ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ

Τοποθέτηση Κ. Δρακονταειδή κατά τη ψήφιση του Προϋπολογισμού του Δήμου έτους 2011.

Η τοποθέτηση αυτή δεν αφορά το τεχνικό κομμάτι του προϋπολογισμού, αλλά το πολιτικό. 1. Η διαδικασία κατάθεσης του προϋπολογισμού είναι απαράδεκτη. Ψηφίστηκε στην Οικονομική Επιτροπή χωρίς τα μέλη να τον έχουν διαβάσει, αφού εκείνη τη στιγμή τον είδαν για πρώτη φορά. Το ίδιο προφανώς έγινε στην Εκτελεστική Επιτροπή που προηγήθηκε η συνεδρίασή της. 2. Δεν υπάρχει εισηγητική έκθεση. Οι προϋπολογισμοί, πρέπει να συνοδεύονται από εισηγητική έκθεση, ώστε να φαίνεται η πολιτική κατεύθυνση και να μην είναι απλώς ένα πολυσέλιδο κείμενο με εκατοντάδες κωδικούς, που για τους περισσότερους από τους συμβούλους είναι δύσκολο να κατανοηθεί. 3, Η συμμετοχή των πολιτών και των φορέων στη σύνταξή του. Ο προϋπολογισμός δεν είναι μια τυπική τεχνοκρατική διαδικασία, αλλά μια ουσιαστική πολιτική – συμμετοχική διαδικασία. Αυτό μπορεί να επιτευχθεί, με τη συμβολή των ίδιων των πολιτών και των φορέων τους, μέσα από συγκεντρώσεις-συνελεύσεις (κατά δημοτικό διαμέρισμα και στην πόλη), όπου οι ίδιοι θα κάνουν τις προτάσεις τους. Έτσι, προτείνουμε το λεγόμενο ΣΥΜΜΕΤΟΧΙΚΟ ΠΡΟΫΠΟΛΟΓΙΣΜΟ. Αυτού του τύπου η συμμετοχική διαδικασία, ξεκίνησε να εφαρμόζεται στη Βραζιλία(Πόρτο Αλέγκρε) και έχει επεκταθεί σε πολλές ευρωπαϊκές πόλεις μεγαλύτερες (Σεβίλλη, Λονδίνο κ.α.) και μικρότερες, αλλά και σε ορισμένους δήμους στη χώρα μας. Είναι μια πρόταση που τέσσερα χρόνια τώρα επαναλαμβάναμε στο προηγούμενο Δ.Σ., αλλά που ποτέ η τότε Δημοτική Αρχή δεν υιοθέτησε. 4. Είναι φανερό ότι η πολιτεία δεν ανταποκρίνεται στις πραγματικές οικονομικές ανάγκες των Δήμων. Τους οφείλει αρκετά δις ευρώ, τα οποία δεν αποδίδει, στο όνομα των δήθεν οικονομικών δυσκολιών, οι οποίες ποτέ δεν φαίνεται να τελειώνουν. Θυμίζουμε ότι μόνο στο Δήμο Λευκάδας από τα παρακρατηθέντα της περιόδου 1997-2003 οφείλονται από την πολιτεία, πάνω από 10.000.000 ευρώ. Όταν στην Ευρώπη δίνεται στην Αυτοδιοίκηση κατά μέσον όρον το 11,5% του Προϋπολογισμού, στην Ελλάδα δίνονταν το 3.4%, και το οποίο φέτος φθάνει δε φθάνει το 3%. Τίποτα στην πράξη δεν έχει γίνει στην κατεύθυνση αγωνιστικής διεκδίκησης αυτών των ποσών, από τη μεριά του Δήμου ούτε όμως από την ΚΕΔΚΕ. Όλα ξεκινούν από την πολιτική αντίληψη, που διαχρονικά έχουν οι κυβερνήσεις, για ένα κράτος συγκεντρωτικό, που θέλει τους δήμους υποχείριό του και τους Δημάρχους επαίτες των κομματαρχών. Έτσι τους βολεύει. Η ευκαιρία που δόθηκε για να πάμε σε ριζοσπαστικές αλλαγές, μέσω της διοικητικής μεταρρύθμισης του «Καλλικράτη», χάθηκε. Εμείς απλώς επισημαίνουμε ότι το πρόβλημα δεν θα λυθεί με μερεμέτια, αλλά με ανατροπές που θα έχουν στόχευση και περιεχόμενο.   5. Ο προτεινόμενος προϋπολογισμός κάθε άλλο παρά αναπτυξιακός είναι. Στη βάση ποιού σχεδίου άλλωστε, αφού όπως αναφέραμε δεν υπάρχει ούτε καν εισηγητική έκθεση, πολύ περισσότερο Επιχειρησιακό Πρόγραμμα. 6. Ενίσχυση των συγχωνευόμενων νομικών προσώπων από τον προϋπολογισμό, με στόχο να μην περιοριστούν οι παρεχόμενες υπηρεσίες, αλλά αν είναι δυνατό να διευρυνθούν. Πρέπει να τονιστεί ότι σε περίοδο βαθιάς κρίσης, η Τ.Α. έχει σημαντικό ρόλο να παίξει  υπερασπιζόμενη αυτό που εμείς ονομάζουμε κοινωνικό μισθό. 7. Ο φετινός προϋπολογισμός είναι πλασματικός Τα προηγούμενα χρόνια υποστηρίζαμε με βάση τα απολογιστικά στοιχεία των προϋπολογισμών ότι αυτοί είναι εικονικοί και πλασματικοί. Τα διαχρονικά στοιχεία επιβεβαιώνουν αυτήν την πραγματικότητα. Πιο συγκεκριμένα ● Προβλέπεται έσοδα από το πρόγραμμα «ΕΛΛΑΔΑ 2004» ύψους 1,249.000. Πως σας προκύπτει; ● Προβλέπεται έσοδα από επί των ακαθαρίστων εσόδων (ξενοδοχεία, ενοικιαζόμενα καφετέριες 410.000 ευρώ για όλο το Δήμο. Το 2010 στον πρώην Δήμο Λευκάδας βεβαιώθηκαν (δεν εισπράχθηκαν) 83.524 ευρώ επί προϋπολογισθέντων 220.000. Δηλαδή 38%.   Τα προβλεπόμενα έσοδα του 2007, είχαν προϋπολογισθεί σε 32.054.712,09 ευρώ και τα τελικώς βεβαιωθέντα ήταν 11.960.580,59 ευρώ, δηλαδή το 38%. Τα προβλεπόμενα έσοδα του 2008, είχαν προϋπολογισθεί σε 28.127.680,93 και τα τελικώς βεβαιωθέντα είναι 15.241.873,77 ευρώ, δηλαδή το 54%. Η απορρόφηση του προγράμματος Θησέας, μόλις έφθασε στο 11%. Τα προβλεπόμενα έσοδα του 2009, είχαν προϋπολογισθεί σε 24.406.629,09 και τα τελικώς βεβαιωθέντα είναι 15.800.994,19 ευρώ, δηλαδή το 65%. Η απορρόφηση του προγράμματος Θησέας, έφθασε στο απαράδεκτο ποσοστό του 17%. Τα προβλεπόμενα έσοδα του 2010 είχαν προϋπολογισθεί σε 16.839.894.79 ευρώ, 8. Η είσπραξη των ανταποδοτικών τελών, είναι επιεικώς απαράδεκτη. Πιο συγκεκριμένα για τον πρώην Δήμο Λευκάδας, η είσπραξη των τελών ύδρευσης έφθασε στο 29% (177.136 ευρώ) των προϋπολογισθέντων (615.000 ευρώ) το 2009 και  Η είσπραξη των τελών αποχέτευσης στο 52% (182.106 ευρώ) των προϋπολογισθέντων (350.000 ευρώ).   Υπάρχει σαφέστατα γενικότερο πρόβλημα σε ότι αφορά την είσπραξη εσόδων, με αποτέλεσμα να χάνονται χρήματα, π.χ. ►  Τέλη ύδρευσης ● Προβλέπετε είσπραξη από τέλη ύδρευσης 1.180.000 για όλο το Δήμο. Για τον πρώην Δήμο Λευκάδας 571,000 ευρώ. Τα απολογιστικά στοιχεία για τον πρώην Δήμο Λευκάδας λένε ότι η είσπραξη των τελών ύδρευσης έφθασε στο 29% (177.136 ευρώ) των προϋπολογισθέντων (615.000 ευρώ) το 2009 και η είσπραξη των τελών αποχέτευσης στο 52% (182.106 ευρώ) των προϋπολογισθέντων (350.000 ευρώ). Για να επιτευχθούν τέτοιοι στόχοι χρειάζονται συγκεκριμένα δράσεις και μέτρα που αφορούν την οργάνωση των υπηρεσιών. ► Τέλη κοινόχρηστων χώρων Τα επίσημα στοιχεία της οικονομικής υπηρεσίας του Δήμου, για τις εισπράξεις του πρώην Δήμου Λευκάδας από τους κοινόχρηστους χώρους, είναι αποκαλυπτικά.   Τα παραθέτουμε παρακάτω:   ΤΕΛΟΣ ΧΡΗΣΗΣ ανά τετραγωνικό μέτρο που χρεώνει ο πρώην Δήμος Λευκάδας (ισχύει από το 2003) Κεντρική Αγορά          Κεντρική Πλατεία             Α. Σικελιανού 23,5 €/τ.μ.                   26,5 €/τ.μ.                       25,0 €/τ.μ. ……………………………………………………………………………………………………………………….. ΣΥΝΟΛΟ ΕΙΣΠΡΑΧΘΕΝΤΩΝ ΑΠΟ ΤΟ ΠΡΩΗΝ ΔΗΜΟ ΛΕΥΚΑΔΑΣ, ΕΤΗΣΙΩΣ, ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΚΜΙΣΘΩΣΗ ΚΟΙΝΟΧΡΗΣΤΩΝ ΧΩΡΩΝ 2007                    2008                          2009 61820,62 €             48077,51 €                  52173,54 € -22,2% από το 2007       -16,7% από το 2007   Τα στοιχεία αυτά δείχνουν, με τον πιο γλαφυρό τρόπο, τι πόρους χάνει ο Δήμος, διότι τα ποσά που εισπράττει, προφανέστατα, είναι πολύ μικρά. Αυτό γίνεται επειδή: α) οι χώροι που εκμισθώνει είναι πολύ λιγότεροι, από αυτούς που στην πραγματικότητα καταλαμβάνονται. β) το μίσθωμα που εισπράττει, από καταστήματα που έχουν κλείσει κοινόχρηστους χώρους, είναι ίδιο με αυτό που εισπράττει για τους ανοικτούς. Π.χ. κάποιος που κλείνει με τζαμαρία κοινόχρηστο χώρο 50 τ. μ. και λειτουργεί ως κλειστός χώρος 12 μήνες το χρόνο, πληρώνει ετησίως 1250 ευρώ, δηλαδή 104 ευρώ το μήνα!!! Το ίδιο πληρώνει και κάποιος, για τον αντίστοιχο χώρο, που βγάζει απλώς τα τραπέζια του στο πεζοδρόμιο πέντε μήνες το χρόνο!!! γ) δεν εισπράττονται όλα τα μισθώματα, από όσους τα οφείλουν. δ) οι τιμές μίσθωσης που αναφέρονται παραπάνω, είναι οι ίδιες από το 2003. ► Παραλίες. Η κατάσταση σε ότι αφορά την είσπραξη (αλλά και την εικόνα τους) είναι απαράδεκτη. Να αξιοποιηθούν, στα πλαίσια του υπάρχοντος θεσμικού πλαισίου. Κάποιες από αυτές να τις διαχειρίζεται απ’ ευθείας ο Δήμος, ώστε να εισπράττονται περισσότερα έσοδα. Φέτος από μισθώματα αιγιαλού προβλέπετε 150.000 για όλο το Δήμο, όταν πέρυσι ο πρώην Δήμος Λευκάδας βεβαίωσε 67.000, ανεξάρτητα του τι εισέπραξε. Δείτε την αντίφαση. ► Πάρκινγκ. Δεν προβλέπει έσοδα. ► Μελέτη για τουριστικά περίπτερα. Ενδεικτικά αναφέρουμε Πόρτο Κατσίκι, Γιαλός, κ.λπ. ► Ιχθυοτροφεία, , , κ.λπ.. Δεν προτείνετε τίποτα, σαν να μην υπάρχουν. Θα μπορούσε και έσοδα να αποφέρει και φθηνότερο ψάρι να αγοράζουν οι Λευκαδίτες και να προστατευθεί καλύτερα.   Δείγμα της αντίληψής της για το πρόβλημα της είσπραξης, έδωσε η Δημοτική Αρχή χαρίζοντας τις προσαυξήσεις στους μεγαλοοφειλέτες, πριν ένα μήνα.   9. Αντίστοιχα, υπάρχει πρόβλημα και στις δαπάνες. Είναι αναγκαία η μείωση των δαπανών μέσω του εξορθολογισμού τους. Κάτι τέτοιο μπορεί να επιτευχθεί με την καλύτερη οργάνωση των υπηρεσιών του Δήμου. ► με οργανωμένες υπηρεσίες πετυχαίνεις, μεγαλύτερη είσπραξη εσόδων, άρα και μεγαλύτερη δυνατότητα υλοποίησης έργων. με καλύτερη οργάνωση της Τεχνικής Υπηρεσίας, εξοικονομείς χρήματα από την σύνταξη μελετών, που σήμερα αναθέτονται σε ιδιωτικά μελετητικά γραφεία. Προτείνουμε: ◘  Δημιουργία Δημοτικής Επιχείρησης Ύδρευσης Αποχέτευσης, την οποία φαίνεται ότι απεμπολείτε με τη διάθεσή σας για παραχώρηση στην ιδιωτική ΕΥΔΑΠ, της συνολικής διαχείρισης της ύδρευσης και της αποχέτευσης. ◘  Οργάνωση ηλεκτρονικής αποθήκης. Δημιουργία πρατηρίου καυσίμων, εντός του Δήμου. Φέτος προϋπολογίζονται σε 280.000 ευρώ οι δαπάνες για καύσιμα. Μπορεί το οικονομικό όφελός, με τη δημιουργία πρατηρίου μέσα στο Δήμο, να είναι της τάξης του 20-30%. ◘  Δημιουργία τμήματος συντήρησης οχημάτων, κ.λ.π. Τέλος προτείνουμε: Την κοινωνικοποίηση του προϋπολογισμού του Δήμου. Να συνταχθεί δηλαδή ξεχωριστός προϋπολογισμός, για τις ανταποδοτικές υπηρεσίες του. 10. Το κονδύλιο για πολιτισμό – αθλητισμό είναι 230.000 ευρώ (80.000 + 150.000). Κατά την γνώμη μας είναι μικρό. Για όλους αυτούς τους λόγους, στη ψηφοφορία, θα καταψηφίσουμε τον προϋπολογισμό, εκτός από το κομμάτι που αφορά, τα έξοδα μισθοδοσίας των εργαζομένων και τις λειτουργικές δαπάνες.