης. Η συγκρατημένη έκφραση από ένα αχαλίνωτο πάθος. Τα εικονογραφικά πρότυπα παραμερίζονται. Το σύμβολο του υπερφυσικού ως χρυσό φόντο σταδιακά αφομοιώνεται από ψευδαισθησιακά τοπία. Η αφαιρετική επιπεδότητα αντικαθίσταται από την γεωμετρική προοπτική. Η πανάρχαια αυγοτέμπερα από τα ελαιοχρώματα. Η σιωπηρή οικονομία στην περιγραφή δίνει τη θέση της στην άνετη φλυαρία. Η νέα ζωγραφική προσδοκά να συγκινήσει προκαλώντας τις αισθήσεις. Αντί να εξυψώσει τα ανθρώπινα, κατεβάζει τα θεία στο ανθρώπινο μέτρο, δίνοντάς τους τη σάρκα και τη βαρύτητα που στερήθηκαν τόσους αιώνες.

Χαρά Σαΐτη

Εικαστικός και θεωρητικός της τέχνης

Υπεύθυνη του Εικαστικού Εργαστηρίου

Υ.Γ. Το καλλιτεχνικό βιντεάκι, εμπνευσμένο από την έκθεση, είναι έργο του σπουδαστή του Εικαστικού Εργαστηρίου Ξενοφώντα Γράψα.

About LefkadaPress

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*