Το άγχος των εξετάσεων και οι επιπτώσεις του στον οργανισμό

Μια ανάσα πριν από την έναρξη των Πανελληνίων εξετάσεων και όλοι οι υποψήφιοι, είτε είναι καλοί μαθητές είτε όχι, κατακλύζονται από συναισθήματα αγωνίας και άγχους. Το πολύ διάβασμα σε συνδυασμό με την έντονη επιθυμία να δρέψουν τους καρπούς της προσπάθειας τους, προκαλεί πανικό και στρες.  Η αντίδραση αυτή είναι φυσιολογική. Κάποιοι άνθρωποι βιώνουν το άγχος σε μεγάλο βαθμό, ενώ κάποιοι άλλοι λιγότερο, με τις εκδηλώσεις του να ποικίλλουν. Το άγχος πριν από την έναρξη οποιαδήποτε εξέτασης πηγάζει από τον φόβο της αποτυχίας και αν κανείς είναι σε θέση να το κατανοήσει αυτό, τότε έχει κάνει ένα σημαντικό βήμα προκειμένου να το διαχειριστεί αρχικά και κατόπιν να το αποβάλλει.

Τα συμπτώματα του άγχους διακρίνονται σε τρία επίπεδα: στο σωματικό, στο συναισθηματικό και στο συμπεριφορικό.

Όσον αφορά στα σωματικά συμπτώματα, συνήθως παρατηρείται ο έντονος πονοκέφαλος, η αύξηση της αρτηριακής πίεσης, η εφίδρωση, η ταχυκαρδία, οι ορμονικές δυσλειτουργίες, η αϋπνία, η συχνοουρία, ο πόνος στην κοιλιά και οι κρίσεις πανικού.

Στο συναισθηματικό επίπεδο απαντώνται συχνά αρνητικά συναισθήματα όπως ο θυμός, το αίσθημα της αποτυχίας, η απογοήτευση, η αδυναμία συγκέντρωσης, η εμφάνιση αρνητικών σκέψεων και η καταθλιπτική διάθεση.

Στα συμπεριφορικά συμπτώματα κατατάσσονται ο εκνευρισμός, η επιθετικότητα, η ευερεθιστότητα και η υπερβολική διάθεση για φαγητό, αλκοόλ ή κάπνισμα.

Οι αιτίες εμφάνισης των παραπάνω αγχωτικών συμπτωμάτων κατά την εξεταστική περίοδο πηγάζουν κυρίως από τον φόβο της αποτυχίας που συνδέεται με συναισθήματα χαμηλής αυτοεκτίμησης, από τον φόβο της απογοήτευσης των σημαντικών άλλων που σχετίζεται με την ανάγκη ανάδειξης της αξίας των υποκειμένων στον περίγυρο τους, καθώς και με την θέσπιση μη ρεαλιστικών στόχων που απορρέουν από τις υψηλές προσδοκίες των υποψηφίων.

Προκειμένου κανείς να μπορέσει να διαχειριστεί το άγχος που βιώνει και να αισθανθεί κάποια ανακούφιση υπάρχουν κάποιες πολύτιμες συμβουλές, όπως:

1) Το βασικό καύσιμο του εγκεφάλου είναι η γλυκόζη, οπότε για να λειτουργήσει όσο πιο αποδοτικά γίνεται θα πρέπει τα επίπεδα του ζαχάρου στο αίμα να παραμένουν σταθερά.

2) Είναι απαραίτητα τα 5 γεύματα ημερησίως, (τα τρία βασικά: πρωινό, μεσημεριανό, βραδινό και τα δύο σνακ: δεκατιανό, απογευματινό), ενώ το κάθε γεύμα θα πρέπει να απέχει από το άλλο περίπου τρεις ώρες.

3) Το πρωινό να είναι πλούσιο, το μεσημεριανό μια κανονική μερίδα και το βραδινό να είναι σχετικά ελαφρύ και να καταναλώνεται περίπου δυο ώρες  πριν από τον ύπνο για να αποφευχθούν οι διαταραχές σε αυτόν.

4) Η μαύρη σοκολάτα μπορεί να ενισχύσει την μνήμη ενώ παράλληλα συμβάλλει και στην μείωση του άγχους.

5) Τα φρούτα, οι ξηροί καρποί και η κατανάλωση μεγάλης ποσότητας νερού, είναι απαραίτητα καθώς προσφέρουν ενέργεια.

6) Να αποφεύγονται οι καφέδες και το τσάι, διότι περιέχουν καφεΐνη που προκαλεί εκνευρισμό, ένταση, αϋπνίες αλλά και διούρηση με αποτέλεσμα την αφυδάτωση.

7) Ημερησίως, έως 7 ώρες ύπνου είναι απαραίτητες για την καλύτερη δυνατή απόδοση.

8) 1 ώρα περπάτημα την ημέρα είναι απαραίτητη για την αλλαγή παραστάσεων και την χαλάρωση.

9) Μετά από μία ώρα διάβασμα να υπάρχει ένα δεκάλεπτο διάλειμμα.

Μια μικρή ή μεγάλη αποτυχία δεν σηματοδοτεί και το τέλος του κόσμου. Φυσικά και η ζωή συνεχίζεται μετά τις εξετάσεις. Ο βασικός ρόλος της εκπαίδευσης είναι να διαμορφώσει ανθρώπους που θα είναι σε θέση να προσαρμόζονται στις διάφορες κοικωνικοπολιτικές αλλαγές, διαμορφώνοντας παράλληλα ένα καλό βιοτικό επίπεδο.

 

Πηγή: medlabnews.gr

About Lefkada Press

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*