ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ

« Για μένα το πιο εντυπωσιακό κτίριο στην πόλη είναι αυτό του ΤΑΟΛ στο Κάστρο»

Θεανώ Ραβαζούλα – Ποταμιάνου, αρχιτέκτων εσωτερικών χώρων:

« Για μένα το πιο εντυπωσιακό κτίριο στην πόλη είναι αυτό του ΤΑΟΛ στο Κάστρο»

 

Συνέντευξη στην Βιβιάννα Βαρδή 

Θεανώ Ραβαζούλα – Ποταμιάνου. Κανένα από τα δύο επίθετα δεν παραπέμπει σε Λευκάδα. Και όμως η Θεανώ έχει γίνει εντελώς Λευκαδίτισσα. Μαζί με το σύζυγό της Λάμπρο , που είναι  και συνδετικός κρίκος με το νησί λόγω καταγωγής, ζουν αρκετούς μήνες στο πατρικό του Λάμπρου στην παλιά πόλη, προς το παρόν και  έχουν φτιάξει έτσι τις επαγγελματικές τους δραστηριότητες ώστε να μπορούν να ανταποκρίνονται και από εδώ . Σε λίγες ημέρες(19/4-21/4) η Θεανώ, ένας ταλαντούχος άνθρωπος που ασχολείται με αρχιτεκτονική εσωτερικών χώρων αλλά είναι  και η δημιουργός των κοσμημάτων «Aumorfia», μαζί με τον γνωστό φωτογράφο χώρων τον Βαγγέλη Πατεράκη οργανώνουν μια εντελώς πρωτότυπη έκθεση στο Γκάζι που θεωρείται και ιδιαίτερα σημαντική για τον εικαστικό κόσμο. Για αυτή την  έκθεση, τα κοσμήματά της αλλά και την Λευκάδα βρήκαμε την ευκαιρία για μια συζήτηση με τη Θεανώ που αυτή την εποχή βρίσκεται στο νησί . 

 

 

«Προέρχομαι από το χώρο της εσωτερικής αρχιτεκτονικής. Δραστηριοποιούμε στο χώρο της εσωτερικής διακόσμησης του interior και του graffiti design. Όλα αυτά λοιπόν που έκανα μέχρι τώρα τα συνέδεσα και πηγαίνω πλέον στο χώρο του design με αρχή το κόσμημα, μια και το θεωρώ ως αρχή. Στη συνέχεια θα ακολουθήσουν και άλλα προϊόντα που έχουν να κάνουν, πάντα,  με αξεσουάρ και για τον άνθρωπο και για το χώρο…

•Τα κοσμήματα  που σχεδιάζεται και που είναι από συγκεκριμένα υλικά πως θα τα χαρακτηρίζατε;

Δεν τα θεωρώ ακριβώς κόσμημα , δεν μπορώ όμως να χρησιμοποιήσω μια άλλη λέξη. Λέω αυτή για να την καταλαβαίνει ο κόσμος. Τα θεωρώ συμπλήρωμα της εμφάνισης. Δηλαδή σαν να είναι κομμάτι του ρούχου. Γι αυτό και αποτελούνται από δέρμα και ελαφρά υλικά, όπως κορδέλες, και πάντα φροντίζω τα υλικά να έχουν σχέση με τα ρούχα και τα παπούτσια που φοράμε. Να είναι κάτι σαν συνέχεια των ρούχων που φοράμε. 

 

•Το κόσμημα που δημιουργείτε δηλαδή έχει  να κάνει με την αρχιτεκτονική και τη δουλειά σας;

 Ακριβώς. Το κόσμημα που δημιουργώ έχει να κάνει πολύ με το χώρο. Οι γραμμές του είναι πολύ γεωμετρικές και οι φόρμες του μπορεί να πει κανείς ότι είναι φόρμες που βλέπεις σε κτίρια . Είναι δηλαδή οξείες γραμμές και κάποιες καμπύλες. 

•Αυτές οι δημιουργίες σας που απευθύνονται;

Εγώ πιστεύω σε όλο τον κόσμο. Μέχρι στιγμής έχουν εκδηλώσει ενδιαφέρον άνθρωποι από κάθε χώρο. Θα μπορούσαμε να εστιάσουμε,  αν θέλετε, άνθρωποι ίσως που έχουν μια πιο καλλιτεχνική άποψη. Όμως δεν αποκλείω κάποιον. Επειδή είναι απλά πράγματα που δε γυαλίζουν μπορούν να φορεθούν από τον οποιοδήποτε και σε κάθε στιγμή. 

•Σε λίγες μέρες στο Γκάζι σε ένα καινούριο χώρο στο Blank δύο άνθρωποι με κοινό παρονομαστή το χώρο εσείς και γνωστός φωτογράφος Βαγγέλης Πατεράκης  πρόκειται να κάνετε από κοινού μια έκθεση. Μιλήστε μας γι αυτό…

Θεωρώ ότι αυτό που πρόκειται να γίνει για μένα είναι μια ευτυχής συγκυρία. Όλοι οι άνθρωποι που συμμετέχουμε σε αυτό δένουμε μεταξύ μας. Είναι σαν αλυσίδα και γι αυτό υπάρχουν αντικείμενα στο χώρο που συνδέουν τον ένα με τον άλλον…

•Εξηγήστε μας πως…

Κατ’ αρχή γίνεται σε ένα εντελώς καινούριο χώρο που λέγεται blank και βρίσκεται στο κτίριο urban loft στο Γκάζι.  Αυτό τον χώρο ως interior τον επιμελούμαι. Επίσης έχω σχεδιάσει και την Εταιρική ταυτότητα. Όλο το κτίριο καθώς και η εταιρική ταυτότητα που έχουν γίνει έχουν άμεση σχέση με τα κοσμήματά μου γιατί έχουν σχεδόν τις ίδιες γραμμές. Δηλαδή και το κτίριο στο οποίο θα στεγαστεί αυτή η έκθεση έχει σχέση με τα κοσμήματά μου. Ο Βαγγέλης Πατεράκης από την άλλη είναι ένας  κατ εξοχήν φωτογράφος  χώρων αλλά στις τελευταίες εκθέσεις του το θέμα του είναι ο άνθρωπος σε κίνηση. Αυτή η φωτογραφία και η κίνηση του Βαγγέλη Πατεράκη θα αποτυπωθεί στα κοσμήματά μου. 

•Αυτό είναι κάτι εντελώς καινούριο για τα κοσμήματά σας…

Ναι έτσι είναι. Με αυτό τον τρόπο θα συνδεθεί αυτή συλλογή μου με τα έργα του Βαγγέλη Πατεράκη. Επίσης του έχω σχεδιάσει και ένα frame που συνδέεται άμεσα με τις γραμμές που ακολουθώ και που θα πλαισιώσει κάποια μικρά έργα του Βαγγέλη. Όλα αυτά έρχονται και δένουν. Χώρος – φωτογράφος-design…

•Δεν βλέπουμε και πολύ συχνά τέτοιες εκθέσεις…

Ήταν ιδέα του Βαγγέλη που μου έκανε και την πρόταση να συνεργαστούμε. Είναι ένας άνθρωπος κατ εξοχήν καλλιτέχνης και ανοιχτό μυαλό. Γι αυτό μπορέσαμε και δέσαμε όλο αυτό . 

•Σε ότι αφορά το κόσμημα  ξεκινάτε και ένα e-shop… 

Ξεκινάω και δεν θα είναι μόνο αυτό. Και εννοώ ότι δεν είναι μόνο το e-shop. Σαφώς θα με προσελκύσει  ένας χώρος που ενδιαφέρεται και ενδιαφέρει και μένα να στεγάσει τη συλλογή μου οπότε του δίνεται αυτή η δυνατότητα. Θα ήθελα όμως η δημιουργία μου  να φεύγει από μένα απευθείας, γι αυτό και κάνω αυτό το e-shop. Και φυσικά να περάσει και εκτός Ελλάδος.  

•Φυσικά δε μιλάμε για παραγωγή ενός τέτοιου κοσμήματος…

Δεν μπορεί να γίνει γιατί είναι χειροποίητο. Κάποιες διαδικασίες του γίνονται από μικρές , πάντα, ελληνικές βιοτεχνίες και πολύ μεγάλο μέρος της διαδικασίας γίνεται από μένα την ίδια. Η τελική επιμέλεια δηλαδή και η αξιολόγηση της ποιότητας είναι από μένα και μόνο. 

•Χώρος και αισθητική χώρου…. Πως μπορεί να πείσεις ένα μελλοντικό πελάτη ότι κάτι μπορεί να γίνει άκρως εντυπωσιακό με απλές λιτές γραμμές;

Δεν ξέρω αν μπορείς να τον πείσεις στην Ελλάδα. Εμένα αυτό με οδήγησε στο design. Δηλαδή κάποια στιγμή κουράστηκα να προσπαθώ να πείσω κάποιον για το τι είναι ωραίο, τι ταιριάζει, τι είναι αρμονικό και είπα θα κάνω κάτι έτσι όπως ακριβώς το σκέφτομαι και θέλω και όποιος το δει και του αρέσει θα μπορεί να το έχει. Γιατί δυστυχώς η έννοια του design στην Ελλάδα είναι λίγο παρεξηγημένη. Θεωρείται  πολυτέλεια. Κάτι σαν περιττό έξοδο. Να το απολαύσει δε κάποιος που έχει οικονομική ευχέρεια. Αλλά δεν είναι έτσι. Η αισθητική στην καθημερινότητά μας  βοηθάει να ανταπεξέλθουμε καλύτερα στις δυσκολίες  και ενδεχομένως στις περίεργες καταστάσεις που όλοι περνάμε αυτή την περίοδο. Και δεν νομίζω ότι είναι πολυτέλεια. Θέλει μόνο παιδεία. 

•Αυτή η εποχή σίγουρα όμως όπως την περιγράψατε έχει επηρεάσει και αυτό πολύ…

Σίγουρα αλλά από την άλλη κάνει καλό. Εμένα ας πούμε η διακοπή των μεγάλων project s μου άφησε το χρόνο να ασχοληθώ περισσότερο και να κάνω αυτό που παρουσιάζω μέσα από  το aumorfia… 

•Θα μπορούσε κάποιος να ανακαινίσει ένα σπίτι με λίγα χρήματα;

Ναι θα μπορούσε και το λέω πάντα αυτό.  Αρκεί να είναι ανοιχτό το μυαλό του και να δέχεται νέες ιδέες. Εμείς ξεκινήσαμε όλη αυτή την άνθιση τα τελευταία χρόνια που μας οδήγησε και στην κρίση με μια τάση να μιμηθούμε το ιταλικό design που φυσικά απαιτεί και πολλά χρήματα για να εφαρμοστεί. Οι περισσότεροι λοιπόν ζητάνε αυτού του είδους το design αλλά με λίγα χρήματα. Αυτό δε γίνεται. Και ίσως θα ‘έπρεπε να κάνουμε κάτι καινούριο που κάνει η Τουρκία δίπλα μας που έχει αναπτύξει ένα design το οποίο είναι μια μίξη δυτικού και ανατολικού. Εμείς αυτό δεν το κάναμε ποτέ. Πάντα μιμούμαστε. 

 

 

•Να έρθουμε και λίγο στο χώρο που βρισκόμαστε. Στην Λευκάδα δηλαδή…

 

Στην Λευκάδα έρχομαι 13 χρόνια και περνάω σχεδόν τέσσερις μήνες το χρόνο εδώ. Σκοπεύω δε να περνάω και περισσότερο χρόνο εδώ. Που σημαίνει ότι έχω δρομολογήσει έτσι τα πράγματα ώστε να δουλεύω αυτήν μου την επιχείρηση και από την Λευκάδα. Δηλαδή κάποιο χρόνο τα aumorfia κατασκευάζονται και στην Λευκάδα. 

•Πως θα χαρακτηρίζατε λοιπόν τη σύγχρονη πόλη ;

Βάλατε σωστά το ερώτημα μια και η παλιά πόλη δε θέλει χαρακτηρισμούς. Είναι αυτό που είναι και καλά θα κάνει να το διατηρήσει. Και να το διατηρήσει όχι μόνο βασιζόμενη στην ώχρα και τα πράσινα παράθυρα που είναι το δεδομένο. Δεν είναι αυτό το ζητούμενο. Γιατί γίνονται και τέρατα με ώχρα και με πράσινα παράθυρα. Για τη νέα πόλη τι να πω… Είναι μια άναρχη πόλη, χωρίς δομή, χωρίς πολεοδομικό σχεδιασμό, χωρίς κτίρια με συγκεκριμένη αισθητική. Υπάρχουν φυσικά και λαμπρές εξαιρέσεις αλλά ο βασικός γνώμονας ήταν προφανώς ότι χτίζουμε πολυκατοικίες για να πουλήσουμε. Και βάση αυτού δεν μπορείς να κάνεις και πολλά πράγματα….

•Δηλαδή πιστεύετε ότι δεν θα μπορούσαν να γίνουν παρεμβάσεις έτσι όπως είναι τώρα η πόλη;

Δυσκολεύομαι να πω γιατί έχω κάνει κάποια μικρά πράγματα στην Λευκάδα και έχω αντιμετωπίσει δυσκολίες.  Δεν προστατεύουμε ένα τόπο βάζοντας δικλίδες για κάποια πράγματα και αφήνουμε να περάσουν κάποια άλλα που δημιουργούν εκτρώματα…

•Ένα κτίριο  που σου αρέσει στην Λευκάδα;

Μου αρέσουν σίγουρα πολλά κτίρια στην παλιά πόλη. Για μένα το πιο εντυπωσιακό κτίριο στην πόλη είναι αυτό του ΤΑΟΛ στο Κάστρο. Αυτό το κτίριο για μένα θα μπορούσε να είναι το έμβλημα της Λευκάδας και είναι παρατημένο. Θα μπορούσε να γίνει πολλά . Έχει δίπλα του και αυτό το περίπτερο του ΕΟΤ που είναι της κλασσικής στρογγυλής  αισθητικής που δεν θα το πείραζα ποτέ αλλά θα το αναστήλωνα. Το ίδιο θα έκανα και για το κτίριο του ΤΑΟΛ που θα μπορούσε να γίνει πάρα πολλά πράγματα. Μπορεί να γίνει από boutique hotel που να έχει και πολυχώρο , χώρο ακόμη και για μεγάλες διοργανώσεις, μέχρι ότι άλλο μπορεί κάποιος να φανταστεί.  Θα μπορούσε να είναι ο ωραιότερος χώρος του νησιού… 

Επίσης   πάντα με εντυπωσίαζε το κτίριο Μαμαλούκα , αυτό που σήμερα είναι το café ¨χάρτες¨…  Είναι ένα  χαρακτηριστικό δείγμα επτανησιακής αρχιτεκτονικής  που ταιριάζει  απόλυτα σε αυτό τον τόπο. Μου αρέσει δε που έγινε café του ταιριάζει…