ΠΟΛΙΤΙΚΗ

Γιατί η Κίνα θέλει την Ελλάδα στο project One Belt – One Road

Την πρόθεση της Κίνας να εμβαθύνει περαιτέρω τη στρατηγική συμμαχία που έχει αναπτύξει με την Ελλάδα εξέφρασε ο Κινέζος πρέσβης της Λ.Δ. Κίνας στην Αθήνα, Zou Xiaoli, σε συνάντηση που είχε με τον υπουργό Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής Παναγιώτη Κουρουμπλή.

Είναι τόση μάλιστα η πίστη της κινεζικής κυβέρνησης σε αυτό το project, που σύμφωνα με τον Κινέζο πρέσβη η πορεία ενίσχυσής του δεν θα ανακοπεί σε καμία περίπτωση.

Πιο συγκεκριμένα, όπως είναι σε θέση να γνωρίζει η «Ν», ο κ. Zou Xiaοli μίλησε με μεγάλη θέρμη για το project «One Belt – One Road», το οποίο περνάει κυριολεκτικά μέσα από την Ελλάδα (λιμάνια και σιδηρόδρομος) για να φτάσει στην υπόλοιπη Ευρώπη. Θέλοντας προφανώς να φέρει ένα ζωντανό παράδειγμα, και αφού εξέφρασε την αισιοδοξία του για την πορεία των σινο-αμερικανικών σχέσεων, δήλωσε, σύμφωνα με τις ίδιες πληροφορίες, ότι οι οποιεσδήποτε εξελίξεις στις σχέσεις των δύο αυτών χωρών δεν θα ανακόψουν την επιλογή της Κίνας για περαιτέρω ενίσχυση της συνεργασίας της με την Ελλάδα και φυσικά την Ευρώπη.

Ο Κινέζος πρέσβης αναφέρθηκε αναλυτικά στην πρωτοβουλία «One Belt – One Road» με τη συμμετοχή άνω των 100 χωρών και την υπογραφή με 50 από αυτές μνημονίων συνεργασίας. Με την πρωτοβουλία αυτή επιχειρείται η στρατηγική διασύνδεση της Κίνας με την ευρύτερη περιοχή της Ευρώπης. Περιλαμβάνει τόσο τη χερσαία διασύνδεση (1ος Πυλώνας) της Κίνας με την Κεντρική Ευρώπη όσο και τη διά θαλάσσης διασύνδεση (2ος Πυλώνας) μέσω της Μεσογείου, καθιστώντας τη χώρα μας στρατηγικό σημείο αναφοράς του παγκόσμιου διαμετακομιστικού εμπορίου, με επίκεντρο τον Πειραιά.

Επιπλέον, ο κ. Zou Xiaoli εστίασε και στην προγραμματισμένη σύνοδο αρχηγών κρατών των εμπλεκόμενων χωρών, τον Μάιο του 2017, για τη διαμόρφωση τριετούς προγράμματος δράσεων, σε διμερές επίπεδο. Το πρόγραμμα θα εστιάζει σε θέματα συνδεσιμότητας (connectivity) και στο πλαίσιο αυτού η ναυτιλία θα διαδραματίσει πρωτεύοντα ρόλο.

Οι ελληνικές προτεραιότητες

Την επί της αρχής θετική του προσέγγιση στις δύο βασικές προτεραιότητες που έχει θέσει η ελληνική πλευρά, εξέφρασε ο Κινέζος πρέσβης κατά τη διάρκεια της συνάντησης που είχε με τον υπ. Ναυτιλίας. Όπως του είχε επισημάνει ο κ. Κουρουμπλής, αυτές είναι η ενίσχυση της ναυπηγοεπισκευής στην Ελλάδα και η προώθηση του ελληνικού ναυτιλιακού εξοπλισμού στα κινεζικά ναυπηγεία.

Πιο συγκεκριμένα ο υπουργός ζήτησε να υποστηριχθεί ο τομέας της ναυπηγοεπισκευής στον Πειραιά, υπό το πρίσμα ιδίως της υιοθέτησης αναβαθμισμένων περιβαλλοντικών και κατασκευαστικών προτύπων των πλοίων μέσω του ΙΜΟ. Επιπρόσθετα, απέδωσε προτεραιότητα στην προώθηση ελληνικών προϊόντων ναυτιλιακού εξοπλισμού σε ελληνόκτητα πλοία που κατασκευάζονται στα κινεζικά ναυπηγεία, κάνοντας ειδική μνεία στις πλέον των 120 παραγγελιών νεότευκτων πλοίων όλων των ειδών (πχ. φορτηγά πλοία, δεξαμενόπλοια μεταφοράς αργού πετρελαίου και παραγώγων πετρελαίου, containers), που ναυπηγήθηκαν στα ναυπηγεία της Κίνας το προηγούμενο έτος.

Αναφορικά με τις επενδύσεις, ο Κινέζος πρέσβης έδωσε προτεραιότητα στο επενδυτικό πρόγραμμα της εταιρείας COSCO, με επίκεντρο το λιμάνι του Πειραιά, ενώ στάθηκε και στην αναμενόμενη αύξηση των ροών Κινέζων τουριστών, δεδομένης της επέκτασης του τερματικού σταθμού κρουαζιερόπλοιων (cruise terminal) σε συνδυασμό με την επικείμενη έναρξη της αεροπορικής σύνδεσης Αθήνας-Πεκίνου.

Η ναυπηγοεπισκευή και η πλωτή δεξαμενή

Την πλωτή δεξαμενή των 80.000 τόνων περιμένει να παραλάβει ο Οργανισμός Λιμένος Πειραιά Α.Ε. μέχρι το τέλος του 2017. Η δεξαμενή αρχικά αναμενόταν να φτάσει στη χώρα μας τον Μάιο, αλλά τελικά μάλλον θα καταπλεύσει το φθινόπωρο.

Ωστόσο, το μεγάλο στοίχημα για την εταιρεία, που πλέον είναι θυγατρική της Cosco, είναι η μεγάλη δεξαμενή των 300.000 τόνων, που οι Κινέζοι επιθυμούν να τη στήσουν στην Ψυττάλεια, αφού μόνο εκεί υπάρχει επαρκής χώρος για να εγκατασταθεί.

Στόχος όλων των πλευρών είναι να αποτελέσει η χώρα το βασικό κέντρο επισκευής πλοίων σε όλη τη Μεσόγειο. Ωστόσο, προκειμένου να επιτευχθεί ο στόχος θα πρέπει να πάρουν μπρος και τα τρία μεγάλα ναυπηγεία της χώρας (Σκαραμαγκάς, Ελευσίνα, Νεώριο), που σήμερα αντιμετωπίζουν δυσθεώρητα οικονομικά και διοικητικά προβλήματα.

Οι πληροφορίες αναφέρουν ότι η ελληνική κυβέρνηση καταβάλλει προσπάθειες να βρει στρατηγικούς επενδυτές για τα ναυπηγεία αυτά, αλλά και να λύσει τον «γόρδιο δεσμό» στα ναυπηγεία Σκαραμαγκά.

«Διπλωματικό γαϊτανάκι» με την Ε.Ε.

Πιο συγκεκριμένα, αυτή την περίοδο βρίσκεται σε εξέλιξη ένα «διπλωματικό γαϊτανάκι» ανάμεσα στην ελληνική κυβέρνηση και την Ευρωπαϊκή Επιτροπή προκειμένου να βρεθεί η καλύτερη δυνατή λύση ώστε να «απελευθερωθούν» τα ναυπηγεία Σκαραμαγκά από τον αποκλεισμό που τους έχει επιβληθεί στις εμπορικές εργασίες μέχρι το 2025. Σήμερα, τα ναυπηγεία μπορούν να κάνουν εργασίες μόνο για λογαριασμό του Πολεμικού Ναυτικού της χώρας.

Στόχος της κυβέρνησης είναι να «ανοίξουν» τα ΕΝΑΕ προκειμένου να αναζητηθεί και στρατηγικός εταίρος, αν δεν βρεθεί κανένα σημείο συνεννόησης με τη σημερινή ιδιοκτησία. Σημειώνεται ότι οι δύο πλευρές (κυβέρνηση και ΕΝΑΕ) βρίσκονται σε τριπλή δικαστική διαμάχη (διαιτησία). Η πλευρά της ιδιοκτησίας απαιτεί περισσότερα από 1 δισ. ευρώ αποζημιώσεις για αθέτηση συμφωνίας στο διεθνές διαιτητικό δικαστήριο, ενώ έχει καταφύγει και στον αντίστοιχο θεσμό των Ηνωμένων Εθνών στη Νέα Υόρκη. Από την πλευρά του το ελληνικό Δημόσιο έχει καταφύγει και αυτό στο διεθνές διαιτητικό δικαστήριο, χωρίς όμως ακόμα να έχει διασαφηνιστεί το ύψος των απαιτήσεών του. Σημειώνεται πάντως ότι για να αρθεί ο αποκλεισμός μέχρι το 2025, σύμφωνα με την απόφαση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής θα πρέπει η καταβληθεί από τα ναυπηγεία στο ελληνικό Δημόσιο ποσό ύψους 530 εκατ. ευρώ περίπου, που αφορά παράνομες επιδοτήσεις στις αρχές της προηγούμενης δεκαετίας.

Ο «πρώτος γύρος» πάντως αναμένεται να ολοκληρωθεί τον προσεχή Μάρτιο, με την αγορά να δίνει τον «πρώτο λόγο» στην πλευρά των ναυπηγείων.

Πηγή:  Από την έντυπη έκδοση 

Του Αντώνη Τσιμπλάκη