ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ

Δύο ερωτήσεις του βουλευτή Σπύρου Μαργέλη

Ερώτηση για την γραφειοκρατία και την ανάπτυξη Πέμπτη 03 Μαρτίου 2011 Τον περιορισμό της γραφειοκρατίας για την σύσταση νέων επιχειρήσεων με σκοπό την ενίσχυση της επιχειρηματικότητας, την δημιουργία νέων επενδύσεων και κατ΄ επέκταση την γενικότερη οικονομική ανάπτυξη, ζητά ο βουλευτής του νομού μας σε ερώτηση που κατέθεσε στις 3/3/2011 μαζί με άλλους 34 βουλευτές του ΠΑΣΟΚ προς τον Υπουργό Περιφερειακής Ανάπτυξης και Ανταγωνιστικότητας. Το πλήρες κείμενο της ερώτησης έχει ως εξής: Η γραφειοκρατία και οι γραφειοκρατικές διαδικασίες αποτελούν το μεγαλύτερο εχθρό της ανάπτυξης ενός κράτους. Αποτελούν εχθρό της υγιούς και ανταγωνιστικής επιχειρηματικότητας, της εξωστρέφειας και της διαφάνειας αλλά και της καθημερινότητας του πολίτη. Το σύστημα λειτουργεί με τέτοιον τρόπο ώστε εκατοντάδες γραφειοκρατικές διαδικασίες να ταλαιπωρούν τις επιχειρήσεις, τους πολίτες, την κοινωνία, την οικονομία. Η έκδοση μιας απλής άδειας ή ενός πιστοποιητικού προκαλεί εκνευρισμό και ταλαιπωρία, χάσιμο πολύτιμου χρόνου αλλά και διοικητικό κόστος για την οικονομία και τα δημόσια ταμεία. Η γραφειοκρατία ταλαιπωρεί τους πολίτες σε κάθε τους βήμα, τις επιχειρήσεις ακόμη περισσότερο. Αποτελεί το νούμερο έναν εχθρό της ιδιωτικής πρωτοβουλίας και της επιχειρηματικής δραστηριότητας. Παρόλο που έχει σημειωθεί πρόοδος στην χώρα μας, ειδικά τον τελευταίο χρόνο, σχετικά με το μέσο όρο και το κόστος για την έναρξη μιας εταιρείας, τα δεδομένα παραμένουν αρνητικά. Συγκεκριμένα και σύμφωνα με έκθεση της Παγκόσμιας Τράπεζας ‘’Doing Business 2010’’, στην χώρα μας απαιτούνται 15 ημέρες, στην καλύτερη των περιπτώσεων, και 1.100 ευρώ για την σύσταση μιας μικρής νέας επιχείρησης, ενώ αντίστοιχα στην Ευρωπαϊκή Ένωση απαιτούνται 8 ημέρες και συνολικό κόστος 417 ευρώ. Επιπλέον, για την σύσταση μιας Εταιρείας Περιορισμένης Ευθύνης, απαιτούνται περισσότερα από 3000 ευρώ και πληθώρα εγγράφων και δικαιολογητικών. Αναλυτικά για να φτάσει ένας επίδοξος επιχειρηματίας να ολοκληρώσει την διαδικασία που απαιτείται για την σύσταση μιας ΕΠΕ, χρειάζεται να έχει συντάξει σχέδιο καταστατικού σε κάποιο συμβολαιογραφείο, πιστοποιητικό ενεργειακής κατάστασης (όταν ο χώρος που νοικιάζεται είναι πάνω από 50 τμ), να έχει καταβάλει γραμμάτιο προείσπραξης στον δικηγορικό σύλλογο για παράσταση δικηγόρου. Επίσης απαιτείται ο έλεγχος επωνυμίας και διακριτικού τίτλου από το οικείο Επιμελητήριο, η υποβολή δήλωσης καταβολής Φόρου Συγκέντρωσης Κεφαλαίου (ΦΣΚ) (εντός 15 ημερών από την υπογραφή καταστατικού), η πληρωμή παράβολου δημοσίου και εισφορά υπέρ ΤΑΠΕΤ στην οικεία ΔΟΥ, η θεώρηση του καταστατικού στο Ταμείο Νομικών και Ταμείου Προνοίας Δικηγόρων, η άδεια σύστασης και έγκριση καταστατικού και εγγραφή σε μητρώο ΕΠΕ στο Πρωτοδικείο της έδρας της εταιρείας, τροποποίηση καταστατικού σύμφωνα με υποδείξεις διοικητικής αρχής (εφόσον ζητηθεί), άδεια σύστασης και έγκριση καταστατικού μετά από τροποποιήσεις και εγγραφή σε μητρώο ΕΠΕ από το Πρωτοδικείο της έδρας της εταιρείας, δημοσίευση ανακοίνωσης σύστασης στο ΦΕΚ ΑΕ/ΕΠΕ στο Εθνικό Τυπογραφείο, λογιστική έναρξη εργασιών και θεώρηση βιβλίων και στοιχείων, εγγραφή των μελών στον Ο.Α.Ε.Ε. και τέλος  εγγραφή της εταιρείας ως μέλος στο οικείο Επιμελητήριο (εντός 2 μηνών από την σύσταση εταιρίας). Μάλιστα εάν η εταιρεία είναι υγειονομικού ενδιαφέροντος τότε απαιτούνται σχετικές άδειες από την Πολεοδομία, την Πυροσβεστική και το Υγειονομικό. Καθίσταται σαφές το γραφειοκρατικό μόρφωμα που υφίσταται στη χώρα. Πόσο μάλλον όταν αυτή η κακή οργάνωση του κρατικού μηχανισμού είναι απόλυτα συνδεδεμένη με μία άλλη παράμετρο αυτή της διαφθοράς. Συγκεκριμένα και σύμφωνα με την οργάνωση Διεθνής Διαφάνεια, η γραφειοκρατία όχι μόνο καλλιεργεί και συντηρεί την διαφθορά αλλά αποτελεί και το βασικό όπλο των όποιων διεφθαρμένων δημοσίων υπαλλήλων για να διατηρούν τα προνόμιά τους. Το ‘’φακελάκι’’ και το ‘’λάδωμα’’ αντιμετωπίζονται μόνο με λιγότερες ουρές και λιγότερα απαραίτητα έγραφα. Σύμφωνα όμως με τον ν. 3853/2010 περί απλοποίησης των διαδικασιών σύστασης προσωπικών και κεφαλαιουχικών εταιριών, μειώνεται πάνω από 70% το κόστος σύστασης των εταιρειών. Ενδεικτικά το κόστος σύστασης μιας μέσης ΕΠΕ, που είναι η μεγάλη πλειοψηφία των ελληνικών επιχειρήσεων, από τα 3000 ευρώ μειώνεται στα 590 Ευρώ (περίπου 80% μείωση). Επίσης, όλες οι διαδικασίες σύστασης επιχειρήσεων περιορίζονται σε ένα μόνο βήμα, από τα δεκαέξι για τις Ο.Ε. και Ε.Ε., από τα δεκαπέντε για τις ΕΠΕ και από τα δεκαέξι για τις Α.Ε. Επιπλέον βάση του νόμου, μειώνεται δραστικά σε μία ημέρα ο χρόνος που απαιτείται για τη σύσταση εμπορικών εταιριών. Ενδεικτικά, ο μέσος όρος του χρόνου για την ίδρυση μιας ΕΠΕ σύμφωνα με στοιχεία της Διεθνούς Τράπεζας μέχρι και το 2009 ήταν 38 ημέρες. Όλα τα παραπάνω όμως παραμένουν στα χαρτιά εξαιτίας της μη ενεργοποίησης του Γενικού Μητρώου Επιχειρήσεων (ΓΕΜΗ) , το οποίο προβλέπεται να ολοκληρωθεί το προσεχή Μάρτιο. Αν και ο νόμος για το ΓΕΜΗ έχει ψηφιστεί ήδη από το 2005, παρέχοντας «θεωρητικά» τη δυνατότητα για ηλεκτρονική πρόσβαση στο ηλεκτρονικό Μητρώο Επιχειρήσεων, ουσιαστικά βρίσκεται ακόμη στα χαρτιά, καθώς δεν έχουν ολοκληρωθεί οι διαδικασίες συλλογής των απαραίτητων στοιχείων από τα Επιμελητήρια, τις πρώην Νομαρχιακές Αυτοδιοικήσεις και τα Πολιτικά Δικαστήρια Στη δύσκολη οικονομική περίοδο που διανύουμε η προσπάθεια για την ανάκαμψη και την ανάπτυξη της ελληνικής οικονομίας, απαιτεί πρακτικές παρεμβάσεις, για να αρθούν οι γραφειοκρατικές δυσκολίες οι οποίες εμποδίζουν την σύσταση μιας νέας επιχείρησης. Κατόπιν τούτων ερωτάται ο κ. Υπουργός

  1. Σε ποιες απαραίτητες ενέργειες προτίθεστε να προβείτε, ούτως ώστε να βελτιωθούν οι γραφειοκρατικές διαδικασίες για την σύσταση μιας νέας επιχείρησης;
  2. Σε ποια φάση βρίσκεται η διαδικασία συλλογής των απαραίτητων στοιχείων του Γενικού Εμπορικού Μητρώου, από τους 3200 συμβολαιογράφους, τα 100 Επιμελητήρια, αλλά και τα 100 ΚΕΠ, που έχουν οριστεί από το αρμόδιο Υπουργείο, με σκοπό τη παραλαβή όλων των εγγράφων και τη διεκπεραίωση των διαδικασιών με όλες τις δημόσιες υπηρεσίες του κράτους, για την ενημέρωση του ΓΕΜΗ;
  3. Θα τηρηθεί το χρονοδιάγραμμα που προβλέπεται στο επικαιροποιημένο Μνημόνιο, σχετικά με την ενεργοποίηση του ΓΕΜΗ μέχρι το Μάρτιο του 2011, μία διαδικασία που έπρεπε να έχει ολοκληρωθεί ήδη από το 2010;

Οι Ερωτώντες Βουλευτές:

  1. Γιαννακά Σοφία,
  2. Αλευράς Νάσος,
  3. Οικονόμου Αθανάσιος,
  4. Ρενταρή-Τέντε Όλγα,
  5. Κεφαλίδου Χαρά,
  6. Μαργέλης Σπυροπάνος,
  7. Γρηγοράκος Λεωνίδας,
  8. Στασινός Παύλος,
  9. Κατρίνης Μιχάλης,
  10. Γείτονας Κωνσταντίνος,
  11. Καϊλή Ευδοξία,
  12. Μερεντίτη Αθανασία,
  13. Τσιαούση Ελένη,
  14. Χάιδος Χρήστος,
  15. Κουκουλόπουλος Πάρις,
  16. Βαρδίκος Πυθαγόρας,
  17. Καρτάλης Κων/νος,
  18. Κεδίκογλου Σιμεών,
  19. Κατσούρας Χρήστος,
  20. Παπαδόπουλος Αθανάσιος,
  21. Κωνσταντινόπουλος Οδυσσέας,
  22. Αντωνακόπουλος Παναγιώτης,
  23. Εμινίδης Σάββας,
  24. Ζωίδης Νικόλαος,
  25. Γιουματζίδης Βασίλειος,
  26. Βαρβαρίγος Δημήτριος,
  27. Θεοδωρίδης Ηλίας,
  28. Σπηλιόπουλος Κων/νος,
  29. Κουρουμπλής Παναγιώτης,
  30. Αντωνίου Αντωνία,
  31. Αμοιρίδης Ιωάννης,
  32. Γιαννακοπούλου Κων/να,
  33. Παραστατίδης Θεόδωρος,
  34. Νασιώκας Έκτορας,
  35. Βουδούρης Οδυσσέας.
Ερώτηση για την υποβάθμιση της ελληνικής οικονομίας απο τον οίκο Moody’s Τρίτη 08 Μαρτίου 2011

Με ερώτηση τους που κατέθεσαν ο βουλευτής του νομού μας Σπύρος Μαργέλης και άλλοι 9 βουλευτές του ΠΑΣΟΚ προς τον υπουργό οικονομικών Γιώργο Παπακωνσταντίνου, σχετικά με την υποβάθμιση της ελληνικής οικονομίας από τη Moody’s, ζητούν να μάθουν εάν η κυβέρνηση προτίθεται να αξιοποιήσει τα νομικά της όπλα προκειμένου να απαιτήσει αποζημίωση από τον συγκεκριμένο οίκο αξιολόγησης, καθώς η υποβάθμιση συντελείται σε μια κρίσιμη συγκυρία για τη χώρα Επιπρόσθετα, στην ερώτησή τους επισημαίνουν ότι η ενέργεια της υποβάθμισης στηρίζεται σε σε γενικόλογες διαπιστώσεις, δημιουργώντας υποψίες ότι αποσκοπεί στην αποδυνάμωση της διαπραγματευτικής θέσης της Ελλάδας. Το πλήρες κείμενο της ερώτησης έχει ως εξής: Η υποβάθμιση της ελληνικής οικονομίας από τη Moody’s Investor Service συντελείται σε μια απόλυτα κρίσιμη περίοδο. Συντελείται τη στιγμή που η μεταρρυθμιστική προσπάθεια βρίσκεται σε πλήρη εξέλιξη, με επώδυνες πολιτικές για ευρύτατα στρώματα του ελληνικού λαού. Παρά το ότι η ελληνική οικονομία βρίσκεται σε φάση ύφεσης και οι πολίτες υφίστανται βίαιους εισοδηματικούς περιορισμούς, το δημόσιο έλλειμμα περιορίστηκε κατά 6 μονάδες ως ποσοστό του ΑΕΠ και επιχειρείται πρωτοφανής δημοσιονομική εξυγίανση. Ταυτόχρονα, καταβάλλεται μια σκληρή προσπάθεια με τη δρομολόγηση ευρύτατων διαρθρωτικών αλλαγών, που φιλοδοξούν να συμβάλουν στην δημοσιονομική εξυγίανση, την αναδιοργάνωση της Δημόσιας Διοίκησης και τη λειτουργία του Κράτους, να καταστήσουν τη χώρα ελκυστικό προορισμό επενδύσεων και να τονώσουν την ανταγωνιστικότητα της οικονομίας, θέτοντας στέρεες τις βάσεις της οικονομικής σταθερότητας, της κοινωνικής δικαιοσύνης και συνοχής και της βιώσιμης ανάπτυξης. Συντελείται τη στιγμή που το πρόγραμμα χρηματοδότησης του ελληνικού Κράτους από τον Μηχανισμό Στήριξης συνεχίζεται απρόσκοπτα και αδιάλειπτα. Οι συνεχείς αξιολογήσεις της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας και του Διεθνούς Νομισματικού Ταμείου πιστοποιούν ότι η χώρα κινείται στη σωστή κατεύθυνση και είναι σε θέση να ελέγξει την πορεία της. Συντελείται τη στιγμή που κορυφώνονται οι διαβουλεύσεις και οι διεργασίες εν όψει του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου της 25ης Μαρτίου. Η ευρωπαϊκή αντιμετώπιση της κρίσης χρέους θα αποτελέσει ένα βαρόμετρο για την αποφασιστικότητα των Κυβερνήσεων των κρατών μελών να δώσουν δυναμική απάντηση στο πρόβλημα, απάντηση που θα επιδιώκει την ανταγωνιστικότητα και την ανάπτυξη σε ισορροπία με την σταθερότητα και τις αρχές του κοινωνικού κράτους δικαίου. Η θεμελίωση της ενέργειας της Moodys Investors Service είναι ασθενής και δε στηρίζεται σε πραγματικά περιστατικά αλλά σε γενικόλογες διαπιστώσεις που ξεπερνιούνται από την δυναμική πραγματικότητα ή απέχουν συνειδητά και αισθητά από αυτή. Η χρονική δε συγκυρία που επελέγη, παρά τις διαβεβαιώσεις της ελληνικής Κυβέρνησης, γεννά βάσιμες υπόνοιες ότι αποσκοπεί στο να αποδυναμώσει τη διαπραγματευτική θέση της Ελλάδας, να αποσταθεροποιήσει το πρόγραμμα εξυγίανσης της ελληνικής οικονομίας και να δημιουργήσει αναταράξεις στην ευρωπαϊκή πορεία εν όψει του κρίσιμου Ευρωπαϊκού Συμβουλίου. Επιπλέον, πρόσφατα, στις 15 Ιανουαρίου του 2011, η εταιρεία «Fitch» προχώρησε σε υποβάθμιση κατά μία κλίμακα της μακροπρόθεσμης αλλά και της βραχυπρόθεσμης πιστοληπτικής ικανότητας της Ελλάδας Επειδή, με βάση τα παραπάνω, αλλά και με βάση πρόσφατες εξελίξεις που αφορούν άλλες χώρες, όπως η Ισπανία και η Πορτογαλία, που γνώρισαν πρόσφατα την υποβάθμιση από αντίστοιχες εταιρείες, γεννώνται βάσιμα ερωτηματικά για τα κίνητρα, τον τρόπο λειτουργίας, την επιλογή συγκεκριμένων μοντέλων αξιολόγησης και λήψης των αποφάσεών τους. Επειδή ο συγκεκριμένος οίκος «Moody’ s Investor Service» κατηγορήθηκε μαζί με τον αντίστοιχο «Standard and Poor’s» τον Απρίλιο του 2010 από την Αμερικανική Γερουσία για ανάρμοστη επιρροή από επενδυτικές τράπεζες κατά την μεγάλη κρίση του 2007 – 2008, όταν αξιολογούσαν ως θετικά «τοξικά» επενδυτικά προϊόντα. Επειδή, από την συγκεκριμένη ενέργεια της εταιρείας αυτής, υφίστανται βλάβες και θίγονται άμεσα τα συμφέροντα του Ελληνικού Δημοσίου. Επειδή, από την ενέργεια αυτή και από αντίστοιχες ανάλογες ενέργειες τίθενται σε κίνδυνο οι επώδυνες θυσίες του ελληνικού λαού. Επειδή, αντίστοιχες ενέργειες είναι δυνατόν να οδηγήσουν εκ νέου σε αναταραχή την ευρωπαϊκή αλλά και την παγκόσμια οικονομία που βρίσκεται σε φάση ευαίσθητης ανάκαμψης, Επειδή, οι υπογράφοντες Βουλευτές οι οποίοι στηρίζουμε τις προσπάθειες που καταβάλλει η Κυβέρνηση, ανησυχούμε για τη ναρκοθέτησή τους από τέτοιους είδους ενέργειες αναμένουμε τη δυναμική και αποφασιστική αντιμετώπισή τους, ώστε να μην είναι σε θέση να υπονομεύσουν το δύσκολο αγώνα των ελλήνων πολιτών που στηρίζουν το εγχείρημα αν και υφίστανται δυσανάλογα μεγάλα και πολύ συχνά άδικα βάρη. Ερωτώνται οι αρμόδιοι Υπουργοί: 1) Αν προτίθενται να κινητοποιήσουν τα νομικά όπλα του Ελληνικού Δημοσίου κατά της συγκεκριμένης εταιρείας, εγείροντας απαιτήσεις για την καταβολή ανάλογης αποζημίωσης, δεδομένης μάλιστα και της δημοσιοποίησης της ενέργειας αυτής μία μέρα πριν τη δημοπρασία εντόκων γραμματίων του ελληνικού Δημοσίου εξάμηνης διάρκειας. 2) Αν προτίθενται να θέσουν στην ημερήσια διάταξη του Συμβουλίου Οικονομικών Υποθέσεων το ζήτημα της αυστηρής εποπτείας των συγκεκριμένων «οίκων»  ώστε να αποκτήσουν τα ευρωπαϊκά θεσμικά όργανα τα κατάλληλα εργαλεία ελέγχου με στόχο την διαφάνεια, την λογοδοσία και την αποτελεσματική καταπολέμηση της διαφθοράς του διεθνούς χρηματοπιστωτικού συστήματος. 3) Αν προτίθενται να ζητήσουν από τα αρμόδια ευρωπαϊκά όργανα την ανάληψη νομοθετικής πρωτοβουλίας για την δημιουργία ευρωπαϊκού δημόσιου φορέα πιστοληπτικής αξιολόγησης, με τις θεσμικές εγγυήσεις της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας, της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου και του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου. Οι ερωτώντες βουλευτές 1.       Κατρίνης Μιχάλης 2.       Κωνσταντινόπουλος Οδυσσέας 3.       Αμοιρίδης Ιωάννης 4.       Μαργέλης Σπυροπάνος 5.       Γικόνογλου Αθανάσιος 6.       Καρύδης Δημήτριος 7.       Λιντζέρης Δημήτριος 8.       Γιαννακοπούλου Κωνσταντίνα 9.       Κουρουπάκη Ευαγγελία 10.   Στασινός Παύλος